Új kutatások bizonyítják, hogy az ún. munkamemória döntő tényező a gyerekek tanulmányi eredményeiben, beleértve az olvasást. A munkamemória olyan rövidtávú emlékezet, ami az információt rövid ideig (néhány másodperc vagy perc) megtartja és manipulálja, valamint az a képesség, ami segít az adott feladatra összpontosítani és kizárni a figyelmet zavaró tényezőket. Ha az ön gyereke is küszködik az olvasással vagy nehezére esik megbirkózni a bonyolultabb iskolai feladatokkal, akkor olvasson tovább!
A Luxemburgi Egyetem kutatóinak Brazíliában végzett kísérlete szerint a munkamemória szoros összefüggsében áll a tanulmányi eredményekkel. A cél az volt, hogy megtalálják azokat a kognitív készségek, amelyek segítenek a tanulásban és a vizsgálatban 106 iskolás olyan gyerek (6-8 éveseket) vett rész, akiknek a fele a hivatalos szegénységi küszöb alatt él - írja a healthcanal.com.
A gyerekeknek megmérték az IQ-szintjüket, valamint olyan kognitív folyamatokat, pontosabban végrehajtó funkciókat vizsgáltak, amelyekkel szabályozni tudjuk a gondolatainkat, cselekedeteinket, például, hogy hogyan tároljuk el a különböző információkat, mennyire figyelünk, mennyire tudunk váltani különböző gondolatok között. Az eredményeket ezután összemérték a gyerekek matematika, olvasás, helyesírás és tudomány témakörben végzett teljesítményével. Arra a következtetésre jutottak, hogy azok a gyerekek - az IQ-szinttől függetlenül - teljesítenek jobban minden téren, akiknek a legfejlettebb a munkamemóriája. Azoknak a tanulóknak pedig, akiknek a tanáraik szerint nem megy olyan jól az olvasás, a munkamemóriájuk is gyengébben működött.
A tanulmány szerzőinek végkövetkeztetése: A hosszas, összetett tantermi instrukciók és a bonyolult feladatok túlterhelhetik a munkamemóriát, mivel a gyerekek gyakran arra kényszerülnek, hogy új információkat raktározzanak el fejükben, miközben megterhelő tevékenységet végeznek. Mindez a feladatok félreértéséhez, elmulasztásához, a tanulási lehetőségek mellőzéséhez és gyengébb teljesítményhez vezet, ami negatívan hat a normális tanulási készségekre is.
„Eredményeink azt sugallják, hogy fontos a diszlexia és más részképességzavarok korai szűrése, főként a szegény családok körében. A tanárok ritkán gondolnak a gyenge munkamemóriára mint a gyengébb teljesítmény kiváltó okára” – tette hozzá a projektvezető, dr. Pascale Engel de Abreu. Az alacsony műveltség, a rossz iskolai teljesítmény és a szegénység sajnos egymást erősíti, egy ördögi kört képeznek. „Akkor van esélyünk segíteni ezeken a gyerekeken, ha időben felismerjük a probléma okát és megfelelő mentális eszközöket biztosítva könnyebbé, élvezetesebbé tesszük számukra a tanulást” – jelentette ki de Abreu.