Tényleg érdemes zeneórára járatni a gyereket?

Intelligensebbek nem lesznek ugyan a zongorázni tanuló ovisok, a beszédkészségükön viszont sokat segítenek az órák.

A zongoraórák hatását megvizsgáló agykutatók szerint nem csak a zenei hangokat lesznek képesek jobban kezelni a kisgyerekek - írja a Time. A nyelvi képességeik is gyorsabban fejlődnek ugyanis: képesek lesznek különbséget tenni bizonyos hasonlóan hangzó mássalhangzók között is.

Mendegél a mandarin

A tanulmány egyik szerzője, Dr. John Gabrieli szerint nagyon egyszerű a dolog: a gyerekek nem csak a zongora hangjai között tanulnak meg különbséget tenni, hanem a hasonlóan hangzó szavak között is.

A kutatás során 74 kínai óvodást teszteltek le az agykutatók. A 4-5 éves gyerekeket három csoportra osztották: az egyik csoport heti háromszor 45 percnyi zongoraórát zsúfolt az órarendjébe, a második csoport olvasni tanult, a harmadik csoport tagjai pedig… nem csináltak semmit.

shutterstock 372950950
Fotó: Shutterstock

Az olvasás is segít

Fél év zongorázás, olvasgatás és semmittevés után aztán megvizsgálták a kutatók, ki milyen ütemben fejlődött. A gyerekek emlékezőképességére, intelligenciaszintjére és koncentrálóképességére nem voltak hatással a különböző elfoglaltságok, a nyelvi képességeikre viszont annál inkább. Mindkét plusz aktivitással „megvert” csoport könnyebben felismert bizonyos magánhangzókat, a zongorázni tanuló gyerekek pedig az egyetlen mássalhangzónyi különbségeket is sokkal könnyebben azonosították.

Megtartották a zongorát

Mivel a kínai (ebben az esetben a mandarin) egy tonális nyelv, minden egyes szótag rendelkezik egy zenei hangsúllyal is. Az ő esetükben tehát valószínűleg még nagyobb előnyt jelentenek a zongoraleckék, a kutatók szerint azonban a többi nyelv esetében is sokat segíthet a hangszeres zeneoktatás. A kutatókat 5 évesekkel ellátó intézmény egyébként megtartotta a zongorát, és továbbra is zongoráztatja a kicsiket.

Legyél Te 2018 szupertanára!

A Dívány és a Lidl tavaly arra vállalkozott, hogy közös erővel igyekszik megtalálni azt a pedagógust, aki a legkreatívabb és legegyedibb módszerrel tanítja diákjait, és akinek óráit egyszerűen imádják a gyerekek. 2017-ben az olvasók Számadó Lászlónak szavazták meg ezt a megtisztelő címet. Az Árpád Gimnázium matematikatanára cirkusz- és játékszeretetével hódította meg a Dívány közönségét.

Mivel egy fontos, és szívünknek kedves pályázatról van szó, úgy döntöttünk, idén ismét belevágunk, és várjuk azoknak az általános iskolai tanároknak a jelentkezését, akik úgy érzik, bennük van minden ahhoz, ami a szupertanársághoz kell. A legfontosabb információk:

  • jelentkezés írásban 1 oldalban  irokaszerknek@divany.hu címre
  • a jelentkezési határidő 2018. augusztus 13.
  • a 3 legjobbat szakértő zsűri választja ki
  • majd közönségszavazással találjuk meg a legjobb módszert kiötlő tanárt

A legötletesebb pályázatokat bemutatjuk, a győztes nyereménye pedig a Lidl jóvoltából egy iPad Pro és egy 100.000 forintos vásárlási utalvány, illetve ősszel, tanévkezdés után egy egészségnapos kitelepülés abban az iskolában, ahol a pályázat győztese tanít. Az Egészségnapon egy csodálatos világba érkeznek meg a gyerekek, mindeközben megismerve az egészség titkos „receptjeit”. Minden állomás az egészséggel kapcsolatos, minden korosztály számára élvezhető játékok és programok sokasága. Az esemény mottója: „Mindig a sárga úton haladj, és találkozhatsz az egészséggel, legyen az étel, aktivitás, sport vagy játék.”

Mustra