#ÉLETEM

Ne egye ájultra magát húsvétkor se

2013. március 30., szombat 20:48

Attól tart, hogy a húsvéti menütől felpuffadva elgázosítja a vendégeket? Rossz emlékei vannak a sonkafogyasztásról? Nem tudja, miért fekszik félájultan ebéd után? A karácsony után valószínűleg húsvétkor eszünk a legtöbbet. Szakember segítségével utánajártunk, mennyire terheli meg a gyomrot és a bélrendszert az ünnep, hogy önök már elkerülhessék a túlevéssel járó kellemetlen tüneteket.

Nehéz ételek

Sokan hajlamosak pánikszerűen telezabálni magukat a többnapos ünnepek alatt, nekik most a húsvéttal a küszöbön áll a következő rosszullét lehetősége. Dr. Harasta Edit gasztoenterológust kérdeztük arról, hogy mit tehet a bélrendszerrel a sonka, a tojás, és mondjuk a pálinka. Mint elmondta, ezek bizony kifejezetten nehezen emészthető ételek, főleg a húsvéti sonkák. "Azok zsírosak is, füstöltek is, és ez a két tényező elég ahhoz, hogy a nehezen emészthető kategóriába kerüljenek" – magyarázta a Díványnak.

Ennek következtében, ha valakinek éppen valamilyen okból egy kicsit rosszabb az emésztése, akkor a sonkák rendesen meg tudják nehezíteni az emésztőrendszere dolgát. "Ezekből tehát nem árt mértékkel és óvatosan fogyasztani" – javasolta dr. Harasta Edit. A pálinka viszont, mint kiderült, határeset: jó minőségűből kis mennyiség nem fog megártani, de a táplálkozási szakértő szerint az ilyen nehezebb ételekhez, mint a húsvéti menü, inkább egy jófajta vörös bor illik, már csak azért is, mert segíti az emésztést.

Többször, kevesebbet

Mit tehet, hogy ne félájultan feküdjön az ebéd után? "Tudjuk a kulcsszót: mértékkel fogyasszunk, ennyi a lényeg." Semmi nem tiltólistás, de az fontos, hogy egyszerre nagy mennyiséget ne egyen az ember, különösen akkor, ha nincs hozzászokva, mert biztosan megviseli. "Többször együnk kevesebbet" – osztotta meg a győztes technikát dr. Harasta Edit.

Mint kiderült, az agyonreklámozott puffadáscsökkentők nem fogják megoldani a problémát. A szakember elmondta, ezek a gyógyszerek inkább arra jók, hogy ha valakinél valamilyen felszívódási zavar következtében több gáz termelődik a normálisnál, akkor azokat leköti. "Ez nem ugyanaz, minthogy túl nagy az emésztendő mennyiség valakinek a gyomrában. Egyszerűbb, ha betartjuk a józan mértéket."

A gáztermelést egyébként nem úgy fokozzák ezek az ételek, mint mondjuk a bab, a borsó, a karfiol vagy a brokkoli. A nehéz ételek csak megnehezítik az emésztést, ha azonban az emésztőrendszer túlterhelt, nem működik tökéletesen, így fokozódik a gáztermelés és a puffadásérzés. Ilyenkor kissé ellazulnak a belek is, olyanok, mintha kicsit megbénulnának, és ezért nyilván előfordulhat, hogy a szenvedő fél valamivel többet szellent is a szokásosnál.

Az orvos szerint a mértékletességen kívül a legjobb segítség az említett pohár vörösbor, illetve a citromfagylalt. Emellett segít, ha az ember valami savanyúságot is fogyaszt, bár ha lehet akkor inkább egy kis céklát, mint káposztasalátát. Ezek is enyhítik kicsit a teltségérzetet és segítik valamelyest az emésztést.

Puffasztás és egészség

Ahogy szellentésről szóló etalon cikkünkben megfogalmaztuk, vannak kifejezetten puffadást okozó ételek: a hüvelyesek például (szója, bab, borsó, lencse), melyek azért puffasztanak, mert a héjukat, azaz hüvelyüket nem tudják lebontani a szervezet enzimei, csak a bélben található mikroorganizmusok, melyek tevékenysége gázt termel. Emellett vannak a rostos ételek (karfiol, brokkoli, teljes kiőrlésű kenyerek), amik ugyanúgy puffasztanak.

Egy átlagos ember körülbelül 14 szellentéssel napi fél liter bélgázt ereszt ki – a nők ugyanannyit, mint a férfiak. A szellentést benntartani egyébként nem egészségtelen, de a visszafojtott fing nem tűnik el, csak hátrébb csúszik a béltraktusban és később jön ki – ha máskor nem, mikor az illető elalszik. Egy bajt okozhat csak, ha túl sokat és túl erősen szorítja az ánuszt a szelek miatt: aranyeret kaphat.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta