Öt tipp a tökéletes Insta-fotókhoz – egy food stylisttól

Bakik, amiket szinte mindenki elkövet, amikor élete főztjét próbálja megörökíteni, és tippek, hogyan lesznek tökéletesek a foodporn hashtaggel ellátott képeink. Csigó Zita food stylist mondja a tutit.

Miután legutóbb Csigó Zita ételfotóssal, food stylisttal tisztáztam konkrétan mivel foglalkozik, arra kértem, mondjon pár tanácsot, amiktől mindannyiunk étel- és italfotói jobban néznek majd ki az Instán vagy a Facebookon.

Sötétben a legszebb étel is pocsékul néz ki

A leggyakoribb hiba, hogy sötétben próbálunk fotózni. A hangulatos étteremben a félhomályban telefonnal a legritkább esetben fogsz jó képet csinálni. Ha mindenképpen meg akarod örökíteni a vacsorádat, vidd olyan helyre, ahol éri némi – ha lehet, akkor természetes – fény. 

Ha otthon fotóznád le a főztödet, akkor is érdemes természetes fénynél, vagy ha este van, akkor egy lágyabb fényű lámpánál fotózni. Semmiképp ne használj túl erős, direkt megvilágítást, mert attól óriási fekete árnyéka lesz mindennek, és újfent nem lesz szép a képed. Ha csak nagyon erős fényű lámpád van (vagy nagyon tűz a nap), akkor egy fényt félig áteresztő anyagot érdemes a fényforrás elé betenni, így szórtabb fényt kapsz – tanácsolja Csigó Zita.

Akár természetes, akár mesterséges a fényforrás, a szép és természetes árnyékok elérésének legjobb módszere, ha egyik oldalról jön a fény. A legegyszerűbb, ha egy ablak mellé megyünk oda fotózni, így természetes hatású lesz a kép. Ha túl erősek az így keletkező árnyékok, egyszerűen fogj a kezedbe egy fehér lapot, fordíts rá a beérkező fényre, így a lap derítőként működik, ezzel tudod szabályozni a tányérra eső fényt.

Ki a képből a papírszalvétával és a radiátorral!

Gyakori hiba, hogy az otthon készített ételfotóknál benne marad a képben néhány olyan mindennapokban használt tárgy, ami nem illik oda. A papírszalvéta soha nem fog jól kinézni egy fotón, és a jénai is inkább az étel elkészítéséhez hasznos, de képen rosszul mutat. Ha nagyon messziről fotózunk, akkor pedig nem csak a praktikus, ám nem túl szép konyhai eszközök kerülnek a képbe, de belóghat a kanapé csücske vagy az étkezőasztal mögött, a háttérben a radiátor. Próbáljunk szűkebb képkivágással dolgozni, így ezek a bakik elkerülhetők.

A túl közeli kép se jó

De azért ne ess túlzásba, ha makrofotós hangulatba kerülsz, és extraközeli képet próbálsz csinálni az ebédről, az nem művészi lesz, hanem leginkább furcsa és értelmezhetetlen. Ha túl közelről fotózol, bármilyen étel legyen is az, egy főzelék lesz belőle, nem lehet majd kivenni pontosan mit is ábrázol. Nem kell tehát totál beleközelíteni az ételbe, mutasd meg nyugodtan milyen érdekes tányérra tálaltak (vagy tálaltál), vagy hogy milyen szép virágcsokor van az asztalodon.

Nem kell, hogy minden tökéletes legyen!

Az aktuális kajafotós trendek szerint a játékosság és természetesség fontosabb, mint a tökéletesség. A stílusnak neve is van: perfectly imperfect (vagyis tökéletesen tökéletlen). Vagyis ha életet visz a képbe, nyugodtan tépkedj mellé egy kis bazsalikomot, legyen gyűrött az abrosz, legyen beleszúrva a villa a sütibe, vagy csöppenjen ki a szósz a tányérból.

De ez nem jelenti azt, hogy nem kell tudatosan komponálni. Próbáld ki több beállításban a tányért, húzd kicsit odébb, ha ott szebb az abrosz, tegyél mellé valami érdekeset – evőeszközt, mintás textíliát, vagy akár egy kis fűszernövényt, virágot, vagy bármilyen alapanyagot (mondjuk szórj ki egy kis sajtot, ha van az ételben is).

Fotózz tudatosan!

Fontos, hogy ne csak úgy találomra készíts képeket hátha valamelyik jó lesz, hanem mindig nézz bele a fényképezőgépedbe vagy tartsd úgy a mobilodat, ahogyan a képet szeretnéd majd elkészíteni. Csak így derül majd ki, hogy tényleg jól fog-e kinézni amit beállítgattál. Bármit változtatsz a képen, mindig nézd meg a keresőben is.

Szabad szemmel ugyanis teljesen máshogy néz ki egy kompozíció mint egy adott képkivágásban. És érdemes többféle képkivágást és nézőpontot kipróbálni, van, ami kicsit távolabbról, oldalról mutat jól, és van ami kicsit közelebbről, és teljesen felülről. 

"Például ha egy csupa különböző rétegből álló pohárkrémet szeretnénk megörökíteni, érdemes oldalról fotózni, hogy ne csak a legfelső, hanem minden egyes réteg szépen látszódjon. Sőt így a perspektívánk sem fog torzulni. Viszont ha egy gyönyörűen megdíszített desszertet fotózunk, érdemes feljebbről komponálni a képünket, hiszen ebben az esetben nem a témánk oldala, hanem a teteje az, ami igazán izgalmas és látványos" – tanácsolja Csigó Zita.

Oszd meg másokkal is!
Mustra