slések szerint ma Magyarországon mintegy 1200-1300 illegális autóbontó működik - ezek felszámolását és a zöldbűnözés visszaszorítását tűzte ki céljául a 2009-es Zöld Kommandó akciósorozat.
Az akciósorozat tavasszal kezdődött, akkor egy budapesti roncsautótelepen a Zöld Kommandó azt mutatta be, hogyan kell (kéne) egy autót környezetbarát módon szétbontani. A felügyelők most ősszel a korábban ellenőrzött telephelyekre látogattak el, és új helyszíneken is vizsgálódtak - az egész éves ellenőrzéseknek köszönhetően pedig október végéig összesen:
• 378 helyszíni szemlét tartottak
• 47 esetben azonnal megtiltották az illegális tevékenységet (csak októberben 11 helyszínen)
• 5 esetben fordult elő környezetkárosítás, környezet-veszélyeztetés
• 147 esetben szabtak ki bírságot
• 4 esetben az illegális bontók gazdái büntetőeljárásra számíthatnak.
A többi telepen környezetvédelmi szempontból mindent rendben találtak a felügyelők.
Bírság, netán dutyi
Nem éri meg kockáztatni, mert kemény szankciókra számíthatnak az illegális autóbontók: egy szabálytalan, környezetkárosító módon szétszerelt – és így veszélyes hulladéknak minősülő – autó miatt akár 324 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az elkövető pedig akár szabadságvesztéssel is sújtható.
A Zöld Kommandó be is zárathatja a szabálytalan vagy illegális autóbontókat, talajszennyezés esetén pedig kármentesítésre kötelezheti a telepet. A Zöldkommandó bevetésének eredménye: 11 ezer tonna hulladék, 280 millió forint bírság.
A szabályosak szelektívek
Nem mindegy, hova kerül a motorolaj, az akkumulátor vagy az elektronikai hulladék! Amíg ezeket nem szerelik ki szabályosan a járműből, veszélyes hulladéknak számítanak. Az is fontos szempont, hogy a veszélyes folyadékoktól megszabadított járművek anyagait – üveget, fémet, gumit - a szabályos autóbontók szelektíven gyűjtik, és az arra alkalmas anyagokat újrahasznosítják. Csak a legális bontóban biztosítható, hogy az anyagok ne kerüljenek a talajba, vízbe vagy a levegőbe, és a veszélyes anyagokat is megfelelően tárolják, amíg elszállítják ezeket speciális hulladékgyűjtőbe. A regisztrált, engedélyekkel rendelkező autóbontókban a hulladékká vált gépjárművek kezelése ellenőrizhető, és csak ezek esetében lehetünk biztosak abban, hogy betartják a környezetvédelmi előírásokat!
Magyarországon ma 175 regisztrált, legális autóbontó működik – ezek kötelesek átvenni a hozzájuk beszállított gépjárművet. Tudd, hogy csak az általuk kiadott igazolással lehet kivonatnod járművedet a forgalomból. Csak így mentesülsz a súlyadó és a biztosítás fizetése alól! Ez feltehetőleg jobb belátásra kényszeríti a környezetüket semmibe vevőket is. Ha nem, majd meglátják: kanosszát fognak járni.
Többek között a kiotói egyezmény "utódjának" kidolgozása az egyik célja az ENSZ klímakonferenciájánask – 192 ország próbál megegyezni Dániában arról, hány fokkal emelkedhet a hőmérséklet.