A.J. Christian egyesek szerint spirituális mester, ám életmódja és reklámkompatibilis megjelenése elrugaszkodik a szvetteres-sarus hagyományoktól. Mint azt egy korábbi interjújában elmondta "aki valóban messiás lesz a földön - mint akár Buddha, vagy Jézus - annak erősen emberi életet kell élnie.”
A.J. Christian az ajzószer
Ezt a tanítót néha biztonsági őrök védik, mint egy popzenészt, sokat csajozik, amit ő sem tagad. A könyvesboltok előtti tömeghisztéria kiváltására alkalmas tanító. Egész személye érdekes jelenség, mostanában a hasonló kaliberű mesterek a szexszimbólumok, így talán az ezo-élet Dr. Csernusa is lehetne. Bizonyos szubkultúrában A.J Christian valóságos ajzószer, a kortárs mesteréhség kielégítője, az életigazolást keresők mérföldköve. Amit mond, jól hangzik és lelkesítő, habár közel sem új.
Hétvégi megvilágosodás
Az A.J. Christian nevével hirdetett egész napos, hétvégi előadássorozat, amelyet végigültünk, a szellemi-lelki fejlődés különleges állapotáról, a megvilágosodás és az úgynevezett teljesség titkairól rántja le a leplet. Az előadók aról beszéltek, hogy az élet különböző területein meglelték a spirituális élményeiket, bizonyítva, hogy minden ösvény alkalmas arra, hogy megtalálhassuk önmagunkban azt a végtelenséget, amelyet megvilágosodás néven emlegetnek. Az egész napos kurzuson olyan előadókat hallhattunk, mint A. J. Christian író, megvilágosodott tanító, Milesz Sándor, a Magyar Természetgyógyászok Szövetségének alelnöke és a Máltai Lovagrend tagja, Mester Tamás, zeneszerző és énekes, valamint Földi György, pránanadi-mester.
Az ELTE Gólyavár épületének előadóterme majdnem megtelt reggel, az egybegyűltek izgatottan duruzsolva várták a kezdést. Ráérő háziasszonyok a legjobb kínai ruhájukban, leendő fiatal trendsetterek, és szolidan várakozó érdeklődők alkották a közönség magvát, no és persze Pataky Attila, aki egy nyári interjújában elmondta, már meglelte a kulcsot az univerzumhoz. Fotó-és hangrögzítő tilalmat rendeltek el az esemény szervezői, nehogy a nagy titkok avatatlan kezekbe kerüljenek, ezért kénytelen voltam az apostolok módszeréhez folyamodva jegyzetelni. Az első előadó A. J. Christian író, megvilágosodott tanító. Így foglalható össze, amit mondott.
A megvilágosodott ember csak létezik
Az a megvilágosodott ember, aki a szabályokat át tudja lépni, aki egyesült a mindenséggel és túl van az anyagi létezésen. Érzelmi szinten érzelmi szabadságot jelent. Minden érzelem egyfajta kötődés, de ezzel nincs is semmi probléma. A megvilágosodás után az ember egyszerűen csak létezik, minden kötöttség nélkül. Ha valaki úgy gondolja, hogy megunta a jelenlegi állapotát, a függést, a ragaszkodást, az foglalkozzon vele. Sokaknak azonban csak egy új menekülési út. A legtöbb ember nem él, hanem túlél. Túléli a jelen pillanatot – neki a megvilágosodás is menekülés lesz. A szenvedés sok mindent adhat, hiszen a teljesség része. A keresők néha jobban szenvednek, mert sok mindent tudnak már.
Kurvaként alkalmazkodó mesterek
A mester olyan gondolatokat osztott meg, hogy az akaratunk és a megvilágosodás folyamata gyakran nem vág egybe. Egy átlagos ember többnyire szimpátia alapján választ magának lelki vezetőt, és itt hibázik először, ugyanis valakinek a kopasz buddhista szerzetes kell, valakinek a szakállas Jézus – és ez már minősítés. Az elvárás alapján való döntés az első bukás. Ha keresni kezdünk, az annyit jelent, hogy valami hiányzik, ezzel sebezhetővé válunk és egy erős egyéniség le tudja venni a naivakat a lábukról. Ezért népszerűek a nagy tömegeket vonzó vallások, mert a tömegben el lehet veszni, erről az író lényegében ezekkel a szavakkal beszélt.
Túl sok mester van, lassan minden sarokra jut egy. Sok kereső rávetíti elképzeléseit egy zsákutcára. A mesterek iránti elvárás kényszerpálya és mellényúlás. Jó példa erre a közszereplők, akik az emberek ízléséhez alkalmazkodnak, azt láttatják, amit a néző látni akar, ezzel teljesen elveszik saját identitásuk – kurvaként alkalmazkodnak egy helyzethez.
A.J. Christian szerint gyakran a szemétben találjuk meg a kincset és igazából bármi lehet a gurunk, tanítónk, ha a jelenben élünk. A megvilágosodás élménye nem adható át sehogy sem, de számos standard út vezethet hozzá: meditáció, az ima és különböző lelki gyakorlatok. A mester elmondta, a megvilágosodás helyett a teljesség fogalmát használja inkább.
Megjelenik a hoppá élmény
A teljesség megélése spontán folyamat, most is tart, csak nem látjuk. Az élethez határok kellenek, hogy azt mondhasd: létezem. Ha a határokat elfogadjuk, valós életünk értelmetlen. A teljességnek nincs formája, ideje, leírása – határtalan folyamat. A megvilágosodás önmagáért van, nem lehet birtokolni, de el lehet érni.
A monológ itt már kezd bonyolodni, és kapaszkodónk még mindig nincs. A.J Christian azzal a gondolattal folytatja, hogy az életben nem kell keresni kell, sokkal inkább elengedni. Az elengedés pedig nem veszteséget jelent. Ha valamit elvesztünk, úgyis nyerünk helyette mást. Ez az Univerzum törvénye. Bármiért imádkozol, megkapod, noha nem azonnal.
Azt javaslom, ha valaki talált egy jó könyvet, vagy egy hiteles mestert, járja végig az utat. És akkor találod meg az igazságot, amikor ezt az utat elhagyod. Ha a valóságot végtelennek éled meg, az agyad leáll, és megjelenik az úgynevezett hoppá! - élmény.
Ha valaki utat választ magának, megjelenik a hiány is – mert állandóan fel fogja tenni magának a kérdést, hogy: "Mi lett volna, ha a másik utat választom?" - folytatja A.J.
A valóság rémisztő az elme számára, mert az elménk színház, és amikor ledőlnek a szabályok, az elme a maga pőreségében megdermed. Az elme csak hazugságban, és nem-hazugságban képes létezni. Lent és fent egyszerre. A hazugság nem rossz, hiszen a valóság része. Rosszat tőlem nem hallasz…de jót se! A valóság ebből áll: bármi bármit adhat és el is vehet. Ezért inkább elengedni kell, nem pedig birtokolni és tudni. Meglátni kell. Ezért a keresés folyamata lényeges.
Jól megvilágosodtunk
Ezután a mester, többek nagy örömére felajánlotta, hogy mindenkit apró megvilágosodásban részesít. Felszólította a közönséget, hogy akit érdekel, csukja be a szemét és „költözzön saját belsejébe.” Szépen le a torkon, egyre mélyebbre a köldök csakráig, majd még mélyebbre. Amikor már mindenki elég mélyre süllyedt, a mester hirtelen belekiabált a mikrofonba, hogy hu!, mire mindenki a „jelenbe csúszott” és villámcsapásként futott át rajta az energia. Valóban megállt az idő és az ütő. Ez egyébként egy remek módszer a megvilágosodás kóstolgatásra, bárki otthon is kipróbálhatja szerettein, amennyiben nem szívbetegek.
A mester szerint most átéltünk egy nagyon kevés időtlen időt és valahol itt kell keresni a kaput. A megvilágosodáshoz mindent fel kell adni, még a feladást is. Az elme mindig fél, mert csak darabokban tud létezni. A mester végül arra is utalt, hogy tanításait már mások is elmondták, máshogy, de egyszerűen nincs más igazság, így ő nem is mondhat mást.
A Teljesség és a Megvilágosodás az a tudatállapot, amikor megéled a Valóságot. Megéled azt, ami van. Amikor eltűnik belőled az a sok hazugság, amelyet rád rakott és beléd nevelt a világ; amikor eltűnik a sok hamis illúzió és ábránd. Ha a Teljességben élsz, természetesen éled meg a benned lévő különleges képességeidet, és boldog vagy - még akkor is, ha szomorkodsz éppen -, mert együtt lüktetsz azzal a csodával, amelyet úgy nevezel, hogy Élet.
A régi iskola és az új iskola ugyanazt mondja. Ha innen hazamész és azt gondolod, hogy de jó nap volt ez, tévedsz – ha azt gondolod, hogy milyen szar volt, akkor is tévedsz.
Ha sikerült feldolgozni beszámolónk első részét, akkor a következő epizódban a kancatejen felnőtt Milesz Sándor természetgyógyász lelki dimenzióit, és Földi György pránanadi-mester tanításait mutatjuk be, valamint arra is kitérünk, hogy Mester Tamás hogyan találta meg Istent, majd a rock’n’rollt.
« előző rész || következő rész »
Ha más mesterek írásaival hűsítenéd elmédet, arra szolgál a Dívány "Mester" gyűjtőoldala... | kattints ide!