Amikor először ültem be a saját Bogaramba, mintha egy előző korba csöppentem volna. A műszerfal egyszerűsége, a motor zümmögése és az autó karakteres illata egy másik világ kapuját nyitotta meg előttem. Ez nem is egy kocsi – inkább egy életérzés. A közlekedés története során néhány modell nemcsak a mérnöki innováció vagy a megbízhatóság miatt vált halhatatlanná, hanem mert szerves része lett egy-egy korszaknak, kultúrának, sőt életformának. Öt olyat mutatunk be közülük, amelyeket évtizedekig gyártottak, és amelyek hatása messze túlmutatott a járműiparon.
Ezek az autógyárak leghosszabb életű típusai
Ha a világ legtovább gyártott autóira gondolunk, elsőre talán a Trabant vagy a Wartburg ugrik be, hiszen évtizedekig ezek voltak az utcakép meghatározó szereplői. Mégis teljesen más gyárak szültek autóipari legendákat. Következzen öt olyan típus, amely nem csupán közlekedési eszköz, hanem korszakok és életformák jelképévé vált.

Ilyen autókkal csapattuk a szocialista időkben.
Tovább olvasom
65 év – Volkswagen Bogár (1938–2003)
A Volkswagen Bogár nem egyszerűen az autózás egyik legismertebb modellje, hanem a 20. századi történelem egyik szimbóluma is. A náci Németországban Ferdinand Porsche bábáskodásával született meg, de egy magyar mérnök, Barényi Béla tervei alapján, majd a második világháború után a német gazdasági csoda megvalósult ikonja lett.

Az 1960-as években a hippimozgalom jelképeként hódított meg generációkat, majd Mexikóban gyártott reinkarnációja még a 21. század elején is az utak meghatározó szereplője maradt. A Bogár egyet jelentett az elérhető mobilitással, az egyediséggel és a popkultúrával.
60 év – UAZ-452 'Buhanka' (1965–napjainkig)
Az Uljanovszki Autógyár (ennek a rövidítése a három betű) kisbusza a szovjet és posztszovjet világ egyik legstrapabíróbb járműve, amelyet orvosok, katonák és felfedezők egyaránt használtak és használnak a világ legzordabb helyein. Oroszul cipót jelentő becenevét a kinézetéről kapta, de természetesen a kenyeresautók is ilyenek voltak a térségben. Az egyszerűség (gonoszabb megfogalmazásban: fapadosság) tökéletes példája, az évtizedek során semmit sem változott.
Teszteld magad, hogy mennyire emlékszel még a szovjet autókra!
Tovább olvasom
Érdekes emlék, hogy amikor sorkatonaként baleset ért, akkor is ilyennel vittek be a Honvéd Kórházba, és három évtizeddel később ugyanilyennel jutottunk át a háború sújtotta Kaukázuson gyógyszerek és orvosi felszerelések között dülöngélve az úttalan utakon. Ahol más autók rég elakadtak volna, az UAZ tört előre rendületlenül, mint az amuri partizánok.
56 év – Hindustan Ambassador (1958–2014)
67 évvel ezelőtt a brit Morris Oxford licence alapján kezdték gyártani a volt királyi koronagyarmaton, és alig több mint egy évtizede még ugyanabban a formában készült. Az indiai taxitársaságok és a családok kedvence volt, amely fél évszázadon keresztül a kontinensnyi ország szimbólumának számított.

Delhi zsúfolt utcáin ma is vánszorognak a tömegben a régi fekete-sárga Ambassadorok, miközben indiai szokás szerint öt-hat fizető utas is bezsúfolódik az ülésekre. A neve magyarul nagykövetet jelent, de azért valljuk be, kevés diplomatát tudnánk elképzelni a használójaként.
42 év – Citroën 2CV (1948–1990)
A Kacsa – bármily rút és kicsi is – a franciák kedvence, amely a minimalista dizájn és egyszerűség, de egyszersmind a megbízhatóság szinonimája lett. Később pedig a bohém életérzés szimbóluma. Eredetileg egyébként arra tervezték, hogy a helyi parasztgazdák kényelmesen szállíthassák terményeiket a hepehupás vidéki utakon. A 42 év alatt 3,8 milliót gyártottak belőle, nemcsak szülőhazájában, hanem Jugoszláviától Argentínáig még számos országban.

A legendás francia csendőrfilmekben Louis de Funès karaktere, Cruchot felügyelő rendszeresen ebben a kisautóban keveredik komikus helyzetekbe. Az Apácák a pácban című filmben pedig – ahogy a neve is sugallja –, tucatnyi apáca préselődik be egyetlen Kacsába, és még csak isteni csoda sem kell nekik hozzá.
41 év – Mini (1959–2000)
Az eredeti Mini egy forradalmi koncepcióból született: a brit autóipar válasza volt az üzemanyaghiányra és a városi közlekedés igényeire. Alec Issigonis tervei alapján a Mini olyan ikonikus formatervvel rendelkezett, amely a popkultúra szerves részévé vált: a Beatlestől kezdve Twiggyig mindenki ezt vezette. A Mini a stílus, a gazdaságosság és a brit identitás egyedi ötvözete volt.

Az ikonikus brit típus Mr. Bean hű társaként is ismert, akinek sárga Minije mára kultikussá vált a filmtörténetben. 2012-ben Guinness-rekord bajnoka lett: egy brit kaszkadőrökből álló csapat 28 emberrel töltött meg egy klasszikus Minit, ezzel világcsúcsot döntve. De a motorsportban is meglepően jól szerepelt, hiszen a Monte Carlo Ralit is megnyerte, ékesen bizonyítva, hogy mini a bors, de erős.
A magyar Ikarus buszok is joggal pályázhatnak a leghosszabb ideig gyártott járművek címére, a 200-as sorozat darabjait például 1967-től 2003-ig, vagyis 36 éven át készítették. De van, ahol még most is róják köreiket a tömegközlekedésben. Ezekről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.

Az Ikarus olyan örökségünk, amelyre mindig büszkék lehetünk. Mutatjuk, hol találkozhatunk még külföldön a magyar buszokkal.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés