A villamosok, buszok és egyéb tömegközlekedési eszközök legtöbbször csak a praktikumot jelentik számunkra, de az advent időszakában valami varázslatos történik velük: díszes fényköpenybe bújnak, mintha egy karácsonyi képeslap elevenedne meg előttünk. A fehér fényfüzérek apró csillagokként ragyognak, a járművek ablakain át pedig belátunk az ünnepi forgatagba. A szerelvények körül gyerekek sikongatnak örömükben, szüleik pedig telefonjukért nyúlnak, hogy megörökítsék a kivételes pillanatot. Mert egy ilyen busz vagy villamos már nem csupán A-ból B-be visz magával, hanem az ünnepek mesés világába repít el.
Idén először a sétahajó is fényben úszik
Öt kilométernyi fényfüzér és 120 ezer energiatakarékos LED-izzó – számokban kifejezve ebből áll a BKV adventi flottájának dekorációja. Valójában azonban sokkal többől: a járműveket csaknem százan díszítették az elmúlt hetekben a kocsiszínekben és a buszgarázsban, hogy örömet szerezzenek az utasoknak. Villamosok, buszok, trolik és a fogaskerekű is ünnepi ruhát öltött, emellett idén először kifutott a budapesti közlekedési vállalat első fényhajója is.
A mára már klasszikus UV mellett – amely nemcsak eredeti útvonalán, a pesti rakparton, hanem városszerte feltűnik – idén hat más típusú adventi villamos is közlekedik: egy Tatra-szerelvény az 1-es, a 14-es, a 17-es, a 41-es, az 56-os és az 59-es vonalán, egy Ganz ipari csuklós a 47-esen és 49-esen, egy korszerűsített csuklós villamos (KCSV) pedig a 2-es és a 23-as viszonylaton.
A TW6000 típusjelölése miatt Teve becenévre hallgató hannoveri villamos ünnepi járatával a 3-as, a 42-es, az 50-es és az 51A vonalán lehet találkozni, a fényekkel borított Combinóval pedig a 4-esen és a 6-oson. A legkülönlegesebb adventi járatok azonban minden bizonnyal azok lesznek, amelyek összekötik a 42-es és 50-es, illetve a 14-es és 69-es útvonalát, Budapest leghosszabb villamosvonalaivá alakítva ezeket.
A buszok és a villamosok mellett a HÉV is csillog
A Mikulásbusz az a gázüzemű Van Hool lett, amely a DPI206 rendszámot viseli, ahol az I betűt 1-es számnak olvasva a Mikulás érkezésének napját kapjuk. Ezzel a 11-es, a 99-es, a 105-ös, a 130-as, a 198-as és a 210-es viszonylaton lehet utazni. A Volánbusz pedig Ikarus 55-ös típusú nosztalgiajáratát öltöztette ünnepi díszbe, hogy a Népliget autóbusz-állomásról fényárban úszva induljon esti városnézésre a fővárosban.
A HÉV vonalain egy fényfüzérekkel díszített nosztalgiaszerelvény rója köreit, amelynek minden kocsija egyedülálló: a 72 éves MVIII-as motorkocsi, a Közlekedési Múzeumtól kölcsönbe kapott 75 éves PXV-ös pótkocsi és a 81 éves LVII-es mozdony. A Gyermekvasút is egyedi díszkivilágítású vonatot járat, hogy utasai kedvében járjon, és a Balatonfenyvesi kisvasúton is fényekben pompázó szerelvényekkel utazhatunk a Nagy-Berekbe és Csisztafürdőre.
Ami a nagyvasutat illeti, a MÁV-START 3500 égőből álló, 600 méter hosszú fényfüzérrel kölcsönzött karácsonyi hangulatot egyik V43-as szilícium-egyenirányítós – ezért a közlekedésbarátok körében Szilinek becézett – mozdonyának, amely az ország szinte mindegyik fővonalán megfordul az adventi időszakban. Ennek érdekessége, hogy az első hét darab még Németországban készült, de az 1008-as pályaszámú már Budapesten: hajtását a Ganz Villamossági Művek, járműszerkezeti részeit pedig a Ganz–MÁVAG gyártotta.
A vidék sem marad le a villamosaival
Természetesen a vidéki nagyvárosok sem maradnak fényes ünneplés nélkül. Arról legutóbb írtunk, hogy a már hétszer Európa legszebb adventi villamosának választott miskolci Tatra idén Csipkerózsika kastélyává avanzsált, de Szegednek és Debrecennek sincs oka panaszra: az SZKT egy lengyel gyártmányú Pesát és két csehszlovák KT4-est cicomázott ki.
A DKV-nál egészen különleges adventi retró nappal készültek ezüstvasárnapra, amikor a két mostani feldíszített szerelvényük mellett a hajdan ott közlekedő Bengáli villamos és az Ikarus 280T nosztalgia trolibusz is visszatért a forgalomba. Az Észak-Magyarország Veterán Járműveiért Egyesület jóvoltából pedig még egy Ikarus 280-as fénybusz is beragyogta a cívis város utcáit. A Zsuzsi erdei vasút is kivette a részét az ünneplésből, de azzal idén már nem terveznek több fényvonatozást.
Ha az is érdekel, hogy politikusaink milyen járműveket használtak itt, a keleti blokkban, arról ide kattintva olvashatsz behatóbban.