A világ egyik legtehetségesebb nője, akinek senki sem tudja a nevét

GettyImages-923101286

„Buta, lányos cselekedetnek tűnik, de megpróbálhatja, ha akarja” – vágták Alice Guy-Blaché fejéhez, amikor kijelentette, hogy filmet szeretne rendezni. Ami ezek után jött, arra viszont nem számított senki.

Az 1873-as születésű francia asszony ugyanis abban a korban merészkedett a férfiak játszóterére, amikor a nők még nem tanulhattak tovább, nem volt szavazati joguk, helyette fűzőt hordtak, férjhez mentek, gyerekeket szültek, és nagyjából ennyiben ki is merült az élettörténetük. Csak nagyon kevesen mertek ellenszegülni a normáknak, épp ezért olyan fontos, hogy halljunk, olvassunk róluk, és meglássuk, hogy azok a falak, amelyek jelenleg akadályoznak minket, szintén áttörhetők. 

Az első női filmrendezőnek a legjobbak közt lenne a helye

Miközben 1896 és 1906 között feltehetően ő volt az egyetlen női filmes a világon, és Alfred Hitchcockot is – bevallottan – inspirálta, neve a legtöbb embernek mégis teljesen ismeretlen. Ennek pedig egyetlen oka van: az, hogy Alice Guy-Blaché nőnemű. Ám ahelyett, hogy megelégedett volna a titkárnői vagy maximum asszisztensi pozíciójával, sokkal magasabbra tört. Pályafutása alatt több mint 700 (!) rövidfilmet rendezett, művészeti igazgatója és társalapítója volt a Solax Studiosnak, 1953-ban a Francia Becsületrend Lovagjává választották. Nemcsak rendezett, de értett is a filmkészítéshez, speciális effektekkel, színekkel, szinkronhangokkal kísérletezett. Értett mindenhez, amihez a legnagyobb rendezők, de nem került fel a történelmi kánonba, mert még az emlékét is nehezen tűrték meg maguk között. Pedig nem tett semmit, ami felejtésre ítélte volna, sőt. Talán épp ez volt vele „a baj”.

Alice Guy-Blaché, a világ első női filmrendezője 1917-ben
Alice Guy-Blaché, a világ első női filmrendezője 1917-benDonaldson Collection / Getty Images Hungary

Évszázados férfidominanciával szállt szembe

Filmeket akkoriban férfiak írtak és rendeztek. A nők kávét hordtak, és a legmagasabb pozíció a színésznőé volt, akit természetesen az őt körülvevő férfiak irányítottak. Alice Guy-Bluché apja korai halála után hamar dolgozni kényszerült. A Léon Gaumont által vezetett kameragyártó vállalatnál helyezkedett el titkárnőként, s munkája elvégzése mellett volt ideje kifigyelni a kamerakezelés, a marketing és az ügyfelekkel való bánásmód minden csínját-bínját. Még arra a zárt körű bemutatóra is bejutott, ahol a Lumière fivérek mutatták be első filmjüket. Csakhogy az csupán gyári munkások életének pillanatfelvételeként jelent meg. Alice Guy-Blaché-nak eszébe ötlött, hogy a rögzített filmet nemcsak tudományos vagy promóciós célokra lehetne felhasználni, hanem kitalált történeteket is el lehetne mesélni segítségével. Neki volt is hozzá egy ötlete. Főnöke azonban azzal a feltétellel, hogy munkássága nem megy titkárnői teendői rovására, megengedte neki, hogy belevágjon a forgatásba. 

Miért szól egy film a káposztákról?

Az 1896-os film – azaz a Lumiére fivérek korszakalkotó műve után egy évvel már be is mutatták, ennyire úttörő alkotásról beszélünk – a La Fée aux Choux, azaz A káposztatündér címmel jelent meg. Első hallásra furcsának tűnhet, de alapját az a nagyon is valós francia néphiedelem adta, amely szerint a gyerekeket nem a gólya hozza, hanem a káposztából bújnak elő (nem abszurdabb a madaras történetnél, de nekünk idegen). Így hát a film főszereplője apró gyerekeket bont ki hatalmas káposztalevelek közül. Ez miért érdekes most nekünk, amikor hozzá vagyunk szokva a Marvel-filmekhez? Mert akkoriban Alice Guy-Blaché volt az egyik első, aki fikciós narratívára építette fel alkotását. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne vette volna filmre a valós eseményeket is, ezt örökíti meg többek között a L'Arrivé d' un train en gare de La Ciotat, azaz A beérkező vonat című kisfilmje.

„A mozgóképgyártásban semmi sincs, amit egy nő ne tudna véghez vinni éppolyan könnyen, mint egy férfi – nyilatkozta 1914-ben. Nincs indok arra, hogy egy nő miért ne tudná elsajátítani a gyártás minden technikai részletét… A színészet, a festészet, a zene és az irodalom területén a nők már régóta megállják a helyüket a legsikeresebbek között, és ha figyelembe vesszük, hogy ezek a művészeti ágak mennyire fontos szerepet töltenek be a mozgóképgyártásban, elgondolkodunk azon, hogy miért nem található meg egy sor nő neve a legsikeresebb alkotók között.” 

Minden szempontból úttörőnek számított

A munka mellett jutott ideje a magánéletre is, feleségül ment Herbert Blachéhoz, egykori munkatársához, akit a Gaumont amerikai vállalatának gyártásvezetőjévé választottak, így a tengerentúlra költöztek. Két gyerekük született, de az asszony az ő nevelésük mellett is dolgozott. Együtt hozták létre a Solax Studiót, és gyártották a filmeket egymás után, szinte mindegyik műfajban, az útifilmtől a vígjátékig. Történelmet írtak, amikor Fool and His Money című filmjükben elsőként foglalkoztattak afroamerikai színészeket. 

Mi maradt nekünk Alice-ból?

Mindezek ellenére szinte senki sem hallotta még a Lumiére fivérekkel együtt emlegetve Alice Guy-Blaché nevét. Ezen 2002-ben Alison McMahan igyekezett változtatni Alice Guy Blaché: Lost Visionary of the Cinema című könyvével, rá öt évre pedig kiállítást rendeztek műveiből a Whitney Museum of American Art falai közt. 2018-ban Pamela Green és Jarik van Sluijs dokumentumfilmet forgattak az asszony életéről Be Natural: The Untold Story of Alice Guy-Blaché címmel. Itt az ideje, hogy mi is megjegyezzük Alice Guy-Blaché nevét, mert pusztán munkájával, nemétől függetlenül bőven kiérdemelte.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek