Rengeteg a nehezítő tényező egy új parfüm vásárlásakor. Nemcsak rendkívül óvatosan és körültekintően kell megvásárolni a hőn áhított illatot, hanem már a kiválasztásnál is számos szempontot kell mérlegelni. Könnyen csalódás lehet a parfümvásárlás vége, ha nem vagyunk tisztában az alapfogalmakkal. Rakjuk rendbe ezeket: a kételyeket Kovács László Zoltán parfümelemzővel, a Cherry Garden Parfüméria által kiadottIllatos víziók a Cseresznyéskertből című könyv szerzőjével tisztázzuk.
1. Mit jelent a parfüm szó?
A szó a latin „per fumum” kifejezésből ered, ami azt jelenti, hogy füstön keresztül. Ismert, hogy már az ókori rómaiak és arabok is viseltek parfümöket.
Többnyire virágokból készült olajokkal kenőcsölték testüket, az araboknál pedig népszerű volt a tömjén, a mirha és a szantálfa égetése a környezet illatosítására, aminek komoly kulturális és vallási gyökerei alakultak ki Keleten.
Nem tudjuk pontosan, melyik volt a világ legelső parfümje, viszont az egyértelmű, hogy az első nyilvántartott vegyész, aki parfümöt is készített, egy Tapputi nevezetű hölgy volt, i. e. 1200 körül a babilóniai Mezopotámiában, megteremtve a modern parfümkészítés alapjait.
Az első illóolajokat gyártó manufaktúra mintegy 4000 éve Cipruson (innen ered a chypre elnevezés) jött létre. Az egyiptomiak voltak az elsők, mintegy 3000 évvel ezelőtt, akik igazán a kultúrájuk részeként tekintettek a parfümként használt illatos olajokra. Ők találták fel az üvegtartályokat is az értékes illatosított olajok és balzsamok tárolására. Az elsők között nyilvántartott alkoholos bázisú európai parfüm Magyarországhoz kötődik, hiszen a XIV. században, Erzsébet magyar királyné parancsára készült el a L’Eau de La Reine de Hongrie” néven elhíresült parfüