#ÉLETEM

Így hozhatja ki a maximumot az edzésből introvertáltként

2017. február 6., hétfő 18:48

Az extrovertáltak és az introvertáltak másként működnek, ez nem titok. Például máshogy buliznak. Ó, igen, mert ők is eljárnak társasági eseményekre, és attól, hogy valaki introvertált, még nem jelenti azt, hogy remeteként szeretné leélni az életét, és bizony néha kifejezetten előnyös lehet, ha valaki ilyen személyiségű. Mondjuk arra még gyakorló intróként sem gondoltunk volna, hogy ez jól jöhet akkor, ha valaki egészségesen akar élni, amíg egyik külföldi magazin oldalán találtunk egy cikket, ami ezzel a témával foglalkozott. 

Ezért jobb az intróknak

Egy tanulmány szerint az introvertáltak sokkal jobban odafigyelnek testük jelzéseire, és ez nagyon hasznos lehet edzés közben, de egyébként is sokkal tudatosabbak, ha az egészségükkel kapcsolatos döntésekről van szó. Ez csak egy érv a Shape listáján, aminek a szerzője főként abból indul ki, hogy az introvertáltak otthon edzenek. És miért előny? Nos, nagyon sok időt és pénzt lehet megspórolni, nem kell aggódni amiatt, hogy mások mit gondolnak rólunk, és a saját szájunk íze szerint variálhatjuk a gyakorlatokat. Ha mégis edzőterembe mennek, akkor valószínűleg akkor teszik, amikor kevesen vannak, és ebből szintén jól jönnek ki, hiszen szabadon válogathatnak az eszközök, gépek között, nem kell sorban állniuk. Ez így elég banálisnak tűnhet, de azért van benne igazság. 

A pozitív hatások

Ha úgy érzi, hogy kimerítette az, hogy egész nap emberek között volt, akkor egy jó, kiadós edzés után vagy energikusabbnak fogja magát érezni vagy a kellemes fáradtság veszi át a kimerültség helyét, és egyik sem tűnik annyira rossz cserének. Közben ráadásul olyan hormonok termelődnek, amiktől boldogabbnak érzi magát. Az edzés tökéletes énidő, vagyis olyan elfoglaltság, amikor kikapcsolhat és befelé figyelhet, és erre az introvertáltaknak különösen nagy szüksége van. A rendszeres testmozgás persze nemcsak rövid, hanem hosszú távon is segít megküzdeni a stresszel - foglalta össze saját tapasztalatait a mindbodygreen szerzője, Krista Stryke.

Eddzen egyedül, vagy ne

Elég kézenfekvő, hogy az, akit kimerítenek a szociális helyzetek, válasszon olyan mozgásformát, amit egyedül is végezhet, ilyen mondjuk a futás, főleg, ha nem egy túlzottan felkapott pályán vagy terepen edz. Ha inkább edzőteremben acélosítaná izmait, nem biztos, hogy jó egyedül mennie, mert így még nagyobb kihívást jelenthet ez a helyzet, keressen olyan edzőtársat, aki tiszteletben tartja, hogy néha szüksége van egy kis magányra és csendre. (Egy tipp a többieknek: az introvertáltak remek edzőpartnerek!)

Vagy persze kipróbálhat csoportos órákat is, vannak olyan mozgásformák, ahol minimális a társas érintkezés, pl. nem kell párba vagy körbe állni, ahol az óraadó ugyan odafigyel mindenki mozdulatára, de nem kiabál a résztvevőkkel és a zene sem üvölt. A futókluboktól és társaitól sem kell félni, társaságban néha könnyebb edzeni, és ha elég gyakorlott introvertált, akkor biztosan megtalálja a módját annak, hogy ne kelljen jobban vegyülnie, mint szeretné, gondoljon csak arra, hogy már fülhallgató is van a világon  - tanácsolja a Fit Bottomed Girls egyik szerzője, aki természetesen maga is introvertált. A csapatsport, az bizony az extrovertáltak műfaja, de ez teljesen sem feltétlenül igaz, az intrók is szeretnek emberek között lenni, de a kiscsoportos foglalkozások persze jobban illenek az ő személyiségükhöz - figyelmeztet egy másik blogger.

Sportágak introvertáltaknak

Még nem találta meg az önnek való mozgásformát? A Fitness magazin két sportpszichológus, Gloria Petruzzelliés Leah Lagos segítségével összeállítottegy listát, amiből szemezgethet.  

Úszás: Hiszen úszás közben tökéletesen ki lehet zárni a külvilágot. Ennyi, és nem több.

Evezés: Az az igazi, hogyha kint a természetben tud kajakozni vagy kenuzni, hiszen vízen lenni hihetetlen megnyugtató dolog. Persze ha erre nincs módja, akkor az edzőtermi evezőgép is megteszi. És most már értjük, hogy miért ez introvertált kollégánk kedvenc kardiógépe. 

Interval edzés: Ez ugye olyan testmozgást jelent, melyben a magas és alacsony intenzitású fázisok váltakoznak. Előnye, hogy koncentrációt igényel, és egyedül is csinálhatjuk - állítják a szakértők. 

Pilates és jóga: Ez a két mozgásforma ugye eléggé adja magát, és nincs is szükség hosszú magyarázatra.

Barre: Még nem hallott róla? Pedig nem annyira új módszer, van benne egy kis jóga, egy kis pilates, egy kis tánc, és persze a központi szerepet kap a barre, vagyis a balettrúd. De miért ajánlják a szakértők? Mert nem kell annyira vegyülni, nyugodtan elmerülhet a saját világában, ha arra van igénye. 

Személyi edzés: Ha nincs kedve egyedül bóklászni az edzőteremben a kardió- és a kondigépek között, mert kell egy szárnysegéd, de egy edzőpartnernél komolyabb segítségre vagy motivációra van szüksége, akkor marad ez az opció. Itt talál egy útmutatót ahhoz, hogyan találhatja meg a tökéletes személyi edzőt.

Még több tipp

És a végére jöjjön még egy pár tanács egy olyan bloggertől, aki szintén imád edzeni, de introvertáltként neki is meg kellett találnia a módját annak, hogy ez ne jelentsen akkora kihívást.

  • Nagyon sok introvertált van szerte e világon, így valószínűleg az edzőteremben sem lesz egyedül, biztos sokan vannak, akik ugyanúgy éreznek mint ön, és ne féljen, a többség tényleg a saját dolgával van elfoglalva. 
  • Ne méregesse magát másokhoz, nincs értelme, hiszen nem tudhatja, hogy nekik milyen adottságaik vannak és mennyit dolgoztak a testükön, inkább koncentráljon magára, a saját lehetőségeire és céljaira. 
  • És ha már itt tartunk, utóbbiakat nagyon tisztán kell megfogalmazni, az nem elég, hogy fitt szeretnék lenni. Határozza meg a rövid, közép és hosszú távú céljait, és ha egyiket sikerül kipipálni, jutalmazza meg magát.
  • Ne féljen segítséget kérni akár egy profitól, akár a barátoktól vagy éppen családtagoktól, és persze ott vannak a szakkönyvek is, valamint rengeteg más forrás.
  • Introvertálként kicsit érzékenyek vagyunk a külvilág ingereire, ezért jó, ha legalább a belső zavaró tényezőket kiiktatjuk egy-egy megterhelő feladat előtt, ilyen például az éhség és a szomjúság, vagyis soha ne menjen éhgyomorra edzeni.
  • Hangos az edzőterem? Nem olcsóak, de vannak zajszűrős fülhallgatók, illetve érdemes olyankor menni, amikor kevesen vannak.
  • Ugyan a következetesség nagyon fontos, teljesen rendben van, ha néha úgy érzi, hogy nincs kedve a testmozgáshoz, és ezért az egészet hagyja a fenébe.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta