Kevés olyan megosztó téma van, mint a borravaló adása. Milyen esetekben és kiknek adjunk borravalót? Elvárható-e a szolgáltató részéről az ilyen fajta díjazás? Mit tegyünk, ha nem vagyunk elégedettek a kiszolgálás minőségével? A borravaló és annak mértéke ugyanis alapvetően a szolgáltatás iránti elégedettségünket hivatott tükrözni, más kérdés, hogy ma már „bevett szokásként” akkor is adjuk, ha nem volt éppen szívélyes a kiszolgálás.
Kötelező a borravalóadás, vagy magunk dönthetünk?
Valószínűleg sokakkal előfordult már, hogy valamilyen okból nem adtak borravalót vagy csak kisebb összeget, és ekkor a szolgáltató részéről negatív visszajelzést tapasztaltak. Kötelező lenne a borravaló? – tehetjük fel a kérdést. Az sem tisztázott, hogy kiknek „jár” a plusz juttatás, ami jellemzően a számla végösszegéhez viszonyítva plusz 10%-ot jelent. Mert ma már nemcsak a vendéglátó egységekben adunk, hanem a fodrásznak, körmösnek, masszőrnek, futárnak, és szinte minden szolgáltatást végzőnek jattolunk. De előfordul, hogy az építőipari munkások is felemelik a szemöldöküket, ha „csak” akkora összeget fizetünk ki nekik, amennyit kérnek, és egy forinttal sem többet.
A vendéglátóiparban egy időben úgy tűnt, hogy a szervizdíj megoldja az ezzel kapcsolatos feszengést, és a számla végösszegéhez hozzáadott általában 10-15%-os pluszköltség kiváltja a borravalót.
A szervizdíj azonban nem ugyanaz, mint a borravaló. Ez a cég nevesített bevétele, ami bár a törvény szerint kizárólag az alkalmazottak kifizetésére fordítható, és kedvezményes adózás alá esik, tb-járulékot is vonnak belőle, illetve az áfa összegét is tartalmazza.
Tehát a szervizdíj beépül ugyan a dolgozók fizetésébe, és ellenőrzött módon jelenik meg a cég pénzügyiben, mégsem kapja meg egy az egyben a kiszolgálást végző személy.
A borravaló ezzel szemben az, amit a fogyasztás – és a szervízdíj – fölött pluszban ott szoktunk hagyni, ha elégedettek vagyunk a szolgáltatással. Ezt sok helyen egyszerűen zsebre teszi a kiszolgáló, vagy a dolgozók egy kis tálkába gyűjtik, és a nap végén egymás között szétosztják. Az utóbbi időben egyre inkább elterjedt kártyás fizetés megnehezítette a felszolgálók forintosított jutalmazását, mert bár van, ahol kérésre magasabb összeget ütnek be a terminálba, azonban ez a bevétel adóköteles.
Az Egyesült Államokban szinte elvárják a borravalót
Bár sokan azt hiszik, hogy csak hazánkban „divat” borravalót adni, és ez megint csak egy „rossz magyar szokás”, ez messze nincs így. Sőt, számos országban jelentősen nagyobb összegekkel számolnak, és sokkal inkább elvárás a borravaló a vendéglátásban. A World Population Review szerint
az Egyesült Államok vezeti a listát a borravalót adó országok között, hiszen a legtöbb helyen 20%-ot, vagy sok esetben ennél jóval többet, akár 30%-ot is adnak.
Ezt a plusz juttatást szinte mindenhol adják a vendégek, ahol személyes kiszolgálásban részesülnek, legyen szó hotelekről, éttermekről, cukrászdákról vagy bárokról, sőt, már a szupermarketekben sem ritka. Az országban nagyon is működik a kártyás vásárláshoz csatolt borravalóadás: a kijelzőn fizetés előtt megjelenik a kérdés, hogy hány százalékot kíván pluszban adni a vásárló, és több opcióból lehet választani (ezzel a megoldással Budapest belvárosában is egyre többet találkozhatunk).
A kisebb amerikai bárokban, fánkozókban még felfedezhetjük az úgynevezett „tip jart” is, ami egy befőttesüveg „tip” felirattal – ebbe lehet beledobni a kiszolgálásért járó jattot. A standard borravaló összege 15-20% százalék között alakul, de ma már 25-30% sem ritka. Ennek az egyik oka, hogy a borravalóadás olyannyira elterjedt az USA-ban, hogy a munkaadók sok helyen betervezik ezt a dolgozók fizetésbe, és számos szolgáltatási ágazatban ezért kisebb alapbért fizetnek.
Akik turizmusban dolgoznak, tudják, hogy a borravalóadás szokását az amerikaiak „hozzák magukkal”, ha Európába látogatnak: jellemzően magasabb jattot adnak, és szinte mindenkinek díjazzák a munkáját a túravezetőktől kezdve a hotel recepciósán keresztül a büfésekig.
Kanadában hasonlóak a borravalóadás szabályai, mint az USA-ban, itt azonban megmaradt a 15-20%. Azt egyáltalán nem nézik jó szemmel, ha valaki egy nagyobb összegű számla mellé csak aprópénzt ad. Ezért ha nem tudunk vagy nem szeretnénk megfelelő mértékű borravalót adni, akkor inkább ne adjunk semmit, de a kanadaiak a „fillérezést” kifejezetten bántónak találják.
Európa számos országában örülnek, ha adunk némi borravalót
Ezzel szemben az európai országokban jóval alacsonyabb, 10% körüli borravaló az elfogadott, ám a kontinens számos országában bevett gyakorlatnak számít a jattolás. A Travel and Leisure összeállítása szerint ezekben az országokban érdemes a borravalóadásra felkészülni az Európában barangoló turistáknak:
Olaszország – Az olasz éttermekben átlagosan 10-15% százalékos borravalónak örülnek a kiszolgálók, ám számos helyen itt is találkozhatunk a szervizdíjjal a számla végösszegében. Ami a sofőröket, taxisokat, idegenvezetőket illeti, jellemzően 10% borravalót illik adni. Mindemellett a hotelben a concierge-nek és a recepciósnak is adhatunk némi hálapénzt, és a napi takarítást is megköszönhetjük néhány euróval.
Franciaország – Itt már jellemzően alacsonyabb a borravaló mértéke. Az egyik helyi utazási iroda vezetője szerint:
A szolgáltatási díjat általában a számla tartalmazza, így teljesen elfogadható, ha a vendégek csak 3-5 % körüli borravalót adnak.
Fontos azonban figyelni arra, hogy a legtöbb étterem és kávézó nem tud borravalót hozzáadni a kártyás fizetéshez, ezért jobb, ha készpénzben adjuk oda a borravalót a felszolgálónak, akkor is, ha a fogyasztás összegét kártyával egyenlítjük ki. A franciák nem szeretik az asztalon hagyott aprópénzt, ezért ha tehetjük, inkább adjuk a kiszolgáló kezébe a pénzt, egy hangos „Merci!" kíséretében. A szállodákban is szokás néhány euró jattot adni a concierge-nek, a taxisok is örülnek, ha kapnak pár eurót, de esetükben megfelelő lehet az is, ha egyszerűen felkerekítjük a végösszeget (pl. 8,9 euró helyett adjunk 10 eurót). A pultnál való vagy elviteles fogyasztás esetében nem jellemző a borravaló. Az idegenvezetők, túravezetők munkáját viszont 10%-os borravalóval illik meghálálni.
Görögország – Az éttermi számlákon itt is szerepelhet szervizdíj, de ezen felül 10-15 százalékos borravalóval fejezhetjük ki az elégedettségünket. A taxisoknak nem szükséges borravalót adni, de annak itt is örülnek, ha felkerekítjük a számlát, és nem kérjük vissza az aprót. A szállodákban éjszakánként egy euró a megszokott a takarításért, és ugyanez vonatkozik hordárra is, aki felviszi a bőröndünket. Az idegenvezetők plusz díjazása a túra típusától függően változik: a nagyobb csoportos utakon nem jellemző a magas borravaló adása, de a privát vagy néhány fős túráknál 10 százalékot szoktak adni az utasok.
Spanyolország – Az előkelő éttermekben az étlapon szerepel, hogy az ár tartalmazza-e a szolgáltatási díjat. Ha nincs szolgáltatási díj, akkor mindenképpen érdemes adni 10% borravalót, ha van, akkor döntsünk belátásunk szerint. A szállodai szolgáltatások esetében itt is elég néhány euróval megköszönni az útbaigazítást, a takarítást vagy a bárban a kiszolgálást. A nagycsoportos túrák idegenvezetőinek 2-3 euró is megfelelő lehet, kisebb csoportos túra esetén azonban nagyjából 5 euróval, privát túránál 15 euró borravalóval számolhatunk.
Horvátország – A magyarok által különösen kedvelt nyaralóhelyeken sem ismeretlen a borravaló fogalma. Ugyanakkor közvetlen szomszédaink bár örülnek annak, ha elégedettségünket ilyen módon kifejezzük, ezt nem tekintik kötelezőnek. Ráadásul Horvátországban jellemzően nem számítanak fel külön szolgáltatási díjat sem, ezért a kávézókban, éttermekben vagy a szálláshelyeken legtöbb esetben a feltüntetett árak az irányadók.
Bár a borravaló a vendég személyes döntése, ha adni szeretnénk, akkor az alábbi íratlan szabályokat kövessük. A kávézókban, bárokban, ahol kisebb összeget hagyunk, elég csak felkerekíteni a számla végösszegét. Az éttermekben, elegánsabb vendéglátó egységekben 10-15%-os borravalót illik adni. A szállodai személyzetnek egy kisebb összeggel, átlagosan 3-5 euróval szokták megköszönni a szolgáltatást. Ha kártyával rendezzük a számlát, akkor kérdezzük meg, hogy hozzá tudják-e számolni a borravaló összegét, mert sok helyen ez csak bonyodalmat okoz.
Nagy csalódástól óvhatod meg magad, ha egyes vendéglátó helyeket inkább elkerülsz az utazásaid során. Hogy melyek ezek, ebből a cikkünkből kiderül.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés