10 mindennapos szokás, ami gyorsítja a bőr öregedését

Zanza!

A becslések szerint 2019-ig világszerte összesen 52 trillió forinot költünk majd el öregedésgátló termékekre és szolgáltatásokra, pedig nemrég kiderült, hogy a ránctalanító krémek többsége legfeljebb hidratálni tud. „Csak az Egyesült Királyságban évente 50 ezer ember fordul kozmetikai sebészhez, hogy megszabaduljon a zavaró ráncoktól vagy a tartósan száraz bőrtől, miközben figyelmen kívül hagyják, hogy akár tíz évvel is öregíthetik a bőrüket olyan káros szokásokkal, mint a dohányzás, a túlzásba vitt alkoholfogyasztás, a szoláriumozás vagy a helytelen táplálkozás” – írja a Daily Mail. Érdemes lenne tehát inkább átértékelni az életmódunkat, ha természetes úton lassítanánk az öregedés folyamatát – ahelyett, hogy időnként kés alá fekszünk. Szakértőt kérdeztünk arról, hogy milyen apróbb változtatásokkal őrizhetjük meg bőrünk egészségét és rugalmasságát. 

1. Túl sok napfény

Az UV-sugárzás, pontosabban a túlzásba vitt napozás vagy szoláriumozás a legerősebb olyan külsődleges tényező, ami a bőr idő előtti öregedéséhez vezet, hiszen felgyorsítja a ráncosodás folyamatát, ráadásul a bőrrák kialakulásának esélyét is növeli.

„Az ultraviola sugárzásnak két fajtája van; az UV-A és az UV-B-sugárzás, ezek közül előbbi a bőr mélyebb rétegeibe, míg utóbbi a bőrfelszínhez közelebbi rétegekbe hatol be, ami egyrészt egészségügyi szempontból kockázatos, másrészt esztétikai szempontból sem előnyös. A napfényben mindkettő, a szoláriumokban – ha újak, frissek a csövek – UV-A sugárzás található meg (régebbi, elhasznált csövek esetében a szoláriumban is számítanunk kell UV-B sugárzásra is). Ezek a sugarak mind a bőrdaganatok, mind a kellemetlen pigmentfoltok, a májfoltok, a ráncok kialakulásában szerepet játszanak, ezért nagyon fontos, hogy védjük magunkat a káros sugaraktól. A bőr három rétegéből (hám, irha, bőralja) az irharéteg felelős bőrünk rugalmasságáért és amikor az UV-A sugarak ezt a réteget elérik, a bőr rugalmasságát biztosító kollagénrostok károsodnak. Ezért szoktam javasolni a szoláriumhasználat mellőzését, valamint az erős, 50+ faktoros fényvédő krém alkalmazását, ami UV-A-sugárzás ellen is véd” – mondta a Díványnak dr. Tóth Veronika, a Körúti OrvosEsztétikai Centrum bőrgyógyász, kozmetológus szakorvosa.

Mivel az arcunk és a kezünk télen-nyáron, felhős időben is ki van téve a napsugaraknak, évszaktól függetlenül fontos a megfelelő krémek rendszeres használata, és azt sem árt tudni, hogy az UV-sugarak az üvegen is áthatolnak, ami azt jelenti, hogy még fedett helyen sem vagyunk feltétlenül biztonságban. "Természetesen D-vitaminra szüksége van a szervezetnek a megfelelő működéshez, aminek elsődleges forrása a napfény, de meg kell találni az egyensúlyt ahhoz, hogy megőrizzük bőrünk egészségét” – tette hozzá a szakértő.

shutterstock 408644836

2. Sminkben alvás

Mindannyian jól ismerjük azt az érzést, amikor egy éjszakába nyúló buliból hulla fáradtan hazaesünk, és mindenféle macera nélkül rögtön ágyba bújunk. Ezt pedig sokszor talpig sminkben tesszük, mert hát kinek van kedve ilyenkor előszedni a sminklemosó felszerelést és az arctisztítással bíbelődni? Pedig a bőrgyógyászok és kozmetikusok nem győznek figyelmeztetni minket a sminkben alvás veszélyeire: a smink apró részecskéi és a napközben felhalmozódó szennyeződések eltömíthetik a pórusokat, amelyek egyre nagyobbak lesznek, a pattanásokról nem is beszélve. 

3. Mértéktelen alkoholfogyasztás

A visszafogott alkoholfogyasztásnak ugyan egy csomó haszna is van, de elég napi két pohár bor ahhoz, hogy éveket öregedjen az arcbőrünk – és nem csak a magas cukortartalom miatt, hanem azért is, mert a szeszes italok kitágítják a vérereket, ami a bőr tartós kipirosodásához vezet. Mindemellett az alkohol dehidratál, amitől kiszárad a bőr és a szarkalábak megjelenése is jellemző a rendszeres ivókra, mivel szervezetükben A-vitaminhiány lép fel. Márpedig az A-vitamin nélkülözhetetlen a kollagénrostok megfelelő működéséhez. "Nem árt tudni, hogy bizonyos alkoholos italok, például a cukros koktélok ártalmasabbak a bőr egészsége szempontjából, különösen a margarita, ami tequilát, valamint jó sok cukrot és sót is tartalmaz, vagyis triplán is hozzájárul a bőr öregedéséhez" – nyilatkozta a Daily Mailnek dr. Julian De Silva kozmetikai sebész. Ezért ha már iszik, jól gondolja meg, hogy mit – és mennyit -, mert a sör például antioxidánsokat és fontos B-vitaminokat (niacin, folsav), a vörösbor pedig egy öregedésgátló vegyületet, rezveratrolt tartalmaz.

4. Nem megfelelő táplálkozás

Egy finomított cukrokban és a kevésbé jó szénhidrátokban (fehér kenyér, burgonya, rizs) gazdag étrend úgynevezett glikozilációhoz vezet. Ilyenkor a cukormolekulák a bőrben lévő kollagénrostokhoz kapcsolódnak, amitől azok elveszítik erejüket és rugalmasságukat, így a bőr is veszít feszességéből és a napsugarakkal szemben is sérülékenyebbé válik. Az már nem újdonság, hogy a magas testtömegindex növeli a szívbetegségek és a diabétesz kockázatát, márpedig ezen egészségügyi problémák miatt gyengül a szervezet fertőzésekkel szembeni ellenálló képessége, és ez bőrünk állapotára is káros hatással van. A cukortól ráadásul a pattanások is előbújnak, ezért érdemes csökkenteni a nassolás mértékét vagy lecserélni a fehér cukrot természetesebb alternatívákra. 

De azért akad más is a konyhában, amivel csínján kellene bánni; nem árt például, ha visszafogja a só- és koffeinbevitelt, mert azok csak dehidratálják a szervezetet, ugyanakkor jó, ha sok folyadékot iszik, de lehetőleg válassza a zöld teát vagy a vizet a cukros üdítők helyett, ha még sokáig szeretné megőrizni bőre fiatalságát. Kerülje a feldolgozott húsokat és a gyorsételeket is, viszont bátran fogyaszthat olajos magvakat, tengeri ételeket, citrusféléket, brokkolit, paradicsomot, répát (illetve más piros és zöld színű zöldségeket és gyümölcsöket), valamint teljes kiőrlésű gabonát.

5. Pattanások piszkálása

A hormonszint ingadozása miatt a 40 feletti nőknél is gyakori probléma az akne. Az idegesítő pattanások kinyomkodása azonban csak bőrszárazsághoz és az érintett felület irritációjához vezet. A fertőzésekhez és hegesedéshez vezető nyomkodás és kapargatás helyett használjon naponta tisztító vagy hidratáló krémet a teljes arcfelületen, mivel még mindig ez a legjobb módja a pattanások megelőzésének.

6. Dohányzás

A bőr másik nagy ellensége a dohányzás, éppen ezért aki felhagy ezzel a káros szokással – vagy csak napi öt szál cigarettára csökkenti a mértéket -, az számíthat arra, hogy bőre heteken belül sokkal kisimultabb lesz. Minél tovább halogatjuk azonban a dohányzásról való leszokást, annál nehezebb lesz visszafordítani a bőr öregedésének folyamatát. A szén-monoxid, a cianid, a kátrány, a formaldehid és más vegyi anyagok keveréke az egész test számára egyfajta méreg, ami miatt az agyunk arra kényszerül, hogy a bőrben lévő vitaminokat máshova terelje és használja fel. Arról nem is beszélve, hogy a nikotin csökkenti a bőr alsóbb rétegeiben a véráramlást, ezzel pedig az oxigénszállítást is akadályozza.

shutterstock 408154711

7. Lustaság

Az már egy ideje tiszta sor, hogy a testmozgásnak mennyi pozitív hatása van az egészségünkre. A bőrnek például azáltal biztosít sokkal fiatalosabb megjelenést, hogy javítja a vérkeringést és erősíti az immunrendszert, ami pedig cserébe ellenállóbbá válik mindenféle káros tényezővel szemben. Ha tehát másért nem is, a bőrfeszesítés érdekében rászánhatja magát a rendszeres sportolásra.

8. Helytelen arcápolás

„Sokan esnek abba a hibába, hogy egyetlen mozdulattal elintézik az arcmosást, majd pedig felviszik a különböző krémeket, pedig azok csak alapos tisztítás után tudnak a bőr mélyebb rétegeibe jutni és kifejteni hatásukat. Fontos a bőrtípusnak megfelelő tisztítás - arclemosó tej, gél vagy hab - és az, hogy ne pusztán vízzel mossunk arcot. Több betegem számolt már be arról, hogy így próbálja kímélni a bőrét, márpedig ezzel a módszerrel nem lehet a zsírban oldható szennyeződésektől megszabadulni”- figyelmeztet dr. Tóth Veronika.

„Ha valaki nagyon szeretné kímélni a bőrét, annak ajánlott a gyógyszertárakban kapható babafürdető krém használata, ami szappanmentes, nem habzik és nem szárítja a bőrt. Az arctisztítást követi a bőr hidratálása. A hidratálás ereje függ az adott krém víztartalmától, de emellett olyan molekulákra is szükség van, amelyek egyrészt megkötik a vizet, másrészt be tudnak hatolni a bőrbe. A nagyméretű molekulák nem jutnak le a bőr mélyebb rétegeibe; vagyis minél kisebb és minél több víz megkötésére alkalmas molekulát tartalmaz egy krém, annál mélyebben hidratál. Léteznek továbbá professzionális, nanotechnológiát alkalmazó krémek, amelyek használatakor speciális peptidek kötődnek a bőr elemeihez és stimulálják a kollagéntermelést. Ilyen krémeket azonban kereskedelmi forgalomban nem, csak orvos-esztétikai rendelőkben, kozmetikusoknál lehet kapni. A krémek használatával egy bizonyos mértékig fiatalon tudjuk tartani a bőrt, azonban aki ennél többet kíván tenni a feszesebb, fiatalosabb bőr érdekében, annak érdemes az előbbieken túl orvos-esztétikai kezeléseket is igénybe venni” – fűzte hozzá a szakember. Azzal is árthat egyébként a bőrnek, ha túl sokféle kencével igyekszik ápolni azt, az állandó krémezés ugyanis eltömítheti a pórusokat, a sok illatanyag és tartósítószer pedig ekcéma kialakulásához is vezethet. Apropó, a krémek felvitelének sorrendjével tisztában van? A legkönnyebb állagútól kellene a legsűrűbb felé haladni, hogy az aktív hatóanyagok átjuthassanak a bőrön:

  1. tisztító tej/hab/gél
  2. peeling (heti 1-2x)
  3. tonik (visszaállítja a bőr pH-szintjét és a maradék peelinget is eltávolítja)
  4. szérum, koncentrátum
  5. maszk (ez is mehet heti 1-2 alkalommal, de teljesen le kell mosni)
  6. nappali/éjszakai/ BB krém/24 órás krém (ez utóbbi azt jelenti, hogy reggel és este is felvihetjük, nem azt, hogy napi 1-szer használjuk)

9. Alváshiány

A klasszikus jó tanács szerint napi 8 óra alvás szükséges a szervezet felfrissüléséhez és a felgyülemlett stressz feloldásához, ettől pedig bőrünk is hosszabb időn át megtartja rugalmasságát. Az alváshiány rövid távon sápadtsághoz és táskás szemekhez vezet, hosszú távon viszont azért is nagyon fontos az elegendő és minőségi alvás, mert éjjel a stresszhormonok szintje normalizálódik, ami létfontosságú a sejtek (többek között a bőr sejtjeinek) regenerálódásához.

shutterstock 425525164

10. Szélsőséges étrend

Az életmódváltásnál vagy egy átmeneti koplalásnál érdemes azt is számításba venni, hogy három kiló felszedésével (vagy le nem adásával) feltöltődnek az arc beeső, csontra tapadó részei. A bőrnek a zsír alapvető alkotóeleme, ha tehát nincs belőle elég, a bőr beesik, összeugrik, egy szóval ráncosodik. 30 éves kor felett különösen igaz, hogy egy drasztikus fogyókúra eltünteti az arcról azt a természetes zsírmennyiséget, amitől fiatalabbnak látszunk, vagyis sokkal szikárabbnak fogunk tűnni. Természetesen erre a problémára is léteznek hatékony orvos-esztétikai kezelések, pl. hialuronsavval történő feltöltés, de ha lehetséges, kerülje az állandó súlyingadozást, mert az jelentősen rongálja a bőr alatti kötőszövetet.

Blogmustra