Az EU szabályozása miatt nőhet sok magyar nyaralásának a költsége

GettyImages-1203885698
Olvasási idő kb. 3 perc

Az elkövetkező években megszűnhetnek azok a kedvezmények, amelyeket a légitársaságok eddig kaptak a szigorú szén-dioxid-kibocsátási szabályok teljesítése alól. Ennek következményeként a repülőjegyek ára minden valószínűség szerint emelkedni fog.

Noha repülni már jó ideje nem olcsó mulatság, és az elmúlt években az Európai Unión (EU) belüli repülőjáratok ára nagyjából 20-30 százalékkal nőtt, előrejelzések szerint további drágulásra kell készülni – írja a Menedzsment Fórum. Az EU ugyanis már régóta tervezi, hogy változtat a környezetvédelmi szabályokon: a szén-dioxid-kibocsátási kvóták rendszerén (ETS) és az üzemanyagok minimális adózásán (ETD). Várható az is, hogy bevezetik a repülőjáratok minimum jegyárát.

Drágább repülőjegy lehet a kibocsátás visszafogásának a vége

Ez a három hatás együttesen fogja azt eredményezni, hogy várhatóan emelkedni fognak a repülőjegyárak. Az ETS (Emissions Trading System) lényege, hogy korlátozza egyes ágazatok, köztük az áramtermelés és a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátását. Eddig a repüléssel járó kibocsátás mintegy 80 százalékához nem kellett aukciókon kibocsátási kvótákat vásárolni, ám ez a felmentés 2024 és 2026 között megszűnik, ami jelentős költségnövekedéshez fog vezetni.

Vége lehet az olcsó fapados repülőjegyeknek
Vége lehet az olcsó fapados repülőjegyeknekd3sign / Getty Images Hungary

Az ETD (Energy Taxation Directive) célja az, hogy az EU-ban egységes minimumadót szabjon ki az energiaköltségek, az áram és az üzemanyagok tekintetében, így ösztönözve az energiatakarékosságot és csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást. A repülőgépekben felhasznált üzemanyag – a hajókban használt mellett – eddig mentes volt az ETD-minimumadó alól, ám ez is meg fog a közeljövőben változni.

Végül azt is tervezi az unió, hogy megemeli a légi utazás minimális jegyárát. Ennek legnagyobb támogatója Franciaország, a kontinens egyik legforgalmasabb légi forgalmi célpontja. Amennyiben a légitársaságok ezeket a költségeket áthárítják az utasokra, az komoly jegyáremelkedést okozhat, és véget vethet az alacsony fapados jegyáraknak. Egyes számítások szerint ugyanis 2030-ra a légitársaságoknak a 2019-es költségekhez képest 13-14-szer többe fog kerülni, hogy megfeleljenek az új szabályoknak.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek