Így válasszon fogorvost

Olvasási idő kb. 5 perc

Arról sok szó esik, hogy a rendszeres fogászati szűrés milyen fontos dolog, és arról is hallunk lépten-nyomon, milyen komolyabb betegségek előzhetők meg a rendben tartott fogazattal. Arról azonban keveset tudunk, hogyan válasszunk fogorvost, miközben sorra nyitnak az új fogászati klinikák és rendelők. A témáról Dr. Csák Csabát, a Dent-Art-Klinik szájsebész és implantológus munkatársát, valamint Kónya Jánost, a Dent-Art-Technik szakmai vezetőjét kérdeztük.

Dr. Csák Csaba és Kónya János
Dr. Csák Csaba és Kónya JánosDent-Art-Klinik/Dent-Art-Technik

Informálódjon!

A klinikákról és szolgáltatásaikról az interneten számtalan információ elérhető, szakértőink szerint mégis a személyes vélemény a legfontosabb. "Egy barát vagy rokon hitelesebb információ lehet.” Persze ez nem jelenti azt, hogy csak az ismerősök véleményére kell hagyatkozni, manapság minden klinikának van már informatív honlapja is. "Érdemes utánanézni az intézmény múltjának, az ott dolgozó szakemberek felkészültségének, valamint a felhasznált technológiáknak és eszközöknek is. Ma már azok a klinikák emelkednek ki a többi közül, amelyek honlapjukon a páciensek számára minél több érdekes és releváns tartalmat készítenek." Az is sokat segíthet, ha telefonon is érdeklődünk, a kommunikáció ebben az esetben is árulkodó. „Mindazonáltal javasolt személyes tapasztalat alapján dönteni, hiszen az első látogatás még senkit nem kötelez semmire" – javasolja Dr. Csák Csaba.

Nagyon sok rendelőben és klinikán végeznek ingyenes állapotfelmérést, ez semmilyen elkötelezettséget nem jelent, ekkor még nyugodtan válthatunk orvost. "Az állapotfelmérés és árajánlat során tájékoztatjuk a pácienst arról, hogy szakmailag milyen kezelést tartunk fontosnak és szükségesnek. Ebből azt a beavatkozást végezzük el, amit választ. Az elsődleges szempont lehetőleg ne az ár legyen. Az egészségügyi piacon kialakult verseny következtében az árkülönbözet rendkívül kicsi. Sokkal fontosabb az emberi tényező, kialakul-e bizalmi kapcsolat a kezelőorvossal, mennyire barátságos, megfelelő-e a kapcsolattartás minősége. Fontos szempont lehet az is, hogy mennyire komplex szolgáltatást tud nyújtani az adott intézmény."

Fontos a bizalom

Mire érdemes figyelni, ha már megérkeztünk a rendelőbe? Például arra, hogy kellemes légkör fogad-e bennünket, amiben jól érezzük magunkat, kedvesen bánnak-e velünk, gyorsan kapunk-e időpontot, megfelelő figyelem irányul-e ránk, kellő időt fordítanak-e az első alkalommal a vizsgálatunkra és a panaszaink meghallgatására. „Az is nagyon fontos, hogy milyen benyomást tesz ránk a fogorvos az első találkozás alkalmával. A páciens teljes joggal várja el, hogy a fogorvos részletes, pontos és szakszerű állapotfelmérést végezzen a fogazatán, majd érthetően tájékoztassa a választható kezelési lehetőségekről.” Ha az első benyomás jó, de utána mégis elbizonytalanodunk, csak akkor váltsunk, ha egyáltalán nem vagyunk megelégedve.

"Egyik orvos sem szeret belenyúlni a kollégája munkájába. Ugyanakkor vannak jól működő munkakapcsolatok, ahol bizonyos munkafázisokra specializálódott szakorvosok állnak rendelkezésünkre.” Ha valami nem világos, nyugodtan kérdezzen rá, legyen szó idegen szavakról, soklépcsős kezelésről, vagy akár egy új eljárásról, amit kezelésünk során alkalmazna. Ne féljen időpontot kérni egy újabb megbeszélésre sem, hogy tényleg minden homályos területet tisztázódjon.

shutterstock 152466491

A fogtehcnikus is fontos!

Egy fogpótlás esetén például érdemes figyelnünk arra, hogy fogorvosunk milyen fogtechnikai laborháttérrel rendelkezik, és természetesen mi is utánanézhetünk az interneten bizonyos dolgoknak. "Ma már meglehetősen felkészült páciensekkel találkozunk. Sok információt begyűjtenek, ami megkönnyíti azt, hogy jobban értsék a kezelés menetét, esetleg előre megnézhetik az adott műtétet. Azt, hogy az alkalmazandó fogászati kezelés módját, technológiát a páciens válassza ki, elég nagy önbizalomra vall, és kis valószínűséggel találkozik majd olyan orvossal, sebésszel, aki ezt maradéktalanul akceptálja. A páciens, esztétikai igényei, elvárásai illetve pénztárcájának lehetőségei mentén tud választani az fogászati ellátások közül. Az lehet választási lehetőség, ami minőségi és egyben árkülönbséget jelenthet. Adott esetben milyen anyagból készüljön az a korona: fém-kerámia, arany-kerámia, cirkónium-dioxid" - nyilatkozták a szakértők.

A fogászatban az új anyagok és technológiák felhasználásának igénye növekvő tendenciát mutat. Persze nem mindig az új módszerek a legjobbak. "Azonban minden új elgondolásban van valami, amit érdemes átvenni, amin érdemes elgondolkodni, ami miatt a megszokott rekonstrukciós folyamatot érdemes más szemszögből nézni. A cél minden esetben, hogy a páciens jobbat, szebbet és tartósabbat kaphasson" – tudtuk meg Kónya Jánostól. Lehetséges, hogy a kezelés rendben ment, de a végeredménnyel a páciens nem teljesen elégedett. Jó esetben a szakember addig korrigálja az elkészült munkát (fogsor, korona, héj, tömés stb.), amíg a páciens elégedett nem lesz.

A rosszul elkészített fogpótlás következményei

  • a páciensnek többször kell beülni az orvosi székbe,
  • többszöri próbára, korrekcióra van szüksége,
  • mindez többlet időráfordítással, kellemetlenséggel és akár plusz fizikai fájdalommal is járhat
  • nemcsak esztétikailag, de funkcionálisan is problémát okozhat a nem tökéletes végeredmény

„Vannak olyan szituációk, amikor nem tudjuk a kívánt esztétikai végeredményt elérni, egyszerűen a páciens fizikai vagy anatómiai határai miatt. Az a legfontosabb, hogy mindezzel a páciens is tisztában legyen. Már a megbeszélés alkalmával jelezni kell, ha az elvárás nem megvalósítható” – tették hozzá szakértőink. Amennyiben minden rendben van, évente egyszer akkor is javasolt felkeresni a kezelőorvost, aki elvégzi a kontroll vizsgálatot, a szájhigiénikus pedig ellenőrzi a dentálhigiéniát.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek