Kitalálja, mitől volt botrányos ez a reklám?

Olvasási idő kb. 4 perc

Meghívást kaptunk a Campari 2015-ös naptárának november 5-i bemutatójára, ahol ott lesz Eva Green is, úgyhogy izgalmamban stréber tanuló módjára előtanulmánynak elmentem aCampari Múzeumba. Mondjuk, nekem ez nem volt különösebben nagy túra, tekintve, hogy Milánóban pár metrómegállóra lakom tőle.

Hétköznap délután volt, úgyhogy én egyedül voltam egy csoport, egy bácsi magyarázta a látnivalókat, kizárólag nekem. Az egykori gyárépületben azonban nem az ital gyártásának érdekességeit mutatják be, hanem művészeti, illetve designkiállításról van szó, ezért is hívják a múzeumot hivatalosan galériának, azaz Galleria Camparinak. Művészi színvonalú Campari-reklámok láthatók benne az elmúlt több mint száz évből: tárgyak, képek és filmek, olyan alkotóktól, mint a futurizmus egyik legnagyobb alakja, Fortunato Depero, vagy a különösebb bemutatást nem is igénylő Federico Fellini. A sok különlegességből az egyik legérdekesebb a fenti plakát, ami annak idején két dolog miatt is botránykőnek számított. Első pillantásra nem igazán egyértelmű, mikkel lehetett a baj, de máris mondom, mit magyarázott róla a tárlatvezető.

Szóval ez a reklám igazából egy festmény, a festőt Marcello Dudovichnak hívták, 1878-ban született és 1962-ben halt meg. A festés mellett grafikusként is nagyot alkotott, a korabeli olasz reklámgrafika egyik legfontosabb alakjának számított. Ezt a képet 1913-ban festette a Campari megbízásából, és rögtön két dolog miatt is kiverte vele a biztosítékot. Manapság már nem látunk benne semmi különöset, de a száz évvel ezelőtti Olaszországban teljesen szokatlan, sőt megbotránkoztató volt, hogy egy nő maga fogja az üveget és saját magának alkoholt tölt. A száz évvel ezelőtti viszonyokhoz képest különben is meglepően előtérben vannak a nők, akiknek az arca viszont nem látszik. A hat alakból csak kettő a férfi, mindketten passzív szemlélői csak a jelenetnek.

A másik meghökkentő dolog valószínűleg csak a nagyításban látszik: a középen háttal álló nőnek a jobb kezén van a jegygyűrű. Olaszországban a jegygyűrűt mindig a bal kézen szokás viselni, eljegyzéskor is, házasságkötés után is. Úgyhogy ez a bizonyos figura ebben is drasztikusan szakít a helyi hagyományokkal.

Hogy a jobb kézen viselt jegygyűrű pontosan mit jelentett Olaszországban száz évvel ezelőtt, azt a tárlatvezető bácsi maga sem tudta megmondani, de az biztos, hogy ez a nő nem egy olyan hagyományos férjezett asszony lehet, amilyennek az első világháború előtt a nőknek lenniük kellett. A galériáról készült többi (nyilván amatőr) fotómat a képre kattintva lehet megnézni.

Ha ön véletlenül Milánóban jár, csak ajánlani tudom ezt a helyszínt az amúgy nem túl izgalmas és elég barátságtalan városban.

Szóval ilyen előzmények után érkezik most szerdán az új Campari-naptár, a főszerepben Eva Greennel, aki azÁlmodozók című Bertolucci-filmben tűnt fel 2003-ban, és azóta többek között a Casino Royale-ban és a Sin Cityben is szerepelt. A tavalyi naptármodell egyébként Uma Thurman volt. A 2015-ös fotókat még nem tették közzé, de a borító és néhány színfalak mögött készült fotó már most publikus – a második képösszeállítás ebből ad egy ízletítőt. A naptár fotósa Julia Fullerton-Batten, ami már önmagában különlegesség, mivel először fordult elő, hogy nőt kértek fel a naptár elkészítéséhez.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek