A kormány és a Nemzetgazdasági Minisztérium kérésére vizsgálta meg a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a környező országok üzemanyagárait. Mint kiderült, a magyar benzinárak eltérnek attól, amit a kormány várna el.
Ezért fontosak a KSH adatai
Az üzemanyagárak jövőbeni alakulására azért is nagy hatással lehetnek a KSH által ma közölt adatok, mert Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a napokban újra egyértelműen kifejezte a tárca elvárását a magyar üzemanyagpiac szereplőivel szemben. A friss adatok birtokában jövő hétre várható egyeztetés a minisztérium és a piac szereplői közt.
A hazai üzemanyagáraknak az elvárások szerint a régiós középmezőnyben kellene elhelyezkedniük, a statisztikai adatokból azonban egyértelműen kiderült, hogy ez nem teljesül, drága a hazánkban kapható dízel és benzin a régiós középértékhez képest.
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján
Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt. A magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél. A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 654 forint volt, ami 31 forinttal, 5 százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat
– közölte a KSH.
Nagy Márton múlt héten berendelte a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőit a magas üzemanyagárak miatt. Ezt követően kérte a kormány a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy készítsen jelentést a környékbeli országok benzinárakról, főként a magyar árszint régiós összevetésére fókuszálva.
A hatósági benzinár megszüntetése az egekbe repítette az üzemanyagárakat
A hatósági üzemanyagárat még 2022. decemberi vezették ki, ezt követően Magyarországon a régiós átlag fölé emelkedett az üzemanyag ára. A 95-ös benzin árváltozását figyelve a tavalyi év során aktív ingadozást tapasztalhattak a fogyasztók a benzinkutakon. A legtöbbet szeptemberben kellett fizetni a benzinért, ekkor 650 forint körül mozgott a literenkénti átlagára. A legkevesebbet pedig még 2023. májusában és decemberében, ebben a két hónapban 540-570 forint közötti szinten volt egy liter 95-ös benzin ára, azonban 2024 eleje óta az üzemanyagárak terén folyamatos növekedés figyelhető meg.
A régiós összehasonlításból nem jövünk ki jól
2023-ban mindösszesen két olyan hét volt, amikor a régió országainak átlagos benzinárát nem haladta meg a magyar. A múlt év elején a heti eltérés 10–17 százalék közötti volt, később ez mérséklődött. 2024-ben azonban ismét drágult a hazai benzin,
áprilisban már 5 százalékkal haladta meg a hazai benzinár a régiós átlagot.
Jelenleg a régiós országok közül csak Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában magasabb valamivel a benzin átlagára, mint hazánkban. Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint 10 százalékkal, míg Bulgáriában több mint 10 százalékkal marad el a magyar ártól. A dízel esetében Ausztria és Szerbia heti átlagára haladta meg a magyar értéket, azonban például Bulgáriában az átlagár több mint 10 százalékkal alacsonyabb volt a magyar dízel üzemanyag átlagárához képest.
A KSH statisztikai jelentésétől sokan várják azt, hogy hatására a kormány ismét beavatkozzon a benzinárakba, azokat régiós szintre hozva. A szakértők szerint a nemzetgazdasági miniszter kezében több olyan eszköz is van, amelyekkel belenyúlhat az üzemanyagárakba az adatok ismeretében.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés