Az Év Stylistja Lakatos Márk szerint azonban ránk, magyarokra jellemző, hogy imádjuk azokat, akik nincsenek jelen a hazai piacon. Addig is itthon divat a fekete miniruha, a mélyen dekoltált férfipóló, a két centes pálinka, és Koczka, aki még mindig heteroszexuális. Díjátatón jártunk.
- Tetovált a fodrászod?
- Nem.
- Kár, és heteroszexuális?
- Igen.
- Akkor cseréld le!
Punk az, aki a tükör mögött dohányzik
Ilyen és ehhez hasonló párbeszédekből hamar felkészülhettem arra, hogy mi a trend egy hazai divateseményen. Könnyen beláttam, a halálfejes csőtopomnál és hammernadrágomnál nagyobb újítások is lehetségesek.
A stylistok például nagyobb punkok voltak, akik a nemdohányzó helyiség sarkában a tükör mögött gyújtottak rá, és még nagyobb punk volt az a néhány fiatal, aki egész este nem volt hajlandó alkoholt fogyasztani. Ők kevesen voltak. Ha rangsorolni kell, a három legdivatosabb ember Mihalik Enikő, az Év Modellje kategória győztese, aki amerikai elfoglaltságai miatt nem jött el a díjátadóra, Kiss Csilla - a szakmájában Csicsi - az Év Sminkese díjában részesített szakember, aki a felkonf szerint azért nem jött el, mert félt, hogy nem nyer.
{gallery}hfw1{/gallery}
Koczka még mindig hetero
A harmadik legmenőbb pedig Koczka, az Év Fodrásza, aki elsőként a 2006-os díjátadón intézett egy fordított coming outot a közönséghez arról, hogy ő nem leszbikus, és most, a díjat ismét megnyerve biztosította a hallgatóságot, hogy továbbra is heteroszexuális. Köszönőbeszéde azonban itt még nem ért véget. „Édesanyám is eljött, és hozott nekem egy díjat arra az esetre, ha nem én nyernék" - folytatta. Koczka mama pedig ekkor a színpadra lépett, és megjutalmazta lányát.
Az Év Divatszakemberei
Az Év Modellje: Mihalik Enikő
(jelölt: Srej Zsófi, Gigi)
Az Év Fiatal Divattervezője: Annaeva
(jelölt: Fonyódi Györgyi, Majzik Zsóka)
Az Év Sminkese: Kiss Csilla
(jelölt: Kovalik Natasa, Véger Ibolya)
Az Év Divatfodrásza: Koczka
(jelölt: Hortobágyi Kászon, Berki Krisztián)
Az Év Stylistja: Lakatos Márk
(jelölt: Haberland Attila, Tóth Ali és Virág Anikó)
Az Év Divatfotósa: Viszlay Márk
(jelölt: Almásy J. Csaba, Zólyomi Norbert)
Az Év Divattervezője: Abodi Dóra
(jelölt: Szegedi Kata, Anh Tuan)
Volt idő, amikor a Fashion Awards eseményt a divat Oscar-díj átadásának nevezték, ez már kikopott a közbeszédből. Akkoriban még Lakatos Márk Robert Smithnek öltözve szórakozatta a közönséget bekiabálásaival, és Herczeg Zoltán volt az, aki a leginkább kiöltözött az eseményre.
{gallery}hfw2{/gallery}
Divat a két centes pálinka
Ez mára inkább olyan parti lett, amit a Symbolban rendeznek, és ahol a magát ősi mágusként aposztrofáló Frabato minden lányt megkínál vacsorafalatkával, aki csak a pult közelébe lép. Lakatos Márk sem kiabál már közbe, idén például egy elhúzódó forgatás miatt lecsúszott arról, hogy átvegye az Év Stylistja díjat, amit megnyert. Csak később csatlakozott az ünneplő tömeghez, ahol az idei divat a fekete miniruha ezüst, platformtalpú szandállal, a mélyen dekoltált férfipóló, és a két centes szilvapálinka kortyonkénti ízlelgetése talpas pálinkáspohárból. Újabban az is divatba jött, hogy új jelölteket vonnak be a divatszakemberek mezőnyébe, nem minden évben ugyanazokat díjazzák.
„Abban az esetben létezhetne a hazai divatszakma, mint önálló kis sziget, ha lenne önálló hazai piac" - mondta Lakatos Márk, miután azt a slágertémát vetettük fel, hogy a hazai divatszakma törekszik-e arra, hogy felzárkózzon a nemzetközi divatélethez. „A belgák például kevesebben vannak, mint mi, mégis erős, fizetőképes kereslet van a divatra, ezért ők autonóm, saját divatot tudnak csinálni. Ez idehaza nem valósítható meg."
Náray Tamás a Három nővér
A stylist szerint az utóbbi években egyre inkább jellemzővé vált, hogy a tervezők kivonulnak a hazai divatból „A fiatal generációs divattervezőknek inkább a hírük van itthon, de ők nincsenek jelen. Még az idősebb generáció körül is - akik idáig nagyhatalmak voltak - lassan kiürül a vásárlóréteg. Nem véletlen, hogy Zoób Kati Bécs felé kacsintgat, Náray Tamás pedig arról beszél, menjen-e Moszkvába, vagy ne, mint a Három nővér. Anda Emília - akit a Fashion Awardson néhány éve díjaztak - évtizedek óta nincs jelen az itthoni piacon. Szezonról szezonra kivonul Párizsba Konsánszky Dóra is. Van itthon egy kult réteg, amelyik imádja a USE-t, Nanushkát, a Je Suis Belle-t, de igazából a hírüket imádják, keveseken látom az ő ruhájukat. Az a baj, hogy itthon kevésbé ismerjük el a saját tehetségeinket, csak akkor, ha külföldön elkezdtek sikereket elérni." Amiről a stylist beszél, a modellek népszerűségén is lemérhető, ezen a díjátadón például minden jelöltről szóló kisfilmben a külföldi munkák és kampányok szerepelnek nagyobb hangsúllyal, olyan lányt, aki csak a hazai szakmában van jelen, nem szokás jelölni a kategóriában.
{gallery}hfw3{/gallery}
Példa a kolozsvári divathét
A témát Abodi Dórával, az Év Divattervezője kategória győztesével folytattuk, akinek a hazai hírnevéhez hozzátett debütálása a Nolcha New York Fashion Weeken. A tervező szerint a hazai divatszakma esetében nem egyértelmű, hogy egységesen tartanának egy meghatározott irányba.
„Idén első alkalommal rendeztek a szülővárosomban, Kolozsváron divathetet, ahova engem is meghívtak. Nem volt egy őrülten profi esemény, szervezési hibák becsúsztak, de pontosan látni lehetett, mi az a színvonal, amit szeretnének elérni. Nemzetközi sajtót hívtak és külföldi bloggereket, 500 modellből kasztingoltak, rengeteget felvonultattak közülük. Nálunk azért is nehezebb a helyzet, mert nincs meg az infrastruktúra, ami adja a divatvilág ritmusát. Azt, hogy évente két kollekciót kell készíteni, azoknak mikorra kellene elkészülniük, mikor és hol lehet értékesíteni azokat. Milyen szakmai vásáron, milyen divathéten jelenjünk meg, ahol nemcsak nézők vannak, hanem jönnek buyerek is. De én hiszek abban, hogy ez nálunk is kialakul" - mondta a divattervező félúton az afterparti felé.
Fotó: Katona Boglárka