Dinnyével vagy alkohollal ne akarjon folyadékot pótolni a kánikulában

Zanza!

Mindenki érezheti időnként egy kicsit fonnyadtnak magát ahogy beköszönt a nyár, hiszen ilyenkor gyakran már csak azzal is folyadékot vesztünk, ha bemegyünk dolgozni. A vízivás mellett egy csomó étellel is vihetünk be folyadékot a szervezetünkben, azonban a Huffington Post egyik cikkében azt írják, hogy vannak azért olyan ételek-italok, amik dehidratálhatják az embert. Azaz nemhogy nem pótolják a folyadékot, még ki is hajthatják a szervezetünkből. Hát erre lenne a nyáron a legkevesebb szükségünk. Azt persze megjegyzik, hogy életveszélyes helyzetbe ezekkel se kerülünk, ha azonban egyes diétákat csinálunk, akkor érdemes lehet figyelni a fogyasztásukra. A cikkben Takács Hajni dietetikus is segített a Díványnak.

Munkára késztetik a vesét

shutterstock 102677636

Bár az alkohol dehidratáló hatása nem újdonság, ezt a cikket is azzal kezdik, hogy egy-egy sangria vagy sör ugyan frissítő lehet, azonban a vízhajtók közé tartozik. Nem véletlenül kell az embereknek egy idő után az eszüket vesztve rohanni a vécére, ha esetleg többet fogyasztottak a kelleténél. Ezek az utak pedig leapasztják a szervezet víztartalékát, ami erősen közrejátszhat abban, hogy fejfájással ébredünk egy-egy éjszaka után. A cikk szerint ugyan csak az alkohol az egyetlen, ami nem ellensúlyozza az elvesztegetett folyadékot, de dietetikusunk ezt kiegészítette: ő a vízhajtók közé sorolta még a szénsavas üdítőket, amik nagyobb munkára késztethetik a vesét, és ingerelhetik a húgyhólyagot, valamint a kávét, a kólát, és különböző teákat, amik pedig a koffein hatása miatt kerültek ebbe a kategóriába.

Azok után, hogy megint kiderült, hogy az alkohol több szempontból is káros, annál csak kisebb veszélyességi rátával rendelkező ételek jönnek. Ahogy cikkben is megjegyzik erősen vízhajtó hatású például a spárga, aminek ugyan elmúlt már a szezonja, de könnyen beszerezhető. Mint minden zöldségben, ebben is rengeteg víz van, szóval túlzás lenne veszélyesnek nevezni, de nem árt tudni róla, hogy nem érdemes vacsorára fogyasztani, mert sűrű kijárkálás következhet utána. A folyadékok után Takács Hajni második csoportként azokat a zöldségeket, gyümölcsöket határozta meg, amiket leves formában is fogyaszthatjuk, így a spárga mellett megemlítette még a paradicsomot és a zellert is, mint erős vízhajtókat.

Mindezek mellett erős vízhajtó hatású még a dinnye és a sárgadinnye is, amik aztán tényleg csúcsra járatják a veseműködést. Ezenkívül Takács Hajni kiemelte még a vízitormát, a petrezselymet, a céklát, a retket, és a különböző méregtelenítő teákat, mint például a csalán, a hársfa, és a gyermekláncfű. A cikkben felhívták a figyelmet a túlzott fehérje bevitelre is, amire azoknak érdemes figyelniük például, akik sokat edzenek (vagy a Dukan diétával kísérleteznek). A fehérje ugyanis szintén dehidratálhatja állításuk szerint a szervezetet. A dietetikus azt mondta a Díványnak, hogy húsból 15-20 dkg bőven elegendő a szervezetnek. "Mindenből mértékletesen együnk, minden nyersanyagnak megvan az ajánlott fogyasztási időpontja" - foglalta össze a legfontosabb tanácsot.

shutterstock 114402886

Fáradtság és elesettség

A dietetikus megjegyezte még, hogy a kávé, a fekete tea és az alkohol mellett a léböjtkúrák is káros hatással vannak a szervezetünkre. "Egy uborkasalátával nem tudsz ártani, a léböjtkúrák viszont, amiknek nagyon magas a folyadéktartalma, amellett, hogy a felgyülemlett folyadékmennyiséget kihajtják, fontos ásványi anyagokat és nyomelemeket is kiűznek a szervezetből, ami problémákhoz vezethet." A tünetek a fáradtság és az elesettségérzet lehet. "Célzott vízhajtás csak ödéma vagy folyadékgyülem esetén kell, ami általában szív- és érrendszeri megbetegedésekkel szokott együtt járni" - szögezi le dietetikusunk, aki azt tanácsolja, ha valaki a zsírpárnák között összegyűlt folyadékot szeretné elveszíteni, fogja inkább vissza a túlzott sófogyasztást.

Blogmustra