#ÉLETEM

Ezeket a kajákat hanyagolja, ha nem akar még jobban izzadni!

2015. június 23., kedd 13:54 |

Nemcsak az időjárás, az intenzív testmozgás, bizonyos betegségek vagy a heves érzelmek befolyásolják, hogy mennyire izzadunk, de egyes ételek is. Mutatjuk, mi mindenre figyeljen, hogy a nyári hónapok alatt legalább az evés ne legyen kellemetlenül izzasztó élmény.

„Egyesek szerint a nyers ételekkel szemben a gyorsételek, a cukor, a csokoládé, a fehér kenyér és más feldolgozott élelmiszerek izzasztó hatásúak, hiszen szervezetünknek kétszer annyi időbe telik megemészteni azokat – csakhogy ennek a feltételezésnek semmilyen élettani alapja nincs” – mondta a Díványnak Veresné Dr. Bálint Márta dietetikus, a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének docense. Sőt, minél kisebb mértékben feldolgozott egy étel, annál több energiát igényel annak felszívódása és megemésztése.

shutterstock 221589277

Az viszont igaz, hogy a (fél)kész élelmiszereknek és gyorsételeknek általában igen magas a nátriumtartalma, ami nem csak a szívműködést, de a verejtékezést is fokozza. Márpedig mi, magyarok nem vetjük meg ezt az egyszerű ízfokozót, azt pedig sokan nem is tudják, hogy már egy szelet kenyérrel letudják a teljes napi sóadagjukat. „A só benntartja a vizet a szervezetben és ezáltal átmenetileg az üdítést is akadályozza. Amikor túl sokat fogyasztunk belőle, akkor szervezetünk azon dolgozik, hogy kiizzadjuk magunkból a fölösleges nátriumot. Ideális mennyiségben (napi 5 gramm) ugyan orvosság, az európai országokban azonban a tényleges sóbevitel az ajánlott értéknél jóval magasabb, hazánkban az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet által végzett vizsgálatok szerint férfiaknál 17,5, míg nőknél 12,1 gramm. Ha csökkentenénk a sóbevitelünket, azzal nem csak a vérnyomásunknak kedveznénk, de a túlzott izzadást is mérsékelhetnénk” – mondja a szakértő.

Meleg ételek

A forró levesek és italok izzasztó hatása már kevésbé meglepő, a verejtékezést ráadásul a tányérból vagy bögréből ránk csapódó gőz is fokozza. „Az agy hőérzékelő központja a hipotalamusz, amelynek neuronjai a termosztátokhoz hasonlóan érzékelik, ha a testhőmérséklet a kívánatos értéknél alacsonyabb vagy magasabb, és annak megfelelően fokozzák vagy mérséklik a szervezet hőtermelését, illetve hőleadását: vagyis például meleg ételek fogyasztásakor a hipotalamusz a belső testhőmérséklet növelésével a vér áramlását a bőrbe irányítja és jelez a szervezetnek, hogy hőleadással, azaz izzadással hűtse le a testet" – magyarázza Veresné Dr. Bálint Márta.

Persze ha az izzadás nem zavarja önt, akkor egy kellemesen meleg zöldségleves segíthet elviselni a hőséget. „Míg télen azért érdemes forró teát inni, mert átmelegít, addig nyáron a meleg folyadékkal a külső hőmérsékletet közelíthetjük a szervezet belső hőmérsékletéhez, így nem érezzük nagynak a kettő közti különbséget. Ugyanezért nem szerencsés az sem, ha a légkondicionálót túl hidegre állítjuk, mert a szervezet rosszul viseli a nagy hőingadozást" – írja az Index, mi pedig arról írtunk korábban, hogy a forró mentatea hűsít...persze, nem mindenkit.

