A legendás vörös szőnyegen pózolás hosszú előkészületeinek mértékéről fogalma sincs a sztárfotók átlagos lapozgatóinak és laikus kritikusainak. Ezért még a legszerencsétlenebbül elsült viselet esetében is érdemes empátiára biztatnunk magunkat azzal, hogy
alkotóit bizonyára a jó szándék vezérelte, és nekik lehet a legbosszantóbb, hogy tömérdek pénzből sem sikerült hosszú idő alatt valami szépet létrehozni.
Emlékezeteset azért valószínűleg igen.
1974: A vörös szőnyeg után strandra még jó lesz
Cher sosem volt szívbajos az Oscar-viseleteket illetően sem, követői már annál inkább azok lehettek, amikor meglátták, hogy mi mindent nem látnak. Többnyire ruhát, például a szalagból formált melltartó fölött, de a kor szellemének megfelelt a polgárpukkasztóan hiányos öltözék. Az Oscar-, Emmy-, Grammy- és Golden Globe-díjas díva az egyetlen Madonna mellett, aki mindennek ellenére munkásságával kétszer is elnyerte Európa vezető énekesének megtisztelő címét. 2002 és 2005 között rendezett búcsúturnéjának 450 millió dolláros koncertjegybevételével poptörténelmet írt, maga mögé utasítva Tina Turner és Madonna ugyancsak figyelemre méltó kereseteit.
1986: Elég a bizsu is
A legendás '80-as évek második fele nem arról volt híres, hogy pazarló textilherdálásra vetemedtek volna a tervezők, és ehhez szerencsére akadtak bevállalós csillagok is, akik nem ódzkodtak idomaik felfedésétől. Erről különösen híres volt Edy Williams, aki ruha helyett csak bizsut öltött magára az 58. Oscar-díjkiosztóra.
A fülcimpáján sűrűbben tülekedtek a teklaszemek, mint egyes stratégiai pontokon,
de ez összevágott a tervezők és a ruha viselőjének szándékával, a nézők pedig csak úgy néztek. A televíziós sorozatokban kapott szerepeiről híres amerikai csillag 1973-ban a Playboyban is színes képpel tündökölt, kihasználva azon tulajdonságát (is), hogy mindenféle aggály nélkül mutatkozott hiányos öltözékekben, mint azt mi is láthatjuk.
1989: Szerencse, hogy nekünk épp más dolgunk volt
A mi figyelmünket 1989-ben egész más dolgok kötötték le, de Bruce Willis tündöklő feleségeként Demi Moore-nak akkoriban még arra is volt ideje, hogy maga tervezze meg bájos outfitjét a 61. Oscar-díj-kiosztóra. Talán már az 1990-ben bemutatott Ghost forgatására koncentrált, így eshetett meg, hogy biciklisnadrágot komponált romantikus szoknyája alá. Szerencsére elég hamar kora legjobban fizetett színésznőjévé lett, így nem kellett magát jobban beleásnia divattervezői karrierjébe.
Az 1996-os Sztriptíz főszerepéért 12,5 millió dollárt kapott.
A film egyébként nem lett kasszasiker, és főszereplője is sok negatív kritikát kapott színészi játékáért, ráadásul a filmben kendőzetlen felsőtesttel lejtett táncáért is sokan elítélően nyilatkoztak róla, de legalább a további ruhakreációk megálmodásáról elterelte figyelmét.
1995: Már az újrahasznosítás jegyében?
Ma már lehet, hogy más szemmel néznénk rá, és a környezettudatosságot ünnepelnénk Lizzy Gardiner 1995-ös American Express aranykártyákból összefűzött Oscar-ruhájában, ha az újrahasznosítás elvét sejtenénk mögötte inspirációnak. A fiatal ausztrál jelmeztervező saját tervezésű ruhája mögött a valódi motiváció még inkább csak az egyediségre törekvés volt. A ruha vitatható esztétikuma, kényelmi szintje és szimbolikája ide vagy oda, megalkotója átvehette benne a 67. Oscar-gálán a legjobb jelmeztervezőnek járó elismerő díjat. Lizzy Gardiner következő jelentős munkája a 2000-es év Mission Impossible 2. jelmezeinek megtervezése volt. A bankkártyákat mintázó lamellákból készített öltözéke pedig azóta bőven talált kihívókra a nem textilalapú viseletek sorában. Közöttük talán a leghíresebb „nem rendeltetésszerű” alapanyagból öltött ruhaköltemény
Lady Gaga 2010-es MTV Video Music Awardson viselt, nyers marhahúsos kompozíciója volt.
A húscafat-egyberuha keltette visszhang messze túlszárnyalta a bankkártyákét. Apropó, szárnyak!
2001: Természeti inspiráció
Az izlandi énekesnő, Björk, is azok közé tartozott, akik szívesen lógtak ki mindig a sorból, de hozzá a naivabb, kislányos stílus mindig közelebb állt a vad playmate imázsánál. Ettől persze még nem volt tollas a háta, kivéve a 73. Oscar-gálát, amikor ezt a sok port felvert hattyút tekerte maga köré. Mindennek ellenére a ruha sokakat inspirált a későbbiekben is.
2002: Az ember feledékeny
Az ember néha hajlamos elfelejteni, hogy egy rangos eseményre hivatalos. Vagy nem? De az izgatott készülődés nagy rohanásában csak hajlamos egy-egy nélkülözhető ruhadarabot kifelejteni viseletéből? Ha ez sem szokott a többséggel megtörténni, akkor Gwyneth Paltrow legalább annyit biztosan elmondhat magáról 2002-es Oscar-viselete kapcsán, hogy nem mindennapi.
2008: Néha nem a kevesebb a több
Tilda Swinton Oscar-viseletéről a Cosmopolitan 2011-ben azt írta, meg kellene a testet túszul ejtett fekete bársony szemeteszsáktól szabadítani a színésznőt. Az epés megfogalmazás mögött feltétlenül értjük azokat a nem túl mélyen meghúzódó okokat, melyek erre az észrevételre vezették a kritikusokat.
2023: Járt utat járatlanért el ne hagyj!
Billy Porter egyébként is szívesen pózol romantikus jegyekkel gazdagított ruhakölteményekben, de ha valami egyszer már bevált, akkor ahhoz is örömmel nyúl vissza. Bizonyára ez történhetett, amikor a 2020-as Oscar-gálán debütáló, fontos üzenethordozónak szánt, fél szmoking, fél estélyi Christian Siriano színes újragondolását öltötte magára. A 2023-ban a 80. Golden Globe-díj-átadón viselt dupla soros gombolódású bársonyestélyi ugyan kicsit szolidabb szoknyával van felszerelkezve, de így sem marad el sokban a feltehetően inspirációjául szolgáló 2020-as Oscar-viselet mögött.
Ha a hétköznapok divatbakijai is érdekelnek, mutatunk belőlük párat ebben a korábbi írásunkban.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés