Még ha az ünnepnek nem is erről kéne szólnia, a karácsonynak fontos része az ajándékozás, de bizony gyakran előfordul, hogy az ember olyasmit kap, amire nincs szüksége, nem tetszik neki vagy ruhák esetében nem megfelelő a mérete. Bár ezt kellemetlen lehet közölni az ajándékozó féllel – főleg, ha egy közeli családtagról vagy hozzátartozóról van szó –, nincs más lehetőség, ha valaki nem akarja hagyni, hogy a felesleges tárgy a végtelenségig a polcon porosodjon, hanem szeretné lecserélni valami számára hasznosabbra. Vajon erre meddig, és milyen formában van lehetőség? Szakember segítségével tisztáztuk.
Így vihető vissza a karácsonyi ajándék
A feleslegessé vált karácsonyi ajándék kapcsán a legfontosabb tisztázandó kérdés, hogy az adott terméket hol és mikor vették meg. Dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője megkeresésünkre elmondta, amennyiben a vásárlás egy hagyományos boltban, vagyis nem online felületen történt, a kereskedő alapvetően nem köteles a terméket visszavenni, mindaddig, amíg az nem hibás. Tehát ha csak arról van szó, hogy nem tetszik neked, amit kaptál, ez önmagában nem lesz elegendő.
Ha viszont interneten vásárolt termékről van szó, a vásárlástól 14 napon belül indoklás nélkül el lehet állni.
Az ember ilyenkor visszakaphatja a vételárat, de érdemes számolni azzal, hogy a termék visszaküldésének költségét a vevőnek kell állnia. Haraszti Anikó megjegyezte, sok boltnál elterjedt szokás, hogy extra ajánlatokkal élnek termékeik visszavételét illetően. Így például lehetőséget adhatnak arra, hogy a vásárló egy 30 vagy akár 60 napos időkereten belül visszakaphassa a pénzét. „Ezeket az ajánlatokat érdemes lefotózni, és a képet megőrizni, hogy később hivatkozni lehessen rájuk” – tanácsolta a szakember.
Egyes fast fashion márkák akár egyéves időtartamra szóló akciókkal is élhetnek, a bútoráruházaknál pedig 5 évre is akad példa.
A garancia más tészta
Ha a termék hibás, akkor Haraszti Anikó szerint már szavatosságról, jótállásról vagy garanciáról beszélhetünk, amely 1-3 évig érvényesíthető. A műszaki cikkekre viszont egy 3 napos határidő is vonatkozik: ha a termék hibás, akkor ki kell cserélni. Más esetekben a kereskedőnek először a javítást kell felajánlania, és csak utána jön a csere, majd a visszavétel. Bármelyik forgatókönyv is érvényesül, elengedhetetlen a számla bemutatása. Sőt, előfordul, hogy a vevőnek a kilétét is igazolnia kell.
Ha céges számlát kérünk, egészen mások a lehetőségek. Ezek az ügyek a bíróságra tartoznak.
Panasz nyújtható be
Ha kereskedő valamilyen okból nem teljesíti kérésed, akkor Haraszti Anikó szerint békéltető testülethez lehet fordulni.
„Az eljárás viszonylag hamar, 30-60 napon belül lezárul. A testület eldönti, kinek van igaza, és szükség esetén kötelezettséget bocsát ki, ami végre is hajtható. Az eljárás ingyenes, ám elindításához szükség lehet a személyes megjelenésre”
– tette hozzá a szakember, azt javasolva, hogy vitás helyzetben először közvetlenül a céggel próbálj dűlőre jutni.
Külföldről történő rendeléseknél még bonyolultabb a helyzet. Az európai fogyasztói jogokat ugyan nem nehéz érvényesíteni, de az olcsó kínai webáruházaknál szinte lehetetlen eredményt elérni. Ezeket nem árt figyelembe venni már a vásárlásnál is.
Arról, hogy a csaló webáruházak hogyan ismerhetők fel, itt írtunk.