6 életmentő tipp alpesi kirándulásokhoz

Zanza!

Óvakodj a tehenektől, vigyél naptejet és ne papucsban indulj csúcshódításra - ez csak három jó tanács a sokból, amit érdemes megfogadni, ha idén a tengerpart helyett a hegyekben nyaralsz.

Ahogyan azt a futónaplómban is meséltem, idén az osztrák hegyekben voltam nyaralni. Többször is kirándultunk, ennek tapasztalatai alapján mutatom, mire érdemes odafigyelned, ha amúgy csak a Budai-hegységben vagy a Pilisben szoktál túrázni (vagy ott se). Mert az Alpok vagy a Tátra nem játék, komolyabban kell venni ott egy túrát, mint itthon.

1. Óvakodj a tehenektől!

Nem véletlen, hogy a legtöbb kiadványban a túrázókra leselkedő legkomolyabb veszélyek közt az első helyen szerepelnek. Bármennyire cukik, ahogy ott legelésznek, a tehenek nagyon nem jó fejek. Nagy mennyiségben pedig kifejezetten veszélyesek tudnak lenni. Simán nekimennek az őket bosszantóknak – ahogyan tették azt nemrég Karintiában. Szóval ha jót akarsz, tartsd meg a tisztes távolságot.

shutterstock 329534339

2. A távolságnál fontosabb adat a szintkülönbség

Nem tudom, te hogy vagy vele, de ha én itthon kirándulni megyek, általában a leküzdendő távolság alapján választok útvonalat. Na ez az, ami az Alpokban egyáltalán nem működik. Simán sokkal könnyebb tud lenni egy 15 kilométeres túra egy 5 kilométeresnél: a kulcs mindig a szintkülönbség. Szóval mielőtt nagy lelkesen nekiindulnál a könnyednek gondolt néhány kilométeres sétának, mindig győződj meg róla, hogy tuti nem egy keskeny hegygerincen vezet-e meredeken felfelé. 

shutterstock 64916272

3. Az időjárás nagyon más a hegyen mint a völgyben

Banális ténynek tűnik, mégis sokan hajlamosak róla megfeledkezni – minden évben van pár hülye, akit azért kell megmenteni, mert rövidnadrágban és papucsban eltéved a hóban 2500 méteren. Hiába van kellemes, napsütéses nyári idő a völgyben, a hegyen attól még simán lehet köd, szakadhat az eső vagy akár a hó. Indulás előtt mindig csekkold az adott hegy webkameráját, mert tényleg sosem lehet tudni. De nem csak rosszabb tud lenni az idő: mi például rommá égtünk a napon a hegytetőn. Szóval a réteges öltözködés, bokát jól tartó, kényelmes lábbeli és naptej legyen alap.

shutterstock 421262374

4. Nézz utána a hütték nyitva tartásának

Télen nem kérdés, hogy a hegyi kocsmák és éttermek folyamatosan üzemelnek, hiszen akkor van a főszezon, tele vannak éhes síelőkkel. Nyáron már nem ennyire egyértelmű a helyzet: vannak ugyan helyek, amik zavartalanul nyitva vannak, de sokan nyári szünetre mennek, vagy hetente csak néhány nap várják a kirándulókat. Indulás előtt tehát mindenképp nézd meg a nyitvatartási időt, nehogy órákig kirándulj egy hütte felé, hogy aztán zárt ajtókat találj frissítők helyett.

shutterstock 678317209

5. A felvonónak menetrendje van, ha azzal akarsz lejutni, alkalmazkodj hozzá

Szintén ne alapozz a síelős tapasztalataidra a felvonók menetrendjét illetően. Az nyilván nem meglepő, hogy nyáron nem üzemel mindegyik. De amelyik megy, az is általában csak meghatározott napokon és időpontokban (például egy kicsit délelőtt, aztán egy kicsit délután). Ráadásul általában nagyon korán (délután 4 körül) leállnak. Ha tehát úgy akarsz kirándulni, hogy egy szakaszt felvonóval tennél meg, nézd meg mikor van erre lehetőséged.

shutterstock 468224144

6. Legyen biztosításod!

Lehet, hogy drága olyan utasbiztosítást kötni, amiben a hegyi kirándulások is benne vannak, de az még sokkal többe kerül, ha baj van, és helikopterrel kell menteni. Ha hosszabb időre mész nyaralni, vagy sokat jársz magashegységekbe túrázni, érdemes belépned az osztrák alpesi szövetségbe (Alpenverein Österreich). A tagjaiknak ugyanis az egész világra kiterjedő baleset- és felelősségbiztosítás jár. A tagdíj pedig nem vészesen magas: egy évre a teljes árú 57 euró, felnőtt hozzátartozónak 44 euró, a további árakat itt találod.

shutterstock 116506813
Blogmustra