“Ha belegondolunk, hogy 8-10 éve milyen színvilágot viseltek az emberek, és hogy ma hol tart az öltözködés a színek és fazonok terén, akkor elmondható, hogy már nagy utat jártunk be. Nemcsak én bíztattam a környezetemet, hogy hordjanak színes ruhát, mert vidámít, hanem a világtrendbe is bekerültek. Ebből is látszik, hogy igény van arra, hogy ebből a fene szürke világból kiszakadjunk”- mondta Orosz Réka divattervező a kollekciója bemutatása után a Díványnak.
A csirkekeltető körül
A kiszakadás élményéhez ugyan hozzájárult a Divatbálon bemutatott öt ruhakollekció, de anélkül is eltávolodtunk a valóságtól. A Vörösmarty téren található, belmagassága miatt befűthetetlen Átrium Café inkább csillagvizsgálónak lenne ideális ebben az időszakban, mint tavaszra készült ruhák bemutatására szolgáló helyszínnek. A kifutóként használt dobogó körül a refkektorok melegítettek a legjobban, így a dj arra bíztatta a vendégeket a show után, hogy csoportosuljanak a “csirkekeltető” köré, amúgy jéghideg italok és fergeteges hangulat vár mindenkit. A fiú a Poptarisznyán nőhetett fel, de kifejezéseit hallva az sem kizárt, hogy B. Tóth László mellett szerzett lemezlovas gyakorlatot.
A kilencvenes évek korai időszakát idézte a fekete öltönyös, rózsaszín nyakkendős műsorvezető is, aki a tourok közti szünetekben olyan megállapításokkal gazdagította a közönséget, mint “mindig irigyeltem a manökeneket: ilyen fantasztikus átvedlést ilyen rövid idő alatt megcsinálni komoly művészi teljesítmény.”
A legtöbb Swarovski kristály/test
A művészi manökenek mellett a vendégek is figyelmet érdemeltek. Az angro korszak Cindy Laupert imitáló butikosnői, és az Alphaville-frizurás, bőrjakós trubadúrok mellett a legkülönfélébb stílusbeli meggyőződés képviseltette magát, épp csak a szakmai körökben fontosnak tartott divatbemutatók jellegzetes fashion victimjei hiányoztak. Bőven volt idő a közönségen merengeni, a hét órára meghirdetett divatbemutató kezdése több mint egy órát késett, addig is svédasztalos vacsora volt, a pódiumon pedig tini hip hop tánccsoport gyakorolt.
Amikor elkezdődött a show, a műsorvezetőt is megismerhettük. Sebestyén István civilben Guinness rekord-koordinátor. “És hogy mi a köze a rekordoknak a divathoz? Például a modellek sminkesének, Tórizs Hajnalkának a személye, aki egy rekorder: nyolc óra alatt ötezer Swarovski kristállyal díszítette modellje testét”- értesülhettünk a nagy teljesítményről.
Vajon a cipőket is Orosz Réka tervezte, amiket a ruháihoz bemutat? - kérdezte valaki mögöttünk a show kezdetén.
Nála sosem lehet tudni - érkezett a válasz.
Orosz Réka farsangi maszkja a csőr
Orosz Réka több kollekcióból álló show-ja nyitotta a műsort. A ruhák egy részét a tervező tavaly tavasszal bemutatta a Gödörben a Divatszínháznak keresztelt eseményén, ahol patchwork koktélruhákból, élénk, sokszínű estélyikből álló szettjeit 1800-as években írt, magyar erotikus versek felolvasásával egészítettek ki. Most próza nem volt, csak farsangi kiegészítőként megtervezett kartoncsőrök. A textilmérnökként végzett tervező ezúttal is amatőr modelleket kért fel, hogy mutassák be a ruháit, amelyeknek az élvezeti értéket rontotta, hogy a zenék közé válogatott áriák fájdalmasan recsegtek. A koktélruhák mellett a kötött, téli patchwork kollekcióját is bemutatta a tervező, amelyek az állandó kínálatába tartoznak. Mint utólag elmondta, ezek a darabok 40-50 óra alatt készülnek, de nem bánja, hogy az év elején akciós áron értékesíti ezeket.
“Ha eredeti áron adnám a ruhákat, akkor is lenne rá vevő, de amint valaki lát egy olyan feliratot, hogy kedvezményes ár, akkor elkezd vágyni rá. Magyarországon nagyon szűk az a réteg, amelyik a teljesen egyedi ruhát meg tudja fizetni. Sokkal szélesebb az a réteg, amelyik a szíve szerint egyedibben öltözne, mint amit megtehet, és kedvelné a vidámabb színeket is. Ezek az emberek ma már azt választják, hogy inkább megveszik az egyedit, mint feleannyiért a kínai estélyit, de ha a kínaihoz képest négyszeres áron kínálnák az egyedit, azt már nem tudnák megvenni”- osztotta meg sale-filozófiát Orosz Réka.
EXP merész menyasszonyoknak tervez
“Engi Xénia Petronella olyan eszközt szeretne a nők kezébe adni, amelynek a segítségével merhetik vállalni a nőiességüket, szexisségüket. A hölgy most a cirkusz világából ihletett esküvői kollekciójával áll a kifutóra”- mutatta be a huszas éveiben járó, EXP márka megalkotóját a műsorvezető.
A tervező a Modart International francia divatiskolában tanult, és az életrajza szerint a legfőbb célja, hogy merész öltözködéssel önbizalmat adjon a nőknek. Ő maga is láthatóan ezen az úton jár: bordó szupermini tunikában lépett a kifutóra a tourja után. Modelljeit céljainak megfelelően olyan esküvői ruhában adná férjhez, amelyekhez a násznép nyugodtan válaszhatja a bikinit, hogy ne öltözze túl illetlenül az arát. Az egyik legviccesebb darab a fehér body-ra erősített műanyag krinolin, amelyik derékon viselt, átlátszó esernyőre hasonlít. EXP a menyasszonyi ruhák tervezésekor a mindent a szemnek elvet követte, a ruhák jelentős kiterjedése és masszív szerkezete nemcsak az érintést, de a hitvesi csókot is nehezíti az anyakönyvvezető előtt.
A La Corset modelljei egymást vezetik láncon
“A La Corset a míderek műfajában utazik. Most két világot próbál bemutatni a joggal művésznek is nevezhető alkotó. Az egyik a hétköznapi viselet, a másik csoport pedig az extrémebb, fétis jellegű, a vagányságig terjedő ruhakollekció”- hallhattunk ismét egy különleges bemutatást. Az őszi Budapest Fashion Weeken készült interjúnkban a márkát létrehozó, jogászként dolgozó Papp János elmondta, hogy azért a fűzőkészítést választotta hobbijának, mert strukturális darabról van szó, ami erősen alakítja a formát, és a funkciója a karcsúsítás, amire a nők vágynak.
A ruhaipari közszolgálatnál többről is szó lehet, ha a tervező olyan színpadképeket állított fel show-jában, amelyben egy fűzős, lakkcsizmás domina láncon vezet egy szelídebb, fűzös modellt. A legjobb, csatos darabot mindenesetre még a hétköznapi kollekcióban találtuk meg, úgy festett, mintha anyagát az alkatrész kereskedésben egy Lada műbőr üléséből metszette volna ki a tervező az újrahasznosítás jegyében.
Stella Marina és Merhu
Az, hogy magyar tervezők divatshow-ját miért érezték fontosnak feldobni egy olasz fürdőruhamárka néhány, a tavaly nyári szezon színeit és fazonjait idéző tourjával, nem világos, mindenesetre Sebestyén Istvánt mélyen érintette a jelenség.
“Ebben a hideg csarnokban megláttam a kulisszák mögött bikiniben várakozó modelleket, és már a látványuktól átfagytam.” Az egész estés bemutató záró tourját sem gondoltuk hosszan elemezni, a Merhu nevű márka kollekciója azt, a jellegzetes együttállást mutatta be, amikor a ruhakészítésbe fektetett energia és szorgalom nem párosul kifinomult ízléssel.
{gallery}Divatbal{/gallery}
• fotók: marquez
Forró nyárra és fétis bulikra készülnek a tervezők
A La Coll modelljei selymet viselnek, a La Corset fűzőit kitörésre vágyó titkárnők és fétis buliba készülő goth lányok is választhatják, Tóth Mónika célközönsége pedig a film noir végzet asszonyai. A Budapest Fashion Week pénteki bemutatóin jártunk, és tapasztaltuk, hogy a fiatal divattervezők felkészültek egy sikeres pályára.