„Julika, milyen csinos ma!" – jelenti ki a saleses Józsi. Mielőtt örömködne, gondoljon arra, hogy ez csak egy a szexista kijelentések tömegéből, amely nap mint nap elhangzik a munkahelyeken. Legalábbis ha elfogadjuk néhány techcég alaptézisét, akik 2013-ban hozták létre a Nyitottak vagyunk közösségi kezdeményezést.
A cél, hogy a munkaadók kizárólag a teljesítményük, és ne nemük, vallásuk, nemi hovatartozásuk vagy rasszuk alapján itéljék meg a munkavállalókat. Persze ez a Preziben vagy az Espellben talán már természetes, de sok magyar vállalt még sehol nem tart a dologban. Min kellene változtatniuk?
Egy felmérés szerint a nők 31%-a, de még a férfiak 25%-a is úgy gondolja, hogy nőket és férfiakat nem kezelik ugyanúgy az előmenetelt illetően. a fizetésekkel kapcsolatban pedig a nők 37, a férfiak 24%-a mondta azt, hogy úgy érzi, van különbség nemek szerint.
Ezügyben nem is tévednek: az Eurostat adatai alapján 20,1%-kal keresnek jobban a férfiak, mint a nők ugyanabban a pozícióban – és ez ráadásul az EU-s átlagnál 4 százalékkal rosszabb eredmény. A nők 28 százaléka emellett úgy is érzi, a munkahelyi helyzetek, megbeszélések során sem kezelik a nőket és a férfiakat ugyanúgy. Általánosító megjegyzést a munkavállalók 16 százaléka élt már át a munkahelyén, szexuális ajánlatot pedig 15 százalékuk kapott már.
Miért jó a női vezető?
Nemzetközi kutatások szerint minél sokszínűbb egy munkahely, annál sikerebb is. A a Fortune 500 cégeit vizsgálva arra jutottak, hogy ahol legalább három nő van a felsővezetők körében, ott84%-kal magasabb árbevételt értek el a vállalatok. Ennek oka nem feltétlenül az, hogy a nők okosabbak, vagy hogy jobban vezetik a céget, hanem mert a két nem eltérő gondolkodásmódja miatt a vezetői képességek keveredése jobb, a cégek ezáltal leképezik fogyasztóikat, és a felelős vállalatirányítás és a kockázatkerülés is szerepet játszhat.