Érdekes hír jelent meg a Bloombergen néhány napja, és a 444-en ma. Az Unilever, a világ egyik legnagyobb élelmiszeripari vállalata, egyben margaringyártó mammutja pálfordulást mutatott be, és több országban is vajat kever a margarinba. Németországban a Rama, Finnországban pedig egy másik gyártmány tartalmaz vajat.
A cég hivatalos álláspontja ezután már nem az, ami húsz éven át volt, hogy a vaj káros, a margarin meg egészséges. Az Unilever egy december 5-i befektetőknek szóló találkozón először ismerte el, hogy befejezte a vaj-margarin háborút, és "alapvető fordulatot" hajt végre ezen a fronton..
A vajevők most nyilván a plafonig ugranak az örömtől, igaz? Mindig is tudtuk, hogy a vaj a jobb, igaz? Hát, bár én vajevő vagyok, de őszintén szólva nem vagyok benne egészen biztos, hogy amit most látunk, több-e, mint egy ügyesen pozícionált marketinghadjárat. Más szavakkal: amit az Unilever csinál, abban kevésbé a vaj egészségesebb voltát látom igazolva, sokkal inkább annak divatosságát.
Nézzük csak, mi is volt a baj a margarinnal? (Már azt leszámítva, hogy nem finom, mert akinek ez szempont volt, az már rég vajat eszik) Szóval a margarin fő baja sokáig a magas transzzsírsavtartalom volt, ami abból következett, hogy hidrogénezett növényi olajokból állították elő ezeket. Sok transzzsírsav egyenlő szív és érrendszeri betegségek. Ez eddig tiszta.
Csakhogy a nagyobb gyártók által előállított margarinok legnagyobb része már jó régóta nem, vagy igen kis mértékben tartalmaz transzzsírsavakat, vagyis valójában a szív és érrendszerre nézve a kapható termékek biztonságosnak számítanak, legalábbis sokkal biztonságosabbnak, mint például a legtöbb gyorsbüfé, lángosozó vagy kajálda által nagy mennyiségben használt ipari sütőzsiradék (vö: lángos, kolbász, hamburger, pizza, chips).
Nem a vaj lett jobb, csak a margarin sokkal cikibb
Az élelmiszeripar az elmúlt 20 évben komoly erőfeszítést tett azért, hogy a margarinok ne legyenek károsak, csakhogy ezzel alighanem elkéstek, a margarin mostanra az "olcsó, feldolgozott, mesterséges és egészségtelen étel típuspéldája lett - fogalmazta meg a Bloombergnek a találó nevű Marion Nestlé, a New Yorki egyetem táplálkozástudományi professzora. Óriási az ebben rejlő irónia. Az Unilever rengeteget dolgozott azon, hogy előállítsa az egészséges margarint, de a korszellem őket is legyűrte. "
És persze azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az Unilever forgalmának 7 százalékát kitevő kenyérre kenhető krémek forgalma egymást követő hat negyedévben esett egyfolytában. A cégcsoporthoz olyan márkák tartoznak, mint a Rama, a Flora, illetve a nálunk nem ismert Country Crock és az ezután különösen vicces nevű I Can’t Believe It’s Not Butter (nem hiszem el, hogy nem vaj), a világ teljes margarinpiacán 30 százalékos a részesedésük.
Szóval a világban most épp a természetes, egyszerű összetevőkből álló, minél kevésbé feldolgozott élelmiszer a divat, ami mellé bejött az, hogy az elmúlt években a vaj világszerte valamivel olcsóbb lett, és az orvostudomány pedig bebizonyította, hogy az egészségünkre nem az állati (telített) zsírok a veszélyesek, hanem a transzzsírok.
Egyszerűbben mondva: a margaringyártóknak éppen nem kedvez a széljárás. Márpedig ha egy cég évente nagyjából 2 milliárd euró forgalmat csinál margarinból, akkor érthető, ha nem nagy a lelkesedés, amikor úgy tűnik, ez mind mehet a kukába.
Úgyhogy az Unilever vezérigazgatója, Paul Polman nem egyszeűen kihátrált a margarinok mögül, most meg is próbál felugrani a másik irányba közlekedő vonatra. A befektetőknek a csoport élelmiszeripari részlegének elnöke, Antoine de Saint-Affrique már azt magyarázza, hogy a "margarin valójában egy természetes termék, amit úgy állítanak elő az olajból, ahogy a vajat a tejből".
Ez viszont valószínűleg azért nem lesz egy ennyire egyszerű menet. "Húsz éven keresztül azt magyarázták nekünk, hogy a vaj káros, és most visszateszik a margarinba? A fogyasztóknak azért ez egy elég nagy ugrás lesz" - reagált a konferencián az egyik elemző.
Mindenről III. Napoleon tehet...
A margarint 1869-ben egy francia kémikus találta fel, miután III. Napoleon díjat ajánlott annak, aki elő tud állni egy olyan vajhelyettesítővel, amit a hadsereg és a szegény tömegek vaj helyett ehetnének. A kémikus a jogokat egy olyan holland vállalatnak adta el, amelyik mostanra az Unilever csoport része. A termék igazán népszerűvé a második világháború idején vált.