#ÉLETEM

Simán sportolhat betegen is

2015. március 9., hétfő 15:04

Amikor meg van fázva, vagy izomláza van, talán a legjobb, ha kihagy egy edzést a menetből, hogy egy kicsit pihenni tudjon. Persze, ez nem minden esetben kötelező. Nyilvánvaló, hogy egy súlyosabb sérülés igényel kíméletet, de egy kis mozgástól jobban érezheti magát. A Huffington Post egy cikkében általános egészségügyi problémákhoz ad tippeket, hogy milyen gyakorlatokat érdemes űzni, illetve mikor kell mellőzni a sportolást.

Amikor már érzi, hogy beteg lesz

„Ha kapar a torka, enyhén fáj a feje, vagy folyik az orra, még nyugodtan edzhet, csak pár dolgot kell észben tartani.” – mondja a belgyógyász dr. Kristine Arthur. „Kerülje a megerőltető tevékenységeket, mint a sprintfutás, maraton vagy a súlyemelés. Ezek a gyakorlatok megterhelik a szívet. Ha általában futni szokott, most helyette kocogjon vagy tempósan sétáljon, lehetőleg teremben és ne kint, a hidegben. A pilatesz és a jóga is jó megoldás, de kerülje a bikram jógát, mert belázasodhat tőle.”

Amikor arcüreggyulladása van

„Ha az orrfolyásnál súlyosabb tünetei vannak, arcüreggyulladása lehet. Ebben az esetben mindenképpen konzultáljon orvosával, mielőtt belekezdene a szokásos edzésébe” – figyelmeztet a szakember. „Ha lefárasztja szervezetét az edzéssel, és nem kap megfelelő ellátást a betegségére, könnyen előfordulhat, hogy még súlyosabb szövődménnyé, például tüdőgyulladássá alakul az alapbetegsége. Különösen akkor legyen óvatos, ha asztmás, mert előfordulhat, hogy a túlerőltetéstől hörgőgörcs alakul ki. Feltétlenül hagyja abba a gyakorlatot, ha hallja, hogy sípol a tüdeje, zihál, vagy nem kap levegőt.” 

Amikor lázas, vagy egyéb tünetei vannak, maradjon otthon

"Ha lázas, a legjobb, amit tehet, ha otthon marad, és ilyenkor edzeni sem megy. Ha a láz mellett izomfájdalom, hányinger vagy hányás, hasmenés is jelentkezik, semmiképpen se eddzen" - int a szakember. Ha lázasan edz, csak ront a közérzetén, és a hőmérséklete is feljebb kúszhat. Edzéssel soha ne próbálja „kiizzadni” a lázat; ez fokozhatja a kiszáradás veszélyét. A legjobb, ha a testére hallgat: ha elkezdi rosszul érezni magát, mindenképpen fejezze be az edzést.

Tenisz- vagy golfkönyök

Golfkönyök az, amikor a csukló befelé hajlításában szerepet játszó izmokat túlerőltette: ilyenkor a könyök belső felszíne nyomásérzékeny, és fájdalommal jár a kézfej behajlítása. Sokszor valóban golfozóknál fordul elő, de sok esetben semmilyen sportot nem kell űzni hozzá. A teniszkönyök pedig, amikor a kézfej és az ujjak hátrafeszítésekor érezni fájdalmat. „Ezekben az esetekben felsőtestre és lábra lehet edzeni, de kerülni kell az olyan tevékenységeket, amelyek kiválthatják a fentebb említett tüneteket” – mondja dr. David Geier ortopédsebész.  

Amikor égnek a csuklói

A csuklóban lévő ízületi gyulladás esetén fájdalmas lehet – többek között – súlyokat emelgetni, vagy fekvőtámaszt nyomni. „Mindenképpen kerülje azokat a gyakorlatokat, amelyek fájdalmat okoznak. Próbálja ki például úgy a fekvőtámaszt, hogy súlyzókra támaszkodik és nem a kézfejére – így egyenes tud maradni a csuklója –, vagy viseljen csuklószorítót, amely segíthet a fájdalom csökkentésében” – tanácsolja Geier.

Nehezére esik sétálni

Az egyik leggyakoribb ortopédbetegség a plantaris fasciitis, ami annyit tesz, hogy a lábboltozatot megtámasztó kötőszövetes szalagot túlerőltette. Ezt okozhatja egyébként túlsúly, rossz kialakítású cipő, de túl sok futástól is kialakulhat. „A legnagyobb probléma ilyenkor, ha ahogy feláll a székből, azonnal elkezdi a fizikai aktivitást, vagy egyből ébredés után kezd el mozogni. Először mindenképpen nyújtani kell a lábfejben lévő szalagokat és az Achilles-inat, hogy ne történjen komolyabb sérülés.”

Általános fájdalmat érez

Ha reggel izomlázra ébred, csak mert a szokásosnál egy kicsit többet edzett előző nap, csillapíthatja nyújtással, vagy egy habszivacshenger segítségével. „Tegye a hengert a földre, és feküdjön rá úgy, hogy a háta közepe legyen rajta és így nyújtsa izmait.” – javasolja Jesse Phillips, sportrehabilitációs felügyelő. „Ezzel a pozícióval csökkenti a testre ható terhelést, mégis megfelelően tudja nyújtani a túlerőltetett izmokat.”

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta