Bűnözött, miközben diétázik? Nem számít!

Zanza!

Lecsúszott egy krémes? Dupla adag fogyott a nagyi rántott húsából? Ne aggódjon, nem ezzel bukta el a diétáját. A legújabb pszichológiai kutatások szerint ugyanis nem azon múlik a fogyás, hogy néha teleesszük-e magunkat, hanem azon, hogy képesek vagyunk-e ezt kompenzálni a következő napokban. 

shutterstock 18043957

Ahogy az alvásnak, úgy a fogyásnak is megvan a maga ciklusa. Az utóbbi képlete ráadásul sokkal egyszerűbb: hétközben fogyunk, hétvégén hízunk. A kövér és a sovány emberek között pedig nem abban mutatkozik meg a különbség, hogy mennyit híznak, hanem abban, mennyit adnak le a hétköznapokon. Legalábbis ez derül ki Dr. Brian Wansink, a Cornell University gasztropszichológusának és kollégáinak nemrég publikált tanulmányából

A vizsgálatban 80 fő 25 és 62 év közötti ember vett részt, akiket minimum 15, maximum 330 napon át figyeltek a kutatók. A vizsgálat legérdekesebb eredménye az volt, hogy a súlyváltozás mindenkinél a hét napjaihoz igazodott: a legmagasabb súlyt a hétvégék után (vasárnap és hétfőn), a legalacsonyabbat pedig pénteken mérték. A súlyingadozás mintázatában azonban jelentős különbségek mutatkoztak a súlyvesztők és a súlygyarapítók között. 

Azoknál, akik a vizsgálat során veszítettek a testsúlyukból, a kutatók sokkal intenzívebb kompenzációs periódust figyeltek meg, azaz a hétvégi hízást követően ők hétközben sokkal kevesebb kalóriát vittek be vagy többet égettek el. Azoknál viszont, akik híztak a vizsgálati időszak alatt, kevésbé volt ilyen tisztán megfigyelhető a súlyváltozás ciklusa, azaz a túlevéseket nem feltétlenül követték súlykorrekciós napok. Pedig Wansink szerint minél nagyobb a vasárnapi és a pénteki nap közötti súlykülönbség, annál valószínűbb, hogy fogyni fogunk a következő évben. 

tk3s mon118323

A pszichológusok tehát kísérletileg is bebizonyították, hogy a sikeres súlykontroll hosszú távú folyamat, amelyben igenis helye van a rövid távú kilengéseknek. Ha tehát egy-egy napra belelazul a diétájába, ne adja fel, nem kell a bűntudat, inkább merítsen belőle erőt a következő napok visszafogott étkezéseihez. 

Milyen nap is van ma?  

Blogmustra