Ez történik, ha külföldön halsz meg

GettyImages-1411494876
Olvasási idő kb. 7 perc

Kezdődik a nyári szezon, ilyenkor igen sokan utaznak külföldre. Egy utazást rengeteg tervezés előz meg, azonban viszonylag ritkán foglalkozunk azzal a témával, hogy mi történik, ha véletlenül külföldön halunk meg. Pedig ez egy fontos kérdés, egy nagyon bonyolult és drága procedúra is.

Mindig kötök utasbiztosítást, amikor külföldre megyek, kis összegről van szó, ellenben, ha valamilyen oknál fogva szükség van rá − nemcsak halál, hanem kórházi kezelés miatt −, a hiánya esetén nagyon komoly számlákkal kellene szembenézni. Azonban sok olyan ismerősöm van, aki ezzel nem foglalkozik, amikor külföldre megy. Nevezhetjük pesszimizmusnak, de engem megnyugtat. Szakértőket kérdeztem arról, hogy mivel jár az, ha egy magyar állampolgár külföldön veszti az életét.

Európai Egészségbiztosítási Kártya, biztosítás vagy biztosítás nélkül

Utazni három opcióval lehet. Az egyik nagyon népszerű az Európai Egészségbiztosítási Kártya. Ennek nagy előnye, hogy ha fizetjük a tb-t, akkor egy másik EU-s tagállamban a magyar egészségbiztosítás terhére vehetünk igénybe – orvosilag szükséges – egészségügyi szolgáltatásokat. Azonban az elhalálozással az Európai Egészségbiztosítási Kártya szolgáltatási köre megszűnik, de ezután is merülnek fel költségek, például a holttest tárolásáért és a halottszállításért is jelentős összegeket kell fizetni – mondja az Allianz szakértője. Európán kívüli országok esetében, Magyarország és a külföldi ország közötti megállapodások az irányadóak, de az elhunyttal kapcsolatos költségek általában a hozzátartozókat terhelik. Ilyenkor nagyon bonyolult procedúra kezdődik, ami rettentően költséges, a távolságtól és a szállítás módjától (földi vagy légi szállítás) függően több százezer forintól kezdődően akár több millió forintig is terjedhet.

Ha külföldön halunk meg, óriási összeg terheli a családunkat
Ha külföldön halunk meg, óriási összeg terheli a családunkatThomas Barwick / Getty Images Hungary

A biztosító sokat segíthet

Amikor egy családtag elvesztésének fájdalmáról van szó, a legutolsó dolog, amit akarunk, a bürokráciával megküzdeni, és attól tartani, hogy nem tudjuk kifizetni a számlákat. Ha kötöttünk utasbiztosítást, a biztosító lényegében leveszi a vállunkról a terhek jelentős részét.

Biztosítás esetén a bejelentés után ellenőrizik a biztosítási fedezetet az ügyfél utasbiztosítása alapján. Egyeztetnek a hozzátartozókkal a hazaszállítás módjáról, bekérik a szükséges iratokat (születési anyakönyvi kivonat, temetői befogadó nyilatkozat). Amennyiben ezek az információk megvannak, akkor megrendelést küldenek a nemzetközi halottszállításban illetékes partnerüknek. A szállításról a partnercégük gondoskodik – ismerteti a folyamatot az Allianz szakértője.

A Netrisk szakértője hozzáteszi, hogy a biztosítók meghatározhatnak limiteket a szolgáltatás felső határára, és amennyiben a limit nem fedezné a költségeket, akkor az elhunyt hozzátartozóinak kell a különbözetet kifizetniük.

Ha valaki nem volt biztosítva, akkor mindent az elhunyt hozzátartozóinak kell intézni és fizetni. Ilyenkor érdemes felvenni a kapcsolatot a helyi magyar konzulátussal, amennyiben van az adott országban, ők tudnak segíteni az ügyintézésben. Ha volt az elhunytnak életbiztosítása, érdemes felvenni a kapcsolatot az adott biztosítóval.

A Netrisk szakértője megjegyzi, hogy a balesetet kivizsgálhatják az adott ország nyomozói, így minden esetben meg kell várni, amíg a hatóságok lezárják a vizsgálatot, illetve kiadják a helyi halotti bizonyítványt és a hozzájárulást a holttest szállításához. Addig sem a biztosító, sem a magánszemély nem tud intézkedni a hazaszállításban.

Ha bizonyítható az önkezűség, hiába a megkötött utasbiztosítás, nem fizet a biztosító, de például a már meglévő, korábban diagnosztizált betegségek esetén, illetve, ha a halál alkoholos vagy kábítószeres befolyásoltság alatt történik, szintén mentesül a biztosító.

Honnan tudhatjuk, hogy meghalt a családtagunk

Jó esetben tartjuk a családtagunkkal a kapcsolatot, így gyanút kelthet, ha indokolatlan ideig nem érjük el. Ilyenkor a konzuli szolgálattal érdemes felvenni a kapcsolatot. Ők azok, akik megkeresik a családot abban az esetben is, ha magyar állampolgár halálesetéről tudomást szereznek. A rendőrség közreműködésével tudatják a történteket az elhunyt legközelebbi ismert hozzátartozójával, és tájékoztatást nyújtanak a temetéssel vagy a holttest hazaszállításával kapcsolatos teendőkről. Ha a holttestet szeretné a család Magyarországra szállíttatni, fordulhatnak a konzuli tisztviselőhöz, aki segítséget nyújt a halottszállítást végző szervezettel történő kapcsolatfelvételben, a további ügyintézés során azonban a hozzátartozó maga jár el. A konzul kérelemre halottszállítási engedélyt állít ki, és átveszi a külföldön történt haláleset magyarországi anyakönyvezésére irányuló kérelmet is.

Külföldi haláleset esetén a biztosítás sokat segíthet
Külföldi haláleset esetén a biztosítás sokat segíthetNikola Stojadinovic / Getty Images Hungary

Mi történik, ha valaki nem tud fizetni?

Amennyiben a hozzátartozók a hamvasztás költségeit nem tudják vállalni, a fogadó ország illetékes hatóságai − ha a fogadó ország szabályozása ezt lehetővé teszi − a külföldi állam költségére elvégezhetik a hamvasztást, azonban családtagoknak ez esetben is nyilatkoznia kell arról, hogy az állami hamvasztáshoz hozzájárulnak. Ezt a nyilatkozatot a hozzátartozó a konzuli tisztviselő előtt teheti meg, vagy amennyiben a családtag Magyarországon tartózkodik, a Külgazdasági és Külügyminisztérium Konzuli és Állampolgársági Főosztályára juttathatja el – olvasható a Konzuli Szolgálat weboldalán.

Hogyan hozzák haza a holttestet?

A Netrisk szakértője szerint ez sok mindentől függ, és hetekig is eltarthat, mire megtörténik a hazaszállítás. Az általános gyakorlat szerint az elhunytat repülőgépen szállítják, de nem mindegyik repülőtársaság vállalja mindezt, mivel nagyon szigorú szabályoknak kell megfelelniük. Az EU-n belül, amennyiben nincs további vizsgálatra szükség, a folyamat koporsós hazaszállításnál egy-két hét. Urnás szállítás esetén attól függ, hogy mikorra tudják a helyi temetkezési vállalkozók a hamvasztást vállalni. Európán kívüli országokban már az adminisztrációs procedúra is jóval hosszabb, így a hamvasztásos eljárás jobb választás a higiéniai szempontokból miatt. Amennyiben a folyamat túlságosan elhúzódik, elképzelhető, hogy a repülőtársaság nem is vállalja a koporsós szállítást.

Az ember nem szívesen gondol olyan kellemetlen dolgokra az utazás előtt, mint a halál, de váratlan esemény bárkivel bármikor történhet, és egy utasbiztosítással rengeteg extra költségtől kímélhetjük meg magunkat. Nem is feltétlenül kell halálra gondolni, már egy esetleges kórházi kezelés vagy az autó lerobbanása is megduplázhatja a nyaralás költségeit. A szakértők szerint az utasbiztosítás kiválasztásánál számos tényezőt érdemes szem előtt tartani, például a tervezett programokat, az utazás módját, a fedezetek körét és a különböző kizárásokat. Egy jó utasbiztosítással néhány ezer forintos összegből akár milliós költségektől is megkímélhetjük magunkat.

Ha külföldre utazol, vigyázz nagyon a zsebtolvajokkal. Az alábbi cikkünkből megtudhatod, hogy melyik országokban vagy a legnagyobb veszélyben. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek