Ezért barikádozzuk el magunkat otthonainkban

GettyImages-748346183
Olvasási idő kb. 4 perc

Évek óta tartó trend, de ebben az évben még tovább fog erősödni az embereknek az a törekvése, hogy az otthonukból egyfajta erődítményt formáljanak, ahova el lehet bújni a külvilág egyre turbulensebb zavarai, káoszai elől. Marian Salzman, a világ egyik meghatározó globális trendkutatója a közelmúltban jelentette meg legfrissebb, a 2023-as év meghatározó trendjeit tárgyaló elemzését.

Már a ’80-as években is hajlamosak voltunk egy kis kényelmes fészekként tekinteni az otthonunkra, ám Marian Salzman, a világ egyik meghatározó globális trendkutatója szerint mostanra az otthon egy biztonságos, jól megerődített, kényelmes kis szigetté vált sok ember számára. Legfrissebb elemzésében a szakértő ezt tartja az előttünk álló év egyik legfontosabb trendjének! 

A skandináv stílusra jellemző „hygge” és „lagom” (otthonosság, melegség) hódít manapság a lakberendezésben is, ami kiegészül a biztonság, az önállóság és az önellátás iránti vággyal.

Az emberek úgy érzik, meg kell védeniük magukat a külső környezettől – a gyorsan mutálódó vírusoktól, a szélsőséges időjárási jelenségektől, sőt a munkaerőpiac és az ellátási láncok bizonytalanságaitól is.

Ezért kell az otthonaikat modern technológiai eszközökkel, jó előre felhalmozott árukészletekkel, a szórakozást és kényelmet szolgáló eszközökkel gondosan körbe bástyázni, amelyek segíthetnek majd átvészelni az előttük álló, feltételezett válságokat. 

Salzman szerint az emberek emellett egyre többet foglalkoznak a mentális és fizikai egészségük megőrzésével is. Éppen ezért az, hogy az otthonuk milyen hatással van a kedélyállapotukra, legalább annyira fontos lett számukra, mint az, hogy mennyire felel meg az adott ingatlan a funkcióit tekintve az igényeiknek. Az elmúlt néhány évben a lakberendezés egyfajta hobbivá vált, emiatt mobil és online játékok egész garmadája vált elérhetővé. A lakberendezési dekorációk piaca az előrejelzések szerint a 2022. évi 662 milliárd dollárról 2026-ra csaknem 806 milliárd dollárra duzzad majd. Ehhez a trendhez tartozik a csúcsminőséget képviselő társasjátékok terjedése is, amelyek luxus lakberendezési tárgyként is funkcionálnak. 

Az emberek úgy érzik, meg kell védeniük magukat a külső környezettől
Az emberek úgy érzik, meg kell védeniük magukat a külső környezettőlMaskot / Getty Images Hungary

2023-ban azt fogjuk tapasztalni, állítja Salzman, hogy egyre több ember alakítja át az otthonát „egészség- és wellnessközponttá”. A szobanövények forgalma 2029-re meghaladhatja a 26 milliárd dollárt, pedig 2021-ben még alig érte el a 18 milliárdot. Egyre több cég árul kerti házacskákat is, amit az emberek nem a kertiszerszámok tárolására, hanem félrevonulásra, meditációra használhatnak. Olyan zuhanykabinok és esőztetők válnak széles körben népszerűvé, amelyek egyszerre több érzékszervünkre is hatnak: változatos vízsugarakkal, fény- és hangeffektusokkal kényeztetnek. 

Az otthonon belüli „elbarikádozást” ellen pontozza egy másik jelenség: az elmagányosodott, nagyrészt digitalizált kommunikációra épülő világunkban

az emberek egyre inkább szeretnének visszatérni a másokkal való együttlét hagyományosabb formáihoz, tartozni valahova, ahol biztonságban érezhetik magukat.

Az Egyesült Államokban például a lakosság körülbelül 28 százaléka tagja valamilyen egyesületnek. Ezek lehetnek a lakástulajdonosok egyesületei, társasházközösségek vagy lakásszövetkezetek is. Ezek a közösségek praktikus dolgokban is támogatják a tagjaikat – például a közösen használt területek karbantartásában –, ám lényeges szempont az is, hogy az emberek általuk úgy érezhetik, bármi történjék, a bajban a szomszédjuk mögöttük áll majd. Marian Salzman szerint ugyanis sokan úgy érzik, a káosz az otthonon kívüli világukban könnyen és bármikor eluralkodhat, ám az ajtóküszöbük képes megálljt parancsolni a kintről érkező bajoknak.

Az elismert trendkutató közelmúltban kiadott elemzésében egyébként ezen kívül még 4 meghatározó trendet azonosított, amelyek hatással lesznek a 2023. év mindennapjaira: az otthon kényelmébe és biztonságába való bezárkózáson túl a növekvő klímaszorongás által táplált környezettudatosság, a talajvesztés (elveszítjük a kapcsolatunkat a valósággal), a dolgok radikális átalakítására vonatkozó erős késztetés és – talán meglepő módon – a zenehallgatás iránti fokozott igény, ami alkalmasnak látszik a felbolydult, hajszolt lelkünk és mindennapjaink megnyugtatására.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?
Érdekességek