Már a ’80-as években is hajlamosak voltunk egy kis kényelmes fészekként tekinteni az otthonunkra, ám Marian Salzman, a világ egyik meghatározó globális trendkutatója szerint mostanra az otthon egy biztonságos, jól megerődített, kényelmes kis szigetté vált sok ember számára. Legfrissebb elemzésében a szakértő ezt tartja az előttünk álló év egyik legfontosabb trendjének!
A skandináv stílusra jellemző „hygge” és „lagom” (otthonosság, melegség) hódít manapság a lakberendezésben is, ami kiegészül a biztonság, az önállóság és az önellátás iránti vággyal.
Az emberek úgy érzik, meg kell védeniük magukat a külső környezettől – a gyorsan mutálódó vírusoktól, a szélsőséges időjárási jelenségektől, sőt a munkaerőpiac és az ellátási láncok bizonytalanságaitól is.
Ezért kell az otthonaikat modern technológiai eszközökkel, jó előre felhalmozott árukészletekkel, a szórakozást és kényelmet szolgáló eszközökkel gondosan körbe bástyázni, amelyek segíthetnek majd átvészelni az előttük álló, feltételezett válságokat.
Salzman szerint az emberek emellett egyre többet foglalkoznak a mentális és fizikai egészségük megőrzésével is. Éppen ezért az, hogy az otthonuk milyen hatással van a kedélyállapotukra, legalább annyira fontos lett számukra, mint az, hogy mennyire felel meg az adott ingatlan a funkcióit tekintve az igényeiknek. Az elmúlt néhány évben a lakberendezés egyfajta hobbivá vált, emiatt mobil és online játékok egész garmadája vált elérhetővé. A lakberendezési dekorációk piaca az előrejelzések szerint a 2022. évi 662 milliárd dollárról 2026-ra csaknem 806 milliárd dollárra duzzad majd. Ehhez a trendhez tartozik a csúcsminőséget képviselő társasjátékok terjedése is, amelyek luxus lakberendezési tárgyként is funkcionálnak.

2023-ban azt fogjuk tapasztalni, állítja Salzman, hogy egyre több ember alakítja át az otthonát „egészség- és wellnessközponttá”. A szobanövények forgalma 2029-re meghaladhatja a 26 milliárd dollárt, pedig 2021-ben még alig érte el a 18 milliárdot. Egyre több cég árul kerti házacskákat is, amit az emberek nem a kertiszerszámok tárolására, hanem félrevonulásra, meditációra használhatnak. Olyan zuhanykabinok és esőztetők válnak széles körben népszerűvé, amelyek egyszerre több érzékszervünkre is hatnak: változatos vízsugarakkal, fény- és hangeffektusokkal kényeztetnek.
Az otthonon belüli „elbarikádozást” ellen pontozza egy másik jelenség: az elmagányosodott, nagyrészt digitalizált kommunikációra épülő világunkban
az emberek egyre inkább szeretnének visszatérni a másokkal való együttlét hagyományosabb formáihoz, tartozni valahova, ahol biztonságban érezhetik magukat.
Az Egyesült Államokban például a lakosság körülbelül 28 százaléka tagja valamilyen egyesületnek. Ezek lehetnek a lakástulajdonosok egyesületei, társasházközösségek vagy lakásszövetkezetek is. Ezek a közösségek praktikus dolgokban is támogatják a tagjaikat – például a közösen használt területek karbantartásában –, ám lényeges szempont az is, hogy az emberek általuk úgy érezhetik, bármi történjék, a bajban a szomszédjuk mögöttük áll majd. Marian Salzman szerint ugyanis sokan úgy érzik, a káosz az otthonon kívüli világukban könnyen és bármikor eluralkodhat, ám az ajtóküszöbük képes megálljt parancsolni a kintről érkező bajoknak.
Az elismert trendkutató közelmúltban kiadott elemzésében egyébként ezen kívül még 4 meghatározó trendet azonosított, amelyek hatással lesznek a 2023. év mindennapjaira: az otthon kényelmébe és biztonságába való bezárkózáson túl a növekvő klímaszorongás által táplált környezettudatosság, a talajvesztés (elveszítjük a kapcsolatunkat a valósággal), a dolgok radikális átalakítására vonatkozó erős késztetés és – talán meglepő módon – a zenehallgatás iránti fokozott igény, ami alkalmasnak látszik a felbolydult, hajszolt lelkünk és mindennapjaink megnyugtatására.

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!
Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.
MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!
Tekintsd meg ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés