Wes Anderson legújabb filmjével, a Grand Budapest Hotel című alkotással nyitott február elején a 64. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál, ami el is nyerte a zsűri nagydíját, az Ezüst Medvét. Az indie stílusban forgatott, a két világháború közti Kelet-Európában zajló történetet elmesélő filmre már a hazai mozirajongóknak sem kell tovább várniuk, március 20-án nálunk is bemutatják.
Bár kevés kellett ahhoz, hogy a Stefan Zweig írásain alapuló filmet valóban Budapesten forgassák le, végül mégsem fővárosunkra, hanem Berlinre esett a stáb választása. Pedig milyen jó lett volna, ha annyi A-listás sztár lepte volna el Budapestet, mint amennyit a film felsorakoztat! A szórakoztató karaktereket ugyanis olyan színészek formálják meg, mint Bill Murray, Tilda Swinton, Ralph Fiennes, Edward Norton, Jude Law, Adrien Brody, Owen Wilson, Willem Dafoe vagy Harvey Keitel.
Anderson előző filmjeinek sikereit elnézve várhatóan a Grand Budapest Hotelben sem fognak csalódni azok, akik eddig szerették a New Wave-ben utazó 44 éves rendező jellegzetes, magával ragadó világát, mint amelyet például az Édes vízi életben, az Okostojásban, a Tenenbaum, a háziátokban vagy a Fantasztikus Róka úrban megismerhettünk. Anderson komédiái ugyanis mind egytől-egyig könnyen felismerhetőek olyan védjegyeiről, mint a gyerektörténetek, a párizsi hangulat valamint a régi cimborákból lett állandó főszereplők, mint Willem Dafoe, Owen Wilson vagy Jason Schwartzman - foglalja össze a DazedDigital.com
„Jegyzeteket készítek magamnak, de általában csak egy jelenet vagy beállítás következő gondolatmenetét írom le. Ha elkezdek írni, akkor naponta körülbelül öt órán keresztül ezzel foglalkozom. Amikor például a Fantasztikus Róka úron dolgoztam, akkor nem volt semmiféle prekoncepcióm, hogy mit szeretnék. Ehelyett együttműködtem a látványtervezőkkel, Nelson Lowryvel és Tristan Oliverrel, hogy együtt találjuk ki, hogy hogyan nézzen ki az egész. Ez majdnem olyan, mint mikor elképzelünk valamit fejben, és az életre kel a valóságban is. Szerintem az ötletek bárhonnan jöhetnek, legyen az akár egy kép vagy egy újságcikk„ – mesélte a DazedDigital.com-nak a rendező.
Tíz dolog, amit eddig nem tudott Wes Andersonról
1. Anderson a Fantasztikus Róka úr forgatása alatt, amikor úgy érezte, hogy valamit nem tudott szavakkal kellőképp leírni és kifejezni, akkor iPhone-jára felvette a saját maga által elképzelt és eljátszott jeleneteket és elküldte azt az animátoroknak.
2. Anderson és Owen Wilson ugyanabba az iskolába jártak a texasi Houstonban. A két barát azóta minden egyes Wes Anderson filmen együtt dolgozik.
3. Egyszer 14.000 dollárt (3,1 millió forint) cipelt egy bőröndben, hogy kifizesse Bill Murray adósságát.
4. A Fantasztikus Róka úr forgatása alatt a helyszínen vették fel az összes szereplő hangját. Ezért hallatszik a filmben, hogy a szél fújja a fákat.
5. Nem igazán jött be neki a Nagy Lebowski, mikor először látta.
6. Az Édes vízi élethez Fokvárosban talált egy 50 éves hajót, majd átvitette Rómába.
7. Az iskola, ahol az Okostojást forgatták, valójában az az iskola, ahova Wes Anderson járt (és mint már tudjuk, Owen Wilson is, ugyebár).
8. Egyik kedvenc rendezője az újhullám ikonikus alakja, a francia filmrendező, François Truffaut.
9. Szabóságban készítteti ruháit, mivel a feles méret túl kicsi neki.
10. Kizárólag Futura Bold betűtípust használ filmjeiben.
„ Még mindig New Yorkban élek, de van egy lakásom Párizsban. Szeretek olyan helyen dolgozni, ahol nem igazán beszélem a nyelvet, ahol minden olyan alapvető hétköznapi tennivaló sokkal bonyolultabb és minden egészen más, mint amiben felnőttem. A munkámhoz Amerikán kívül inspirálódom„ – magyarázza a rendező.
„ Olyan gyerekfilmet akartam csinálni,mint amik nekem is nagy kedvenceim voltak gyerekkoromban. A történet és az események illetve az teszi őket gyerekfilmé, hogy az állatfigurák beszélnek. De ez még nem azt jelenti, hogy a mondanivaló kizárólag gyerekeknek szól.” mondta a Roald Dahl könyvéből készült Fantasztikus Róka úrról a rendező, aki ezúttal egy kelet-német, Görlitzben található áruházat alakított át a Grand Hotel halljává új filmjéhez. A filmbéli hotelt pedig egy Karlowy Varyban található szálloda, a Grandhotel Pupp mintájára készítetté el.
„ Mindig is szerettem a maketteket, van bennük valami egészen megfoghatatlan, különleges báj.” – mondta a potsdami Babelsberg stúdióban felhúzott makettről Anderson, aki ezúttal Adam Stockhausen látványtervezővel együtt dolgozott a film díszletein, melyhez felhasználták többek között az ismert romantikus festő,Casper David Friedrich képeit is.
A 2010 óta használaton kívül álló épületről egy kis fantáziával és életmentő anyagi segítséggel fújta le a port Anderson és csapata, melyhez nagy segítséget nyújtottak még az amerikai Kongresszusi Könyvtár archívumának 1895-1910 közötti Photochrom képei is. Az 5400 lakost számláló Görlitzbe pedig beköltöztették Hollywoodot és szinte a semmiből makulátlanná varázsolták az elhagyott szálloda lépcsőit, korlátait, csillárait és ólomüveg mennyezetét.
„ A munka nem volt kimondottam egy sétagalopp. Görlitz nagy kihívás volt. Mivel Wes nagyon beleszeretett a helyszínbe, ezért az egész filmet Görlitzben és környékén forgattuk. És ez hatalmas logisztikai erőfeszítéseket követelt. Wes nem mindig könnyíti meg a munkát mivel sosem reagál azonnal. Nem beszélve arról, hogy össze kellett dolgoznunk a stáb másik, Berlinben dolgozó felével is” - mesélte a film művészeti vezetője, Stephan Gessler, aki azt is elmondta a DazedDigital.com riporterének, hogy az analógot preferáló Anderson nem rajong az utómunkálatokért, ezért gyakran megesett (és logikus lépésnek is tűnt), hogy miniatúrákat készítettek, ha valami nem igazán volt eszközölhető bármely más módon.
„Ilyen például a sí jelenet vagy a szállodába való bevezetés is, ahol horizontálisan mozog a táj. Ez kimondottan különleges, mivel hasonlóval még nem találkoztam máshol.De még a legaprólékosabb ütemtervet és forgatókönyvet is keresztülhúzhatja az időjárás, ami miatt lehet, hogy csak az utolsó nap kapod el a legjobb képet„ – magyarázza Stockhausen.
"Görlitz egy kisváros, és Wes egy kis méretű golfkocsival járkált egyik helyről a másikra. Elég bizarr látványt nyújtott, ahogy furikázta magát a hóval borított utcákon. Kicsit olyan volt, mintha ő is a film egyik karaktere volna" - mondja a művészeti vezető.
Bill Murraynek az Okostojás óta immár ez lesz a hetedik filmje a fiatalon kultikussá vált rendezővel. A Grand Budapest Hotelben pedig a Darjeeling-beli beugrásához hasonlóan szintén alig két percre tűnik fel a filmvásznon.A rendezőről és a vele való kapcsolatáról kérdezte a színészt a DazedDigital.com munkatársa:
Az Okostojás óta többször is dolgozott már együtt Wes Andersonnal. Változott valamit azóta?
Akkor (1998-ban) még fiatal rendező volt, akinek meg kellett harcolnia a stúdiókkal, hogy megkapja azt, amit akar. De azóta szerencsére találkozott Steven Rales producerrel, aki kiküszöböli a problémákat. Tehát már ilyen jellegű gondjai sincsenek többé. De valójában tényleg rájött arra, hogy hogyan kell filmrendezőként élni az életet.
Van olyan, amiben nem változott?
Nos, ő tényleg nyitott szemmel nézi a világot és lát olyan dolgokat, amit egy hétköznapi ember nem, ebben nem változott Meglátja azokat az értékeket az életben, amik mellett mások csak úgy elmennek, mert nem is sejtik, hogy ott vannak.
Mi az, amit annyira szeret benne?
Az első találkozásunk nagyon szakmai volt. Tehát szakmailag beváltotta az ígéreteit és remélte, hogy megtett mindent. Igazán jó, sikeres filmeket tettünk le az asztalra, így nagyon jó kapcsolat alakult ki közöttünk. De a munka során megosztottuk egymással a személyes tapasztalatainkat is és megkedveltük egymást. Így jó barátok lettünk.
De hasonlóképpen vélekedik Wes Andersonról egy másik kedvenc színésze, Willem Dafoe is:
„ Még soha nem dolgoztam olyan rendezővel, aki olyan filmet készített, mint amilyet elképzelt. Wes rendkívül jó abban, amit csinál, mert igényes, szívós és kitartó. Így készült az Édes vízi élet is, aminek forgatásának az egyik fele olyan volt, mint egy diszfunkcionális családdal való nyaralás, a másik fele meg olyan, mint egy gyerekzsúr. Ez az élmény megváltoztatta az életemet, főleg azért, mert a forgatás alatt ismerkedtem meg a feleségemmel Rómában” – meséli az 58 éves színész.