Mit tegyen, ha bőre kipattogzik edzés után?

Zanza!

Amióta újra rendszeresen mozgok, szépen leolvadtak a felesleges kilók, tűnik el az izmokat fedő zsírréteg. Az élet persze nem lehet ilyen szép: az egy dolog, hogy a vékony bőröm miatt már az első körök után úgy vöröslik a fejem, mint egy jelzőlámpa, de ahogy ez elhalványul, néha apró kiütés-, vagy pattanásszerű dolgok tűnnek elő. Az internetet böngészve kiderült, hogy nem vagyok egyedül a problémámmal, bár ezt valahogy előtte is sejtettem. De mégis mit lehet tenni? A jó hír: sok mindent. A rossz, hogy az edzés előtt, alatt és után követendő bonyolult rituálék miatt edzeni már alig marad majd ideje.

Először nézzük az okokat. Dr. Hilary Reich a Daily Makeover hasábjain elmagyarázta, azért leszünk ragyásak edzés után, mert az izzadtság összekeveredik a faggyúval, a kosszal, a baktériumokkal, az elhalt hámsejtekkel, és ez a gusztusos kis massza eltömíti a pórusokat. Szerencsére dr. Reich tanácsokkal is szolgál, hogyan lehet elkerülni ezek feltűnését. A tanácsok többsége egyébként kézenfekvő, és biztos vannak olyanok, amiket eddig is alkalmaztunk. Így vagyok ezzel én is, de ha az ember biztosra akar menni, akkor érdemes lehet bővíteni a repertoárt.

Edzés előtt:

Az első és legfontosabb, és mondjuk eléggé kézenfekvő dolog, hogy eltávolítsuk a sminket. Ha valaki mégis úgy érzi, hogy dekorkozmetikumok nélkül levegőt sem tud venni, akkor elsősorban téved, másodsorban legalább ásványi termékeket válasszon.

Ha van annyi eszünk, hogy smink nélkül érkezünk, akkor is érdemes arcot mosni, hogy eltávolítsuk a nap közben rárakódott koszt és a faggyút. Ha úgy gondolta, ennél mi sem egyszerűbb, a szakértők bebizonyítják, hogy nem, szaktanácsok nélkül erre se vagyunk képesek. Először meleg vízzel, körkörös mozdulatokkal érdemes nekilátni az arcmosásnak, mert ettől kitágulnak, kitisztulnak a pórusok, majd hideg vízzel befejezni a szeánszot, mert ettől pedig összehúzódnak – írja a Teen Vogue. És még nem vagyunk készek egy jó fekvenyomásra, előbb még kenjük be az arcunk olyan hidratálóval, amit pattanásos bőrre ajánlanak.

shutterstock 134244518

Akinek hosszú haja van, mindenképpen fogja fel, nemcsak azért, mert így nem izzad alá, hanem mert így nem kell kezével elsepregetnie az arcából. Ez több okból is kerülendő: egyrészt mert idegesítő folyton a hajat sepregetni, másrészt mert így nem érünk az arcbőrünköz a kezünkkel, amivel előtte az edzőgépek mindenki által összefogdosott fogantyúit markoltuk. A frufrut ugyanezen okokból szintén érdemes hátratűzni, és ha akarunk hajpántot is viselhetünk, csak arra ügyeljünk, hogy ne a homlokunkon legyen, hanem toljuk feljebb/hátrébb, a hajvonalra.

Edzés közben:

Mindig tiszta, frissen mosott edzőcuccban lássunk neki a mozgásnak, és ne feledjük, minél több ruha minél nagyobb felületen fed bennünket, annál jobban izzadunk, ami fokozza a problémát – írja a FitSugar. Mindenféle divatos szabású edzőholmit lehet kapni, de jó észben tartani, hogy ilyenkor nem(csak) a fazon számít, hanem az anyag is. Többen ajánlják a természetes anyagokat, mint például a pamutot, bár ez nem igazán vezeti el az izzadtságot, pedig az nem hátrány. Az igazán profi edzőholmik anyaga pontosan erre képes, úgyhogy érdemes ezeket keresni. A ruhaválasztásnál fontos az is, hogy ne legyen túl szoros, mert így nem tud jól lélegezni a bőrünk.

Mindig legyen nálunk legalább két törülköző, az egyikkel le tudjuk törölgetni az eszközöket használat előtt és használat után, a másikkal pedig arcunkról óvatos mozdulatokkal itathatjuk fel az izzadtságot – írja a self.com. A hangsúly a felitatáson van, ugyanis nem szabad durván letörölni, mert az irritációhoz vezethet.

tk3s 096mpo04957
Fotó: Maurizio Polverelli

Apropó, ruha és törülköző: az InWithSkin szerint antiallergén mosószerrel érdemes ezeket tisztítani.

Mivel fő a bizalmatlanság, akkor se nyúljunk az arcunkhoz, ha letakarítjuk az eszközöket. Még akkor sem, ha kesztyűt viselünk, merthogy azt is ajánlott ám. Sőt, a FitSugar szerint aki biztosra megy, kardiózás után, de még nyújtás előtt is arcot mos és megszárítja a testét, sőt, akár át is öltözik, ha nagyon érzékeny a bőre. Miután egy szimpla egyórás edzést lassan másfél-kétórássá is fel tudunk duzzasztani ezekkel a praktikákkal, Andrea Orbeck tréner tanácsa, miszerint kezet is többször moshatunk edzés közben, már szinte nem is oszt vagy szoroz.

Az edzőterembe magunkkal vitt két törölköző mellé valahova még okvetlen suvasszunk be egy arcfrissítő permetet is, legalábbis ha hallgatunk Renée Rouleau kozmetológusra. A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy permetünk ne tartalmazzon alkoholt, mert az túlságosan szárítja a bőrt, ugyanakkor azok a termékek sem igazán jók, amelyekben csak víz van, állítja ő, csak ezek után azt nem tudjuk, akkor pontosan mi legyen benne.

Edzés után:

Azt eddig is tudtuk, hogy amint végeztünk, azonnal menjünk el zuhanyozni. Persze ezt se mindegy, hogyan csináljuk, fontos a sorrend, fentről lefelé haladjunk. Így tehát a hajmosás kell legyen az első, az arcunkra és testünkre lecsorgó sampon, balzsam és persze kosz miatt, amit aztán lefelé haladva szépen lemoshatunk a bőrünkről. A zuhanyozáshoz érdemes olyan termékeket használni, amelyeket problémás bőrre fejlesztettek ki, és szenteljünk különös figyelmet a mellkasnak és a hátnak, mint a testen lévő pattanások legfőbb színtereinek.

Persze egy eredetileg ötperces zuhanyzás szintén nem elég bonyolult, így szakember szerint érdemes ilyenkor hámlasztani is. Van, aki a mechanikai hámlasztást javasolja, de mivel ez mikrosérüléseket okoz a finom bőrön, így a szakértők inkább a kémiai módszereket ajánlják. Szerencsére ebből hetente háromszor bőven elég, az érzékeny bőrűeknek pedig legfeljebb hetente kétszer ajánlják. Ez az arcra is igaz.

shutterstock 127984400

Ha valami oknál fogva nincs alkalmunk zuhanyozni, akkor is azonnal cseréljük le az átizzadt edzőruhát, és legalább egy cicamosdást ejtsünk meg, vagy legalább töröljük szárazra a testünket (bár az idő, ami alatt ezt elvégezzük, már elég volna egy hagyományos, kevésbé bonyolult zuhanyzásra is). Az meg azért evidens, hogy ha mindez mégis kimarad, az arcunkat akkor is azonnal szabadítsuk meg a kosztól, faggyútól, izzadtságtól egy tisztítókendő segítségével. A wellandgoodnyc.com egyik szerzője szerint egyébként nem is kell teljesen szárazra törölni az arcbőrt, mert sokkal kellemesebb érzés, ha magától szárad meg. Higgyük el neki.

Hidratáló termékeket és dekorkozmetikumokat csak akkor vigyünk fel a bőrünkre, amikor már rendesen letakarítottuk (hogy kosz és piszkot ne masszírozzunk be velük), valamint nem izzadunk, mert az izzadság azzal a lendülettel ki is mossa a bőrünkből a felvitt krémeket. Ugyancsak emiatt érdemes a komolyabb hatóanyagokat tartalmazó ápolószerekkel is várni, mondjuk lefekvésig. Közvetlenül edzés előtt vagy után, a kimelegedett, felhevült bőrre amúgy is inkább az illat- és színezőanyagmentes krémek az ajánlottak.

Ha a bőrünk kitágult hajszálerektől vöröslik, érdemes olyan készítményeket alkalmazni, amelyek segítenek megnyugtatni. Renée Rouleau kozmetológus oldala alapján ilyenek a kamillás és fehér teás termékek, egy másik szakértő ehhez még az aloe verát is hozzáteszi, hiszen gyulladáscsökkentő hatású. Kerülni kell viszont mindent, ami nátrium lauril-szulfátot tartalmaz, hiszen ez irritációt okozhat.

A pattanás elleni (pl. benzoil-peroxidos, szalicilsavas, teafaolajas) szerek használata mellett ügyeljünk arra is, hogy ne tegyük teljesen tönkre a bőrünk természetes baktériumflóráját. Ez ellen a probiotikus krémekkel tudunk védekezni – írja a self.com. Azért mielőtt egy rakás krémet kenünk magunkra, amik szanaszét vágják bőrünk egyensúlyát, amit aztán újabb rakás krémmel hozunk helyre, vegyük azt is figyelembe, hogy nem is szabad totális háborút hirdetni a pattanások ellen.

Ha mindezek után is úgy tapasztaljuk, hogy semmi sem segít, akkor természetesen érdemes felkeresni egy szakembert. És amire szinte minden vonatkozó cikkben felhívták a figyelmünket: ne hagyjunk fel a testedzéssel csak azért, mert a bőrünk nem viseli olyan jól a megerőltetést.

A hőség és a pattanások

Mivel idén még bőven lesznek napok, amikor 30 fok főlé kúszik a hőmérő higanyszála, szólnunk kell a hőség okozta pattanásokról is.  Ilyenkor a verejtékmirigyek hőség hatására bekövetkező gyulladása okozza a bőr pattanásosodását, amit szaknyelven miliariának neveznek. Bővebben: A kristályos milaria spontán alakul ki túlhevülés hatására. Normál esetben néhány óra alatt elmúlnak, nem viszketnek, a verejtékmirigyek pedig felszabadulnak. A kipirosodott pattanások (milaria rubra) viszont több napi trópusi klímán való tartózkodást követően vagy rendszeresen szűk és nem szellőző ruhák viselése miatt alakulnak ki, a verejtékmirigy ebben az esetben súlyosan eltömődik és a bőr mélyebb rétegeit is érinti. A mirigy által termelt verejték nem tud kilépni a testfelszínre, ehelyett a bőrfelszín alatt terjed tovább. Ez az eltömődés vagy közvetlenül okoz gyulladást, vagy a verejtékmirigy kivezető csövét a fokozott nyomás miatt szétszakítja, és végül ez vezet gyulladás kialakulásához. A mirigy ilyen módon történő elzáródása többnyire a trópusi, meleg és nedves klímán alakulhat ki. A verejtékben lévő só és a baktériumok hatására, melyek a bőr és a ruha közt könnyedén elszaporodnak, a verejtékmirigyek begyulladnak.

Forrás: WEBBeteg


Blogmustra