A nők az empátiára, a férfiak a tapasztalatra buknak

Mitől jó egy tanár? Csak a tudás és a tapasztalat számít? Vagy kell ennél több is? Kérdőívünkben erről kérdeztük olvasóinkat, most pedig összefoglaltuk a legfontosabb eredményeket.

Végéhez közeledik Szupertanár projektünk, amiben a tavalyihoz hasonlóan olyan tanárokat kerestünk az országban, akik új, egyedi módszerekkel dolgoznak, akiket lelkesít a tanítás, és akik nem kímélnek időt és energiát a munkájukba, pontosabban a gyerekeink tanításába fektetni. Felhívásunkra számos pályázat érkezett, a három legjobb pályázatot pedig szakértő zsűri választotta ki. Most már csak egyetlen lépés van hátra ahhoz, hogy megtudjuk ki lesz 2018 Szupertanára, méghozzá az, hogy olvasóink eldöntsék a versenyt. Mielőtt azonban nekiállnánk a bemutatkozó levelek és videók alapján szavazni, érdemes végiggondolni, hogy mitől is jó egy tanár. Nemrég egy kérdőívben éppen ezt kérdeztük olvasóinktól, most pedig jöjjenek az eredmények. 

A suliban nem volt rossz, és szinte mindenkinek jutott egy jó tanár

Annak érdekében, hogy kellőképpen ráhangoljuk olvasóinkat a témára, kérdőívünkben egy nosztalgikus kérdéssorral indítottuk. Milyen volt suliba járni? És volt-e igazán jó tanáruk? Kiderült, hogy kérdőívünket kitöltő olvasóink 60 százalékának jó vagy nagyon jó élmény volt az általános iskola, míg a középiskolára csupán az emberek 53 százaléka emlékezett vissza párás szemmel. Az általánosról egyébként olvasóink 16, a középiskoláról 26 százaléknak vannak kifejezetten rossz emlékei. Függetlenül attól, hogy összességében jó vagy rossz volt iskolába járni, szerencsére jó tanárral szinte mindenki, vagyis olvasóink 92 százaléka találkozott. De vajon mitől jó egy tanár? 

Nem ugyanúgy gondolkodunk. A tanárokról sem.
Nem ugyanúgy gondolkodunk. A tanárokról sem.Fotó: Shutterstock

A jó pedagógus a személyiségével dolgozik

Egy jó tanár számos eltérő tulajdonsággal rendelkezhet, de kérdőívünkből úgy tűnik, hogy ezek közül öt tulajdonság az, ami igazán fontos. A jó tanár tehát elsősorban hiteles, jó kommunikációs képességekkel rendelkezik, nemcsak az elméletet tanítja, hanem azt is, hogyan lehet a tudást felhasználni, szeret tanítani és inspirálja a gyerekeket a tudás megszerzésére. Vagyis a tudáson és tapasztalaton túl nagyon fontos az is, hogy milyen egy adott tanár személyisége, hogy milyen ember ő maga. 

Abban egyébként, hogy milyen tulajdonságot tartanak fontosnak jelentős eltérés volt a férfiak és a nők válaszai között. A nők számára a jó tanár  kedves, lelkes, megérti az adott korosztályt, ismeri a szokásaikat, nyelvüket, önazonos, bíznak benne a gyerekek, rendszeresen ad pozitív visszajelzéseket, közösséget teremt és interaktívak az órái. Tehát a nők számára egy pedagógus esetében az empátia és a társas készségek megléte különösen fontos. A férfiak ezzel szemben a konzervatívabb értékekre, vagyis a tapasztalatra és a jelentős tárgyi tudásra helyezték a hangsúlyt.

Ezt a nemi különbséget érdemes észben tartani, ha valaha olyan helyzetbe kerülsz, hogy a pároddal közösen döntötök a gyerek iskolaválasztásáról. Sok veszekedéstől kimélhet meg, ha ismerjük a másik pedagógus preferenciáit. 

És most jöhet a szavazás!

Mostanra már minden bizonnyal te is végiggondoltad, hogy mitől igazán jó egy tanár. Ha pedig így van, felkészültél arra is, hogy eldöntsd három versenyzőnk közül ki kapja az értékes nyereményeket. 

Blogmustra