Görög Zita nevében ne vásárolj semmit!

Zanza!

Amikor a fenntarthatóságról beszélek, általában hülyének néznek – mondta korábban Görög Zita, aki most éppen a túlfogyasztás ellen irányuló Ne Vásárolj Semmit! nap arcaként próbálja rávenni a vásárlókat arra, hogy fogják vissza a kiadásaikat. A felmérések szerint a magyarok pénteken vásárolnak a legtöbbet és a vásárlásaik nagy részében nem azt veszik, amire szükségül van, hanem amit a reklámokban látnak.

Minden évben jóval karácsony előtt, november utolsó hétvégéjén tartják az úgynevezett „Ne Vásárolj Semmit!” napot.  A Tudatos Vásárlók Egyesületének idei fogyasztói böjtje november 26-án lesz, amikor is a karácsonyi nagybevásárlás előtt arra a szlogenre emlékeztetik a vásárlókat, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal.

Fotó: Markovits Balázs
Fotó: Markovits Balázs

Görög Zita az utcán lebeszél a vásárlásról

„Miközben a társadalom egyötöde továbbra is leszakadónak tekinthető és szegénységben él, egyre szaporodnak a túlfogyasztás és az ésszerűtlen fogyasztás tünetei Magyarországon” – írja közleményében az egyesület. A Ne vásárolj semmit! napi akcióhoz csatlakozott a felelős és környezettudatos fogyasztás híve, Görög Zita volt modell is.

Az utcai demonstráció alkalmával Görög Zita saját stílusában szólítja meg a vásárlóközönséget Budapesten, a Vörösmarty téren. Felhívja a járókelők és a vásárolni indulók figyelmét arra, hogy ezen a napon próbáljanak meg vásárlási szünetet tartani, és hogy a közelgő karácsonyi ünnepekben is fontolják meg kiadásaikat.

Túltermelés folyik minden iparban

A karácsonykor – illetve egész évben is – kényszerből, vagy szórakozásból megvásárolt termékek nyersanyag és energiaigénye, a csomagolásukkal keletkező szemét, valamint a szállításukkal kibocsátott káros anyag mértéke ugyanis óriási.

Az egyelőre nem derült ki, hogy vajon Görög Zita az ajándékokkal is spórol-e karácsonykor az ésszerűtlen költekezés elleni harc jegyében, annyit azonban egy korábbi interjúnkban elmondott, hogy aggasztónak tartja a világon a túltermelést és túlköltekezést. „Túltermelés folyik az autópiacon, de említhetem a ruhaipart is, ahol irdatlan  gyártás folyik, ezzel is kárt okozva a környezetnek”- állította a modell, aki szerint a fenntarthatóságról még kevesen gondolkoznak.

A magyarok pénteken vásárolnak a legtöbbet

“Amikor a fenntarthatóságról beszélek, általában hülyének néznek, és legyintenek, hogy majd az alternatív energiaforrások átveszik az eddigiek helyét. Ez nem ilyen egyszerű. Ha bárhol például a feleslegesen sok karácsonyi világítást le szeretnék cserélni, ahhoz már harminc éve el kellett volna kezdeni foglalkozni az alternatív energiával.”

Ruhát nem venni divatos

Az év elején Bahar Shahpar divattervező megfogalmazta az évtized divatirányzatát: eszerint a fenntarthatóság jegyében az eddigieknél ritkábban váltakoznak majd a trendek. Újabban pedig vásárolni sem divat. Vivienne Westwood legalábbis arra szólította fel a London Fashion Week nézőit, hogy ne vegyenek több ruhát.

A Ne vásárolj semmit! napot Magyarországon azért tartják pénteken, mert az utóbbi évek statisztikái szerint a magyarok ezen a napon vásárolnak a legtöbbet. „Ne vegyünk felesleges holmikat, de ha már megveszünk valamit, akkor a lehető legkevesebb csomagolással tegyük azt! Próbáljuk meg a megvásárolt termék élettartamát a lehető leghosszabbra nyújtani azzal, hogy kidobás helyett megjavíttatjuk, vagy ha már nekünk nem kell, másnak adjuk!” – hívja fel a figyelmet a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

A gazdasági rendszer természetesen a fogyasztáson alapul, álszent küzdelem lenne ez ellen tenni, de egyes felmérések szerint a vásárlások legalább fele impulzusvásárlás. Azaz nem szükségleteinknek megfelelően választunk, hanem hirtelen jött ötletek, vagy még inkább a reklámok alapján.

Blogmustra