De vajon kik voltak ezek az emberek? Hogyan terjedtek a reneszánsz divatok akkoriban, és mi számított „trendinek” az időszakban?
Divatközpontok a reneszánsz idején
Rendkívül változatos volt a 15-16. század Európája, hiszen a különböző városállamok és királyságok mind-mind saját kulturális identitással rendelkeztek. Közülük jelentős szerepet játszott a korszak ízlésvilágának formálásban Milánó és Firenze – többek között a Medici család, akik gazdag mecénásként támogatták a művészetet. Firenzében – az itáliai reneszánsz bölcsőjében – a művészet, a tudomány és a divat kéz a kézben fejlődtek.
Azonban az itáliai városállamoknak hamarosan riválisa lett: a francia udvar a maga pazar stílusával kelt versenyre velük. Valójában innen származik az „európai divat” kifejezés is, hiszen I. Ferenc francia király különösen érdeklődött az itáliai kultúra iránt, és éppen ezért előszeretettel hívott meg itáliai művészeket és mestereket az udvarába. Tehát a reneszánsz divat két központi helyszínről indult hódító útjára: Itáliából és Franciaországból.
Az udvari nemesek és művészek szerepe mint „divatguruk”
Igaz, hogy a reneszánsz idején még nem léteztek Instagram-profilok vagy YouTube-csatornák, ám az udvari nemesek és az arisztokrácia óriási befolyással rendelkeztek. A kevésbé előkelő osztályok tagjai átvették az uralkodók, hercegek, valamint az őket körülvevő nemesek öltözködési stílusát, hajviseletét, sőt, gyakran még a szokásaikat is.
A korszak egyik legismertebb és legkiemelkedőbb „influenszere” Isabella d’Este, Mantova márkinéja volt, aki művészeti pártfogóként Leonardo da Vincit és Raffaellót is támogatta, valamint híres volt kifinomult ízléséről és divatos öltözködéséről.
Angliára hasonlóképpen volt hatással I. Erzsébet angol királynő, aki gyönyörű, részletesen kidolgozott ruháival és jellegzetes fehérre festett arcápolási stílusával – amit fehér ólom púderrel értek el – tűnt ki, és vált az akkori korszak divatdiktátorává.
Természetesen a művészek sem maradtak ki a divat alakításából, így Botticelli, Leonardo da Vinci és Michelangelo munkái nemcsak a festészetben, hanem az öltözködési stílusban is tükröződtek. Az akkori divat alapvető elemeivé váltak a művészek által festett idealizált szépségideálok: könnyed hajviselet és lágy, természetes formák kerültek előtérbe.
Hogyan terjedt az információ a reneszánszban?
Napjainkban az internet lehetővé teszi, hogy a trendek akár azonnal elterjedjenek, ám a reneszánsz Európában mindez lassabban ment. A kereskedelem, az utazások és a királyi udvarok közötti diplomáciai kapcsolatok biztosították az információáramlást, így a divat újdonságai még az egyik kontinens végéből a másikba is eljuthatott.
A divat terjesztésében kulcsszerepük volt a kereskedőknek: az itáliai textilgyártók (különösen Firenze híres selyem- és bársonytermelői) a legjobb minőségű anyagokat kínálták Európa-szerte, a gazdagabb osztályok pedig előszeretettel vásárolták meg ezeket a luxuscikkeket. Mindezekkel együtt fokozatosan terjedtek el az új anyagok és szabásminták, amikkel kiemelkedhettek a korszak divatjaiban. A középosztálybeliek szintén megtapasztalhatták a városok piacain a divat hatását, hiszen a nemesek által viselt ruhákról sokszor olcsóbb másolatok készültek.
Hogyan nézett ki egy divatos öltözék a reneszánszban?
A reneszánsz divat középpontjában a társadalmi státusz és az egyéniség állt:
mind-mind az illető társadalmi helyzetét, gazdagságát és egyéniségét tükrözte az öltözék színe, anyaga, valamint díszítése.
A mélyvörös és arany színek a gazdagság szimbólumai voltak, mivel drága anyagok és festékek kellettek hozzájuk.
Meg kell említeni a férfiakat is, hiszen az ő divatjuk is rendkívül kifinomult volt: puffos vállú kabátok, térdig érő nadrágok és bokacsizmák hangsúlyozták a korszak ruhaviseletét. Ezzel szemben a női divat inkább a homokóra alakot emelte ki: széles szoknyák, szorosan fűzött derék, amely a nőies idomokat hangsúlyozta.
Fontos szerepet játszottak a kiegészítők is: drága ékszerek, tollas kalapok és díszes övek jellemezték a reneszánsz divatját.
Az „influenszer” hatása a reneszánsz divatjában
Ahogy egyre inkább elterjedt a reneszánsz Európában, úgy a művészet és a divat is teret hódított a kontinensen.
Ez a korszak úttörő jelentőségű volt abban, hogy az uralkodók és a nemesek alakították az elegancia és szépség standardjait, amelyek a modern divat előfutáraivá váltak.
A korszak „influenszerei” nemcsak az emberek ruházkodását formálták, hanem erőteljesen befolyásolták azt is, hogy mit tartottak rangosnak, kívánatosnak és szépnek.
Az akkori ízlésvilág és stílus a mai napig inspirációként szolgál a művészek és divattervezők számára, akik a reneszánsz szépségideálját értelmezik újra és bújtatják modern köntösbe.
Bár a mai digitális világ és a 15-16. századi Európa között óriási különbségek vannak, a trend és divat terjedésének mechanizmusa talán mégsem változott annyira. Ahogy az akkori kor nemesei, úgy a mai influenszerek is egyfajta példát mutatnak a követőiknek. A reneszánsz „influenszerei” pedig bebizonyították, hogy az ízlés és a divat mindig is kulturális és társadalmi értékeket közvetítenek, és hogy a stílus – akár évszázadokon átívelően – mindig is egyfajta önkifejezés marad.
A reneszánsz nagymesterei között nők is voltak. De vajon miért nem ismerjük a nevüket? Olvasd el a cikkünket ide kattintva.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés