KÖLYÖK

Mit keres egy csomó táblagép egy zalai falu sulijában?

Edicsek 2016. február 24., szerda 14:40

Rezi egy 1085 fős település közel Keszthelyhez és Hévízhez. Itt található Zala Megye egyetlen olyan iskolája, ahol a Komplex Instrukciós Program szerint tanulnak a gyerekek, és az alpolgármester asszony szerint abban is egyedülállóak a térségben, hogy a gyerekek szeretnek ide járni.

A KIP, vagy ismertebb nevén a Hejőkeresztúri modell alapvetése, hogy mindenki jó valamiben és ez az az iskolatípus is, amiről mindenhol azt hallani, hogy a gyerekek imádják. Két jelmondatuk hangzott el az átadón, az egyik a "Mindenki jó valamiben" és a "Jónak lenni jó, de jót tenni még jobb"

Rezibe mentünk, hogy megnézzük mit szólnak a helyi általános iskolások azokhoz a táblagépekhez, amelyekkel fejleszthetik ismereteiket és élvezetesebbé és hatékonyabbá válhat a tanulás. 2015 decemberében jelentette be a Vodafone, hogy egy olyan országos programot indít, aminek a célja a hátrányos helyzetű fiatalok digitális ismereteinek fejlesztése, és a magyarországi oktatás digitális átalakításának ösztönzése. A program során az ország húsz iskolájába juttatnak el 1200 darab táblagépet, hozzá internetet és képzést is.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Hat tinilányoknak való sorozat

polly 2016. február 24., szerda 08:30

Nincs az a pöttyös és csíkos könyv, amit lányom ne olvasott volna már ki oda-vissza, de imádja a tiniknek szóló filmeket is. Jócskán kinőtt már a Hupikék törpikékből meg a Nils Holgersonból (huszonévesen majd fogja nézni úgyis a reggeli kávézás mellett), úgyhogy nemrégiben nekiálltunk keresgélni.

A cél kamaszoknak szóló sorozat volt, és mivel én is voltam fiatal, az én kedvenceim is előkerültek a kilencvenes évekből. Sajnos az Első csók című cuki francia szappanopera szinkronizált változatát nem találtuk meg, de így is összegyűlt egy lista, ami nyári szünet végéig kitarthat. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Az iskola és a média két külön világ? Hát nem!

Primilla 2016. február 21., vasárnap 10:36

Megvizsgálta az ombudsman, hogy jelenleg mennyire segíti a gyerekeket az iskola az értő médiahasználat elsajátításában, és arra jutott, hogy csak esetlegesen. Nincs elég szakképzett médiatanár, a NAT-ban a médiaértés nem önálló tantárgy, nincs meghatározott óraszám és tartalom, vagyis nagyjából az, és akkor tanít médiahasználatot, akinek, és amikor kedve van hozzá. Szó sincs viszont az iskolában az online bántalmazásról és az internet veszélyeinek kezeléséről.

Márpedig ez elég nagy baj, mivel a kamaszok az idejük nagy részét valamilyen kütyü előtt töltik, de nem csak azért, hanem mert a kutatások szerint a televízió és az internet nagyjából ugyanakkora hatással van a gyerek szocializációjára, mint a családi nevelés, sőt, esetenként még nagyobbal. Vagyis a gyerekek félig a tévén és az interneten nőnek fel, és ezt nem lenne szabad figyelmen kívül hagyni az iskolában sem.

Iskolai médiahasználat? A mesékben, legfeljebb...

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója, Kaposi József szerint a digitális világ térhódítása, (amit mondjuk, úgy írhatunk le érthetően, hogy a 10-18 évesek 96 százalékának van okostelefonja, amit használ is), roppant nehéz helyzetbe hozza a tanárokat. Ők ugyanis egy analóg világban nőttek fel, de közben egy teljesen más világra kell felkészíteniük a gyerekeket.

shutterstock 138974834

És ez sajnos nem is igen megy nekik, beidegződésünk szerint az iskola és a média „két külön világ”,  a kettőnek teljesen más az értékrendje, mások a normái. Ráadásul a legtöbb pedagógus a főiskolán, egyetemen sem tanulta még, hogy hogyan kezeljék ezt a terület, hogyan tudják az óráikon aktívan és biztonságosan alkalmazni a médiát. Úgyhogy sokan inkább sehogy sem teszik. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Magányos tizenévesek

Cziglán Karolina, pszichológus 2016. február 20., szombat 13:50

Mindenki szeretné, ha boldog lenne a gyermeke, és ennek egyik záloga, ha kielégítőek az emberi kapcsolatai. Sok más dolog is fontos: a sikerélmények, az örömteli tevékenységek, de ha az ember visszagondol élete igazán boldog pillanataira, valószínűleg többségben lesz közöttük, amikor mélyen, bensőségesen kapcsolódott valakihez. Kutatások is alátámasztották, hogy az élettel való elégedettség elsősorban a tartalmas emberi kapcsolatokon múlik. Tehát nem mondhatjuk, elég, ha a gyerek jól tanul: ha jók a jegyei, minden sínen van. Érdemes arra is figyelni, vannak-e barátai, és ha problémája van e téren, segíteni.

A szülő fontos lépéseket tehet: bánhat úgy a csemetével, hogy az kedvezzen a társas készségek fejlődésének, teremthet alkalmat a barátkozásra, és megadhatja az érzelmi biztonságot, ami szükséges ahhoz, hogy merjen nyitni mások felé. Igaz, helyette barátkozni nem tud, egy ponton túl a gyerek erőfeszítése is kell.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Küldje kockás ingben a gyereket suliba holnap!

Primilla 2016. február 18., csütörtök 14:50

Nagy társadalmi összefogás látszik kibontakozni a Facebookon, a diákok, szülők, és sokan mások fejezik ki valamilyen formában egyetértésüket a tanárok mozgalmával. A támogatásnak most már szimbóluma is van, méghozzá a kockás ing (és akinek lehet, borosta).

Az egész úgy kezdődött, hogy Klinghammer István, volt felsőoktatási államtitkár az idők szavát és a nép hangját (vö. vox dei) nagyon meg nem hallva, a tiltakozásokra válaszul benyögte, hogy „ezért vagyok pipa, ha a tévében nézem, hogy borotválatlan, kockás inges tanári kar grasszál”.

A Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium tanárai
A Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium tanárai
Fotó: facebook.com/sashegyiarany

Erre kitört a kockás inges forradalom. Elsőként a Sashegyi Arany János Gimnázium tanárai kotorták elő a szekrény mélyéről a kockás ingeket, és vigyorogva pózoltak benne. A fotót aztán feltöltötték a Facebookra, hogy minél többen lássák, most pedig már akciójuk nyomán teljes tanári kollektívák fotózkodnak mosolyogva, kockás ingben. Nincs is ennél kifinomultabb módszer a felemelt középsőujj helyettesítésére.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Rosszabbul tanulnak a depressziós szülők gyerekei

Puskás Pálma 2016. február 18., csütörtök 07:51

Depressziósnak lenni kellemetlen, és rengeteg szenvedést okoz az illetőnek – szerencsére ma már sokféle kezelési mód áll rendelkezésre, beleértve életmódbeli, természetgyógyászati, gyógyszeres vagy pszichoterápiás megközelítéseket. Az utóbbi időben azonban arra is fény derült, hogy szülőként még nagyobb a felelősségünk és még komolyabban kell venni depressziós tüneteinket: egy friss kutatás szerint ugyanis a szülő depressziója lényegesen befolyásolja a gyerekek későbbi fejlődését.

A depressziós szülők gyermekei 16 éves korukra lényegesen elmaradnak kortársaikhoz képest az iskolai teljesítmény terén. A szülői kezeletlen depresszió tehát a gyerek későbbi életkilátásait, tanulási lehetőségeit, pályaválasztását is befolyásolhatja.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Titkos hashtagekkel viszik egymást a hülyeségbe a tinik

Puskás Pálma 2016. február 15., hétfő 19:06

A kamaszoknak mindig is voltak és lesznek szabályszegő szokásaik, ebben a mai fiatalok sem különböznek elődeiktől. Ezek közül a szokások közül némelyik veszélyes, de ez sem újdonság. Az internet és a szociális média azonban, úgy tűnik, megkönnyíti a veszélyes normaszegő viselkedésmódok terjedését. Két kutatás során azokat a titkos címkehivatkozásokat (#hashtageket) mérték fel, amelyekkel a tinik káros szokásokat népszerűsítenek a különböző online felületeken.

Önsértés és titkos közösségek

Az érzelemszabályozás egy kóros módja, ha megvágjuk, megégetjük, megkarcoljuk magunkat, amikor dühösek vagy szomorúak vagyunk vagy unatkozunk. Ennek a típusú önsértésnek sok köze nincs az öngyilkossághoz: ezek a tinik nem akarnak meghalni, csak épp a fizikai fájdalom érzése révén próbálják elmulasztani negatív érzelmeiket.

Az ilyen viselkedést népszerűsítő honlapokat általában hamar eltávolítják az internetről, a mögöttük álló közösségek azonban rendre olyan hashtageket találnak ki, amivel nehezen megtalálhatóak, de mégis képesek a kapcsolattartásra és a kóros viselkedés bátorítására.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Íme az ingyenes képzések alapponthatárai

mzd 2016. február 13., szombat 09:28

Bő egy hónapja felhívtuk a figyelmüket három fontos határidőre, amiből az egyik vészesen közeledik: ez pedig február 15-e. Ez az a nap, amikor éjfélig még leadhatóak a jelentkezések (illetve a hozzájuk tartozó és már rendelkezésre álló dokumentumok) az ősszel induló felsőoktatási képzésekre.

Az Eduline figyelmeztet arra is, hogy szintén ez a dátum a határideje a kiegészítő díjak befizetésének (átutalással vagy internetes fizetésre alkalmas bankkártyával) abban az esetben, ha valaki a díjmentesen megjelölhető három jelentkezési helynél többet jelöl meg.

Azt már a Felvitől tudjuk, hogy a határidőre tekintettel hétvégén rendkívüli nyitva tartás várja a jelentkezőket: szombaton és vasárnap is 8 és 16 óra között, hétfőn pedig személyesen este nyolcig, telefonon tízig, emailben pedig egészen éjfélig lehet kérdezni telefonon és emailen.

Fontos: ha már megvannak az eredményei (mondjuk újrafelvételizik), vagy nincsenek, de szívesen eljátszana a gondolattal és kiszámolná a pontjait, itt megtudhatja, hogyan kell számolni az új 400+100-as rendszer szerint. Az oldalon egyúttal megnézheti azt is, melyik szakon mennyi az ingyenes képzés alapponthatára - kicsit spoilerezünk: a legmagasabbra (465 pont) a gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés és a nemzetközi tanulmányok szakokon tették a lécet, a nemzetközi gazdálkodáshoz és a jogászhoz 460, a kommunikáció és médiatudományhoz 455, a gazdálkodási és menedzsmenthez pedig 448 pont kell, általános orvos 380 ponttól, erdőmérnök viszont már 300 ponttól lehet, és az osztatlan tanárképzéshez sem kell több 305-nél.

Új törvény, több pénz - ezt kérik a tanárok

Primilla 2016. február 12., péntek 08:45

Körülbelül 32 ezren írták alá eddig a Herman Ottó Gimnázium nyílt levelét, amely mostanra az oktatási rendszerrel való társadalmi elégedetlenség emblémájává vált. A 32 ezer magánszemélyen kívül mintegy 740 oktatási intézmény is csatlakozott már a mozgalomhoz.

Az események jelenleg két, egymással sok ponton érintkező szálon folynak, az egyik a Köznevelési Kerekasztal, melynek már meg is volt az első tárgyalása, a másik pedig a Pedagógusok Sztrájkbizottsága, amely tavaly év vége óta tárgyal a kormánnyal. Ez utóbbit elvileg pénteken zárják le egy plenáris üléssel, de valószínű, hogy nem sikerül mind a 25 pontban egyezségre jutni.

Most azonban mindenki a szombati tüntetésre koncentrál, hiszen minél többen mennek el, annál nagyobb nyomást tudnak gyakorolni a kormányra, hogy érdemben is változzon az oktatás.

Hogy világos legyen, miről van szó: ami most folyik, korántsem a tanárok belügye vagy munkaügyi kérdése. Nem fizetésemelésért, vagy jobb munkakörülményekért harcolnak, hanem az oktatás rendszerszintű megváltoztatásáért, nagy vonalakban azért, hogy az iskolából önálló döntéseket hozni képes, versenyképes tudással rendelkező fiatalok kerüljenek ki. De addig is ne stresszeljen se a tanár, se a gyerek, sem pedig a szülő, ne legyenek naponta „reformok”, hibás tankönyv, nyolc tanóra, elméleti testnevelés meg otthonról hozott kréta, hanem legyen már végre egy normális, élhető és eredményes oktatási rendszer. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Videóban hívják tüntetni a szülőket a tanárok

etelka 2016. február 11., csütörtök 12:20

A Pedagógusok Szakszervezete február 13-ra, azaz szombatra hívott össze tüntetést, amihez egy kisfilmet is készítettek. Ebben egy nagy szülői értekezletre várják a szülőket, mert már rég nem a délutáni tanulásról és a reggeli kakaóról szól az élet.

A tüntetésen szintén résztvevő Tanítanék mozgalom eközben sajtóközleményt tett közzé, melyben arról írnak, hogy a szerdán Balog Zoltán miniszter által összehívott kerekasztal "nem az érdemi tárgyalásokra, hanem a közvélemény lecsendesítésére és a szombati tüntetés ellehetetlenítésére irányul.". Emellett megfogalmazták a követeléseiket is: 

  1. Követeljük, hogy a kormány mondja ki, a 2011-ben elfogadott köznevelési törvényt átmenetinek tekinti, és haladéktalanul kezdje meg az érdemi egyeztetéseket a közoktatás valódi szereplőivel egy új közoktatási törvény elkészítéséhez!
  2. Követeljük, hogy az új közoktatási törvénnyel kapcsolatos egyeztetések annak szakmai alapjaitól kezdődjenek! Az elmúlt öt évben kiderült, hogy az eddigi irány sem jó, és a toldozgatás-foltozgatás sem vezetett sehova.
  3. Követeljük, hogy az oktatásra fordított költségek érjék el a mindenkori GDP 6%-át, az átlátható, kiszámítható és stabil normatív oktatásfinanszírozás érdekében!
  4. Követeljük, hogy az intézmények napi működését lehetetlenné tevő, a tanulók és a pedagógusok számára elviselhetetlen helyzetet okozó közismert problémákat a jogszabályok és az utasítások azonnali módosításával haladéktalanul kezeljék!

A demonstrációhoz több szakszervezet is csatlakozott, a vegyipari szakszervezeti szövetség (VDSZ) vidékről is busszal szállítja majd a tüntetni kívánókat, a Járadékos Bányászok Szakszervezete is busszal hozza fel az embereket az eseményre,valamint csatlakozását jelentette be az Oktatói Hálózat (OHA) is. A demonstráció most szombaton ( február 13-án) 11 órakor kezdődik a Kossuth téren. Az eseményhez itt lehet csatlakozni, aki tud, vigyen magával egy csengőt is. 

Civil jóság: szegények szemüvege, szegények patikája

Primilla 2016. február 10., szerda 12:04

Mit tenne ön, ha észrevenné, hogy a gyereke rosszul lát? Valószínűleg elvinné őt a közeli gyerekszemészhez, aki megvizsgálná, felírná neki a megfelelő szemüveget, ön megvásárolná, a gyerek hordaná, és az élet menne tovább. És mit tenne akkor, ha azt kellene végignéznie, hogy a gyereke egyre rosszabbul lát, de ha beleszakad sem tudja kiszorítani a családi költségvetésből a szemüveg árát, mert még élelemre is alig futja?

Magyarországon jelenleg 420 ezer gyerek él szegénységben, közülük 36-54 ezren rendszeresen, kétszázezren pedig időszakosan éheznek az MTA adatai szerint. Ahol pedig élelemre sem jut pénz, hogyan jutna gyógyszerre, vagy szemüvegre? További sokkoló adataink is vannak: Magyarországon az újszülöttek 8,4 százaléka 2500 gramm alatti súllyal születik, nagy részük egyszerűen azért, mert a terhesség alatt az édesanyjuk éhezett. Náluk később is jelentős esély van az alultápláltságra, elmaradt fejlődésre, magas vérnyomásra, idegrendszeri problémákra, érrendszeri betegségekre.

A mélyszegénységben élő, gyakorta éhező gyerekeken segít már húsz éve a Gyermekétkeztetési Alapítvány. Eleinte "csak" élelmiszert juttattak a rászoruló falvakba, egy idő után azonban megfigyelték, hogy az igazán szegény gyerekek nem gyógyulnak a betegségeikből. Kiderült, azért nem, mert egyszerűen nincs pénzük kiváltani a gyógyszereiket.

A bátmonostori gyermekorvos, dr. Gyulai Magdolna soha nem fogadott el paraszolvenciát a gyógyításért. Később azonban arra jutott, hogy mégis inkább elfogadja a tehetősebb páciensektől a pénzt, amit felajánlásként kezelt, és amiből gyógyszert vett a szegénységben élő gyerekeknek, akik így hirtelen elkezdtek gyógyulni – mesélt a Díványnak a kezdetekről Barát József, az alapítvány Szegények patikája projektjének vezetője. Később az alapítvány kezdte állni a rászoruló gyerekek gyógyszerköltségét, a falu lakossága azonban továbbra is jó szívvel hagyott pénzt a dobozban, ezúttal már a felnőtt rászorulók orvosságára - mondta el a Díványnak Gyulai Magdolna. Azt mondja, a betegei pontosan tudják, hogy mire adják a pénzt, és szívesen teszik, mert látják, hogy mekkora szükség van rá. Az önkormányzat viszont egyáltalán nem töri magát, hogy segítsen - tette hozzá. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Mi van, ha hazudik a kamasz?

Cziglán Karolina, pszichológus 2016. február 9., kedd 12:24

A tizenéves korról sok felnőttnek az jut eszébe, hogy az addig őszinte gyerekről egyszer csak nem lehet tudni, mi van a fejében. Hagyján, hogy nem osztja meg a gondolatait, de sokszor határozottan úgy tűnik, mellébeszél, apróságokban vagy teljes sztorikban hazudik. A szülőt ez bosszantja, úgy érzi, kicsúszik a kezéből az irányítás, úgy érzi, ez a tiszteletlenség jele. Kérdés, tényleg hazudósak-e a tinik, ha igen, miért, és vajon hogyan reagáljon a szülő.

Először is: természetesen nem törvényszerű, hogy a tizenéves sokat hazudik. Leginkább akkor hazudnak, ha rákényszerülnek. Azaz nincs egy mélyről jövő vágy, hogy füllentenie kell, inkább önvédelem ez, a saját határok meghúzása. Néha olyasmiben is hazudik, amiben nem is érti anya, apa, hogy miért. Ők nem érzik, hogy privát területre tévedtek, de a fiatal éppen ott szeretne húzni egy határt, egy falat, amin nem lehet bekukucskálni.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ne cukkolja a testsúlyával a tinilányt, csak rosszabb lesz

Puskás Pálma 2016. február 7., vasárnap 09:28

A kamaszlányok körében egyre gyakoribb az elhízás, de egyre gyakoribbak az evészavarok és a testképzavar is. Egy kutatás során arra keresték a választ, van-e összefüggés a szülők testsúllyal kapcsolatos kommunikációja és a gyerek testsúlya és esetleges evészavara között. Nem meglepő módon van: általában rosszat tesz a tinilánynak, ha a családtagok a testsúlyával cukkolják, de az is, ha anyjuk egyfolytában diétázik.

Beszéljünk a testsúlyról?

A kamaszlányok körében sokféle testsúllyal kapcsolatos probléma fordul elő. A leggyakoribbak az elhízás, a testképzavar (azaz a saját testtel való kóros elégedetlenség), a testsúly kontrollálására tett kóros igyekezetek: anorexia, bulimia, valamint a falásrohamok. Ezek mind káros hatással vannak a lány testi és érzelmi jóllétére is, evészavarosok körében még az öngyilkosság is gyakoribb. A testsúly tehát kényes téma, de sokszor valóban jogosan aggaszthatja a szülőt a gyerek testsúlya vagy étkezési szokásai. Gyakran előfordul, hogy a szülők valójában jót akarnak, amikor testsúlyával „szekálják” a gyereket, de jóakaratú megjegyzéseikkel mégis ellentétes hatást érnek el.

GettyImages-481683817
Fotó: Bsip
Távolról sincs vége, olvasson még »

Párna alá dugott angolkönyv helyett nézzen Fluency MC-t!

Primilla 2016. február 6., szombat 14:40

Megvan még az emlék, amikor angolórán a rendhagyó igék második és harmadik alakját tanították önnek? Vagy dehogy is tanították! Nekünk, annak idején a kezünkbe nyomtak egy táblázatot, hogy magoljuk be otthon. Frappáns.

Azért van ennél jobb módszer is, például ha észreveszi benne az ember a ritmust, és úgy tanulja meg, mint egy verset vagy éneket. A legmenőbb pedig a videóban szereplő angoltanár, aki rappelve adja elő a tudnivalót. Ezzel a módszerrel még tanulni sem kell, egyszerűen az ember fülébe mászik az anyag, mint egy sláger.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Mi szükség van 12 autista majomra?

Puskás Pálma 2016. február 5., péntek 19:19

Az autizmus kutatását nehezíti, hogy a betegség az emberre jellemző, így nem lehet olyan könnyen állatkísérleteket végezni, mint mondjuk a nátha esetében. Az elmúlt hetekben azonban nagy port vert fel a hír, miszerint kínai tudósok autista majmokat hoztak létre. De hogy csinálták? És tényleg szükségünk van autista majmokra? Teljesen hasonlítanak az autista emberekre? Egyáltalán etikus ilyesmit csinálni? Miért nem egereken kísérleteznek, ha már muszáj? Elmondjuk.

Távolról sincs vége, olvasson még »

A felvételi egy szűrő, persze, hogy nehéz!

Primilla 2016. február 3., szerda 10:52

A középiskolákba felvételiző gyerekek a napokban megtudhatták, hogy hány pontot sikerült összegyűjteniük az írásbeli vizsgán. A fél ország attól zengett, hogy idén különösen nehéz volt a matek felvételi, 45 perc alatt 34 feladatot kellett a gyerekeknek megoldani, mi azonban nem az emiatt háborgók sorába fogunk beállni, hanem megpróbáljuk megkeresni az indokokat, miért kell ez. Persze nem könnyű érzelemmentesen foglalkozni a kérdéssel, ha az ember gyerekének a jövője múlik a felvételi sikerén, viszont mégis vannak más megfontolandó szempontok is, mutatjuk.

Körbetelefonáltunk jó pár gimnáziumot, próbáltunk úgy válogatni, hogy mindenféle legyen köztük: olyan, ahol csak négyosztályos képzés van, és olyanok is, ahol hat- vagy nyolcosztályos is. Hívtunk vidéki, nagyvárosi, egyetemi gyakorló és alternatív gimnáziumokat is, menőket és átlagosokat egyaránt. Volt, ahol készségesen segítettek, volt, ahol már a weblapon is megtaláltunk egy csomó információt, és volt, ahol nem szerettek volna beszélni velünk. Meg olyan is volt, ahol azt kérte az egyébként rendkívül készséges  igazgató, hogy ne írjam le a nevét, mert a KLIK engedélye nélkül nem nyilatkozhat, majd beszélgettünk egy jó fél órát. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Miért haragszunk a tinire?

Cziglán Karolina, pszichológus 2016. február 2., kedd 09:57

Arról sokat beszélünk, hogy a kamasz olykor pökhendi, konfliktusokat gerjeszt akkor is, mikor nem lenne indokolt, hogy változékony a hangulata, egyszer kedves, másszor a szülő orrára csapja az ajtót. Szinte úgy beszélünk, mintha a megnövekedett indulatokért csakis a serdülő lenne felelős: az ő hormonjai tombolnak, ő követel túl nagy szabadságot stb.

Ez úgy hangzik, mintha a szülő felől béke és nyugalom lehetne otthon, csak a gyerek kelti folyton a feszültséget. Ez így azonban nem teljesen igaz. A kamaszkor a felnőtt lelki életét is megpiszkálja, és olykor ő is lehet a felesleges drámák gerjesztője.

shutterstock 216791050

De vajon miért lenne ingerült az anya, az apa, ha egyszer nem benne dúl a nagy változás: a gyerek teste alakul át, nem a szülőé, a gyereknek kell felnőnie, nem a szülőnek. Csakhogy a szülői szerep is nagyban átalakul. Van, aki ezt nehezen fogadja el, még ragaszkodna hozzá, ami abban az értelemben, ahogy régen volt, már nem lehetséges. Számos konfliktus forrása, ha anya vagy apa továbbra is a gyerek legfőbb bizalmasa, példaképe, a titkok tudója, és minden feltétel megszabója szeretne lenni.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Nincs itt a tesicucc? Egyes! Lehet ezt?

Primilla 2016. február 1., hétfő 15:49

- Anyu, egyest kaptam tesiből!

- Hát azt meg hogy? Nem sikerült a bukfenc?

- Nem volt ott a tesicuccom.

Ehhez hasonló párbeszéd nem egy porontyos szülő családjában előfordult már, legfeljebb nem a tesicucc, hanem a nyelvtan füzet, az ellenőrző maradt otthon, beszélgetett a gyerek angolórán, vagy nem volt miltonkapoccsal összetűzve a papíróra. A tanár pedig, ha olyan, kíméletlenül bevágta rá az egyest.

A szülő persze ilyenkor csak mérsékelten (vagy egyáltalán nem) tud haragudni a gyerekre, inkább sajnálja őt, amiért ilyen igazságtalanság érte. Ha a bukfenc megy, és a helyesírással sincs gond, akkor miért kap egyest? Vajon tényleg normális-e, hogy lerontják a gyerek tanulmányi eredményét valami olyasmiért, aminek semmi köze a tudásához? 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Mit akarnak valójában a lázadó tanárok?

Primilla 2016. január 31., vasárnap 18:22

A miskolci Herman Ottó tanárai kara által közzétett, segélykiáltásnak is beillő nyílt levele nagyon beletalált valamibe, mostanra több, mint 25 ezer ember, és több, mint 450 tantestület és szakmai csoport támogatja. De mit szeretnének valójában a tanárok, és amit szeretnének, mit jelent majd a gyerekek számára? Erre voltunk kíváncsiak, és azt kértük, fejtsék ki bővebben, valójában mit gondolnak, hogyan kellene hozzányúlni a közoktatás rendszeréhez.

A problémákat és a társadalmi támogatottságot látva az oktatási rendszer teljes átalakítását tűzte ki célul a miskolci Herman Ottó és a zuglói Teleki Blanka Gimnázium tanári kollektívája. Második nyílt levelükben összeállítottak egy hat pontból álló csomagot, ami több mint a problémák sorolása, programnál viszont kevesebb: az igényeiket közlik. Hozzátették azt is, hogy részeredményekkel nem elégszenek meg.

El kell felejteni a túlzott központosítást!

A levél szerint meg kell szüntetni a túlzott központosítást (KLIK), mert csak akadályozza az iskolák működését, és az iskolaigazgatóknak vissza kell adni a korábbi hatásköreiket. Erre szokták hozni példaként a népszerű kréta-nyomtatópatron-fénymásolópapír problematikát, de sokkal többről van itt szó: az intézmények gazdasági és szakmai irányításáról, vagyis olyanok dönthessenek az iskola ügyeiről, akik ott vannak, és tudják, mi a helyzet.

Ez a kívánság viszonylag elvontnak tűnik a végfelhasználó: a diákok és a szülők számára, az új hat pont azonban egy csomó olyan igényt is megfogalmaz, ami egyértelműen az oktatás sikerességéről és a gyerekek jövőjéről szól.

Pilz Olivér, a miskolci gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke a Díványnak elmondta: az oktatási rendszerben minden mindennel összefügg, és végeredményben minden a gyereken csapódik le. Ezért nem lehet a tanárok munkavállalói igényeit (pl. kevesebb kötelező óraszám, a felügyeleti rendszer visszavonása) elválasztani a szakmai kérdésektől. 

Digitális gyereknek digitális szülőt! Micsoda?

Primilla 2016. január 30., szombat 17:26

Nehéz okosnak lenni, ha a gyerek internet-használatáról van szó. Sok szülő érzi úgy, hogy teljesen magára van hagyva ezzel a feladattal, és mindennap fel kell találni a spanyolviaszt, ha kézben szeretné tartani a dolgot – holott azért mégiscsak felnőtt már egy generáció, amelyik magától értetődően használja a digitális technikát.

Azt a legtöbben maguktól is érzik, hogy valahol a teljes tiltás és a végtelen szabadság közé eső, jó széles sávban kellene megtalálni az arany középutat, méghozzá úgy, hogy a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon. Vagyis a gyerek, képletesen szólva, ne ökrös szekéren döcögjön keresztül az élet végtelen rónaságán, miközben mellette nyolcsávos autópályán húz el a világ, de azért fel se csavarodjon az első fára a nagy száguldásban. Tudja is használni a számítógépet, képes legyen rajta, vagy a segítésével értéket előállítani, de ne kattanjon rá teljesen, tudjon mást is csinálni, maradjon az életében idő és ötlet az analóg örömöknek is.

shutterstock 267541079

Ráadásul ezt az egészet valahogy úgy kellene szülőként jól kezelni, hogy a számítógépezés ne az állandó viták, tiltások és idegőrlő alkuk terepe legyen a családban. Ne kelljen állandóan a gyerek nyafogását hallgatni, hogy „de még egy kicsit”, miközben már úgyis a gép előtt töltötte az egész délelőttöt, és ki tudja, mit csinált ott. Mert az a kilenc óra, amit egy átlagos kamasz a kütyükkel tölt, az ébren töltött idejének több mint fele. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ezeken a dolgokon múlik a tanulás sikere

Primilla 2016. január 29., péntek 19:15

Mitől lesz sikeres és eredményes a tanítás és a tanulás, és mi az, amiről sokat beszélnek, de valójában csak kamu az egész, és nem lesz tőle semmivel sem okosabb a gyerek? A legtöbb szülőt rendkívüli mód érdekli a kérdés, és nem véletlenül.

Egy új-zélandi oktatáskutató, John Hattie összegyűjtötte és kielemezte az elmúlt 50 év oktatás-hatékonysággal kapcsolatos kutatásait, amit Juhász Valéria foglalt össze az Új Pedagógiai Szemlében.

A 800 kutatás összegzésénél csak azokat a szempontokat vizsgálta Hattie, amelyek tényleg alakíthatók az iskolában, amik viszont nem, azokkal nem foglalkozott, mivel, ha megfeszül, sem tudja például a családok egészségi állapotát befolyásolni a legjobb akaratú tanár, és a legjobban felépített oktatási rendszer sem. De mi az, amit igen, és amibe értelme is van energiát fektetni, akár otthon is?

Olvasáskészség

A gyerekek iskolai teljesítménye alapvetően függ az olvasáskészségtől, aki nem tud jól olvasni, az nem fog boldogulni a további tanulnivalókkal sem. Az olvasáskészség fejlesztését pedig a legjobban a szókincs fejlesztésével lehet megtámogatni: a felmérésekben azoknak a gyerekeknek volt jobb a szövegértése, akik ismerték, értették a szövegben előforduló szavakat. Jé. Vagyis a szókincsfejlesztő programok egyáltalán nem fölöslegesek. Tegyük hozzá: ezért otthon is elég sokat tehetünk, kisgyerekkorban meséléssel, beszélgetéssel, és a sokféle élmény és szituáció (családi programok) is előhoznak egy csomó új szót. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Prostiként dolgoznak, és nagyon keveset tudnak a szexualitásról

Mártonffy Zsuzsa 2016. január 27., szerda 17:46

Dés Fanni szociális munkásként külföldön dolgozó magyarországi prostituáltakkal foglalkozott. Az SOS Gyermekfalvak szexuális abúzusról szóló sorozatában arról beszélgettünk, milyen kényszerek hatására lesz valaki prostituált, mi történik a nők gyerekeivel, és megoldás-e a prostitúció dekriminalizálása.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Hogyan tegyék könnyebbé egy lépésben az anyák életét

Primilla 2016. január 27., szerda 08:01

Mindig azt gondoltam, hogy a sikeres ember tud alkalmazkodni. Jöhet bármi, az okosok - a furmányos magyarok meg aztán végképp - a jég hátán is megélnek. 

A gyereknevelésnek úgyis ez a jelszava: "megoldod". Hogy odaérj a bölcsibe a munkából négyre, hogy lejuss az aluljáróba a tesóbabakocsival, hogy legyen a gyereknek másnapra tiszta, vasalt fehér blúza, holott ma is kellett.

shutterstock 44128516

Akkor is csak röhögtem a politikusok erőlködésén, amikor közölték ezt a vasárnapi zárva tartást, mivel a mi városunkban nincs se pláza, se hétvégi programnak bevethető áruház. Errefelé az emberek vasárnaponként a kertben bogarásznak vagy a szomszéddal isznak, a kisbolt meg, ahová eddig ugrottam el tejfölért, eztán is nyitva lesz délelőtt tízig. Igaz, az ikeázást elég nehéz csütörtökre beilleszteni vidékről, két dolgozó embernek. Úgyhogy nem is estem kétségbe. Majd megszokom, megoldom, én ne oldanám meg?

Távolról sincs vége, olvasson még »

Tetvek idén is vannak, így küzdjön ellenük

Primilla 2016. január 25., hétfő 19:04

Nincs mit szépíteni rajta, az azért elég mellbevágó élmény, amikor az ember első gyereke először lesz tetves. Szólunk, a „miért pont ő”, és a „mit rontottam el” típusú önmarcangolásnak semmi értelme. Úgy, ahogy elkapja a gyerek az influenzát vagy a bárányhimlőt, a tetűket is el fogja kapni, ha van kitől, egyszerűen azért, mert nem egy barlangban él, hanem emberek között. A tetű pedig, ami parazita létére roppant demokratikus és PC állat, egyformán szeret minden embert, fehéret, feketét, tarkát, na jó, a kopaszokat nem, és be is mászik a hajába, már ha van.

Fontos, hogy ha kiderül, tetves a gyerek, vagy a családból bárki, feltétlenül szóljuk a tanárának, óvónőjének, hogy tudjon intézkedni. Például szólni a védőnőnek, vagy a többi szülőnek, hogy vizsgálja át a gyerekeket. Valamint ha aznap este nem sikerült a tetűirtást elintézni valami miatt, „jó lesz az holnap is” felkiáltással, legalább ne vigyük a gyereket közösségbe, nehogy végigfertőzze a többieket. Mert az tényleg gáz.

Ezekből lesznek aztán a teljes tanéven áthúzódó tetvesedések, amikor hiába irtunk mi folyamatosan, ha valaki ellinkeli, és újra és újra visszafertőzi az egész osztályt. Aztán a testvéreken át a szomszéd osztályt. Aztán a további testvéreken át az egész iskolát. Ilyenkor jönnek a kétségbeesett igazgatói felhívások, miszerint nyomatékosan megkérnek minden szülőt, hogy szerdán mindenki kenje be az összes családtag fejét, és jövő szerdán ismételje. (Porontyos anya sulijában megtörtént eset, miután szeptembertől áprilisig nem sikerült megszabadulni a tetvektől)

Ennyit a dolog társadalmi vetületéről. És most jöjjenek a tennivalók. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Táncterápiával fejleszthető az autizmus

Puskás Pálma 2016. január 24., vasárnap 15:39

Az autizmus terápiájában sokféle módszer létezik. Egy kutatás eredményei szerint az egyik hatékony kezelési mód a mozgás- és táncterápia lehetne, illetve annak egyik konkrét technikája, a tükrözés.

A kutatás szerint az autizmus spektrumzavarban szenvedő fiatalok esetében a tükrözéssel dolgozó mozgásterápia javította a társas készségeket, emellett javította a testi tudatosságot, a saját/másik megkülönböztetést, és összességében javította a pszichés jóllétet.

Távolról sincs vége, olvasson még »
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27

Blogok, amiket olvasunk

FAPADOS Új menetrend és a legjobb jegyek

Tippek a jó előre tervezőknek, mi az, amire most kell lecsapni, és mi az, amit egyelőre bottal sem piszkálunk, mert annyira drága még. Fapados tippek a profiktól.

FILMVILÁG Csapatjátékos, Robinson, filmes hős

"Most már megpihenhetsz, hiszen filmértékek sokaságát hagytad magad után." A népszerű-tudományos dokumentumfilmek csodálatos egyéniségétől búcsúzunk.

KETTŐS MÉRCE Gyerekek a rácsok mögött a határon

A menedékjogi törvény módosítása embertelen. Európa álszent, helyettük végeztük el a piszkos munkát. Bonyolult kérdés, sok erkölcsi buktatóval.
Ajánlok blogbejegyzést

Travelo utazási ajánlatok

  • Még több Málta Pazar látnivalók, színes programok és garantált napsütés Máltán.
  • Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.
  • Varázslatos gyöngyszemek az azúrkék tengerben, vagy Guadeloupe-tól Savonáig.
  • Vegyen ki egy-két hét szabadságot, és használja fel SZÉP kártyáját belföldön! Segítünk!

Hirdetés