Koffein

A kávé vagy a tea egyrészt azért emeli kis mértékben a testhőmérsékletet, mert általában forrón isszuk azokat, és ilyenkor a bőrben lévő felületi erek kitágulnak, ami elősegíti a hőleadást. „Másrészt viszont minden koffeintartalmú élelmiszer, így a kóla és az energiaitalok is élénkítő, izgató hatással vannak a központi idegrendszerre, így azok fogyasztásakor a szervezet riadókészültségbe kapcsol és stimulálja a verejtékmirigyek működését" – fűzi hozzá a szakértő.

shutterstock 153411710

Erős Pista és társai

Akik szeretik a csípős, fűszeres ételeket, azok megtapasztalhatták már, hogy például az erős paprika, a bors vagy a frissen reszelt torma fokozott verejtékezést vált ki. A chili paprika erősségét egy fenolból származó alkaloid, a kapszaicin nevű hatóanyag okozza, ami becsapja hőérzékelő központunk érzékenységét. „A hipotalamusz jeleket küld, hogy aktiválja a verejtékmirigyeket, miközben a szervezet hőmérséklete valójában nem is változik" – magyarázza Veresné Dr. Bálint Márta. A hot wings vagy a csípős szecsuani ezért nyáron talán nem a legjobb választás ebédre.

Alkohol

Sokan úgy gondolják, hogy az alkoholos italok melegítenek, hiszen szinte azonnal kipirulunk tőlük. „Az igaz, hogy az alkohol tágítja a felületi ereket, illetve növeli a hőleadást és az izzadást, ám hatására valójában nem a test hőmérséklete, hanem csak a hőérzet változik. Az alkohol is folyadék ugyan, de mivel vízhajtó hatása van, ezért nagyon fontos, hogy másnap elegendő víz, gyümölcs- vagy zöldséglé fogyasztásával pótoljuk a szervezetből kiürült ásványi anyagokat és vitaminokat" – figyelmeztet a szakértő.

shutterstock 219317206

+ A dohányzás

A cigaretta és valamennyi függőséget okozó anyag vegyi folyamatokat indít meg a szervezetben: a dohányosok jól tudják, hogy ez a káros szokás emeli a vérnyomást, a pulzusszámot és a testhőmérsékletet, ráadásul a nikotin acetilkolint szabadít fel a szervezetben, amely aktiválja a verejtékmirigyeket. „A kemény dohányosoknál azonban ezek a hatások nem érvényesülnek, hiszen a hosszas és gyakori dohányzás többek között érszűkületet okoz" – fűzi hozzá a szakértő.

Amit szabad vagy kellene

Egyesek szerint a magnézium, a többszörösen telítetlen zsírsavak vagy a zab csökkenti a verejtékezést, holott aki könnyen izzad, az nem tudja ezt a folyamatot csak úgy ételekkel megakadályozni. Arra viszont oda kell figyelni, hogy mivel fokozott izzadással a szervezetünk számára fontos ásványi anyagokat és sókat, káliumot, magnéziumot, nátriumot és klórt is veszítünk, ezért olyan élelmiszereket érdemes összeválogatni, amelyekkel a só- és vízháztartást helyreállíthatjuk – javasolja Veresné Dr. Bálint Márta.

  • Nyáron tökéletes megoldás például a görögdinnye, amelynek különösen magas a víz-, illetve a B-vitamintartalma, ezért jó hatással van az anyagcserére. De mivel a legtöbb gyümölcsnek 95-98 százaléka víz, ezért bátran nassoljon azokból, ezzel a kálium- vagy nátriumhiányt is pótolhatja. 
  • Nyáron különösen nagy a választék a zöldség- és gyümölcslevekből is. A savanyúkáposzta-, a paradicsom- vagy a vegyes zöldséglének is van sótartalma, ezért azok ideális ásványianyag-pótló folyadékok.
  • Nálunk leginkább a gyümölcsleveseket eszik hidegen, holott létezik sok más hűsítő megoldás is: a tejfölös uborkaleves és a hideg paradicsomleves is jólesik és felfrissít a kánikulában. A recepteket itt találja.
  • Mivel a kalcium befolyásolja az idegrendszer ingerületi állapotát (a vegetatív idegrendszer vezényli az úgynevezett akarattól független működéseinket, mint pl. a szívverés, a légzés, a vérkeringés, a bélmozgások, vagy a verejtékezés és a testhőmérséklet szabályozása), érdemes tejtermékekből, babból, mandulából és levélzöldségekből is gyakrabban fogyasztania.
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta