Amikor új gumiabroncsot vásárolsz, számos termék esetében megfigyelheted, hogy azt apró szálak, úgynevezett gumihajak borítják. De vajon mennyire kell aggódni amiatt, ha a szálak a későbbi használat során eltűnnek? Tényleg a gumi kopását jelzik, ahogy azt egyesek tudni vélik?
Ezért kerülnek a gumiabroncsokra az apró szálak
Will Robbins, a Bridgestone Americas fogyasztói termékstratégiájáért felelős igazgatója szerint a gumiszálak lényegében a gyártási folyamat melléktermékei, amelyek akkor jönnek lére, amikor a futófelület mintázatát az új gumiabroncsokba préselik. Ilyenkor ugyanis az öntőformán apró furatokat hoznak létre, ami elősegíti, hogy az abroncs felvegye a kívánt mintázatot.
„A gyártás során egy vulkanizálásnak nevezett folyamatot alkalmaznak, melynek során a nyersgumit felmelegítik, majd a gumiabroncsot formába öntik. A felesleges gumi egy része azonban kiszivárog az apró nyílásokon keresztül” – magyarázta a szakember.
Ahogy aztán az abroncs lehűl, és a gumi megszilárdul, az apró szálak a gumiabroncs felületén maradnak.
„Szerepük annak biztosítása, hogy ne maradjanak felesleges gázok vagy légbuborékok az abroncsban, amelyek veszélyeztethetik annak szerkezeti integritását és futóteljesítményét” – világított rá Margarette Stine, a 4WheelOnline autóipari szakértője. Az, hogy egy gumiabroncson mennyi ilyen szál sorakozik, nincs előre meghatározva. Ez az adott termék kialakításától és méretétől függően változhat.
Nem befolyásolják a közlekedésbiztonságot
A gumiszálak megléte vagy hiánya nem befolyásolja, hogy mennyire biztonságos közlekedni egy járművel. A vásárláskor ugyanakkor hasznos információval szolgálhatnak, hiszen ha ott vannak az abroncsokon, az azt tükrözi, hogy nagy valószínűséggel újak.
Nincsenek hatással a gumiabroncs tapadására, ahogy annak zajszintjére sem.
Bár való igaz, hogy a szálak az idő múlásával elkopnak, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy maga a gumi is elkopott. Utóbbit a futófelület csökkenése jelzi. A hatályos magyar szabályozás alapján a gumiabroncsok profilmélysége nem lehet kevesebb 1,6 milliméternél, ám a téligumik esetében a megfelelő tapadás érdekében a szakemberek legalább 4 milliméteres bordázatot ajánlanak. Ahhoz, hogy biztonsággal közlekedhess, ez az a dolog, amit tényleg érdemes rendszeresen ellenőrizni.
Ha zavar, eltávolíthatod
Egyes gyártók „leborotválják” a gumiszőröket az abroncsokról, ami szintén azt bizonyítja, hogy nincs rájuk égető szükség. Ha olyan gumit vásárolsz, amelyen megtalálhatók, és esztétikai okból szeretnéd eltávolítani őket, ezt egy éles olló vagy finom csiszolóeszköz segítségével teheted meg. Legyél azonban nagyon óvatos, nehogy megsértsd a gumiabroncsot. Ez ugyanis károsíthatja az abroncs szerkezeti integritását és futásteljesítményét, ami megnövelheti a balesetveszélyt. De ha kellően óvatos vagy, nem lesz belőle semmi baj.
Tudtad, hogy a téli időszakban jobban kell ügyelni a gumiabroncsok nyomására? Erről itt olvashatsz bővebben.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés