15 perces város épül Magyarországon

GettyImages-588283553
Olvasási idő kb. 3 perc

A frissen épülő Marina City projekt elhozza a 15 perces városok minden előnyét Budapestre. Az egykori újpesti rakpart autómentes, gyalog is bejárható város lesz a városban.

Nyolcezer embernek ad majd otthont Budapest új városnegyede a Duna-parton. A futurisztikus, hazánkban még egyedülálló Marina City projekt illeszkedik a 15 perces város koncepcióba is, melynek egyik fő motívuma, hogy nincs szükség autóra. Alig negyedóra alatt elérhető minden, amire a mindennapi élet során szükség lehet. 

Most még csak két nagy gödör van a 14 hektáros területen, melyeknek hamarosan megkezdik a résfalazását, a következő lépés pedig az árvízvédelmi rendszer kiépítése lesz, a környezetbe szervesen illeszkedő magasport létrehozásával. A tájépítészeti elemek kialakítása már meg is kezdődött a Duna mentén, mögötte pedig Budapest legmagasabb lakóházait húzzák majd fel. 

A 15 perces városban nyolcezren élnek majd
A 15 perces városban nyolcezren élnek majdBalaton József / MTI

15 perces város épül a Duna mentén

8000 ember élhet az újpesti partszakasz mellett húzódó lakóparkban. A 400 milliárd forintos beruházás eredményeként a Duna-parti lakónegyed ad majd otthont a főváros legmagasabb házának is. 2500 lakás, üzletek, szolgáltatóegységek, klubház is épül ide: a koncepció szerint negyedórán belül minden fontos intézmény megközelíthető lesz, így az autók sem fognak hiányozni az itt élőknek.

A tervek alapján már látszik, hogy a közterületeken egyáltalán nem lesz autós forgalom. Nemcsak a garázs, hanem a kiszolgáló funkciókat ellátó járművek, kukásautók, költöztetők, futárok útvonalát is a felszín alá viszik le.

Ezért fontos az autómentesség

Az autóhasználat csökkentésére számtalan modell létezik világszerte, több európai nagyvárosban próbáljak felszámolni a sok autó okozta közlekedési nehézségeket. Van, ahol behajtási vagy dugódíjjal terelik a tömegközlekedési eszközök felé a lakosokat, kedvező áron kínálnak havi bérleteket, P+R parkolókkal igyekeznek a város szélén tartani az ingázók autóit, másutt emissziós értékek alapján korlátozzák vagy tiltják meg bizonyos járművek használatát.

A legtöbb európai nagyvárosban egyre nő azon területek aránya, ahova egyáltalán nem lehet behajtani személyautóval. Budapest a kutatások szerint már így is a legstresszesebb városok közé tartozik a közlekedést tekintve, így nem véletlen, hogy a magyar főváros is egyre inkább efelé mozdul az új lakónegyedek tervezésekor. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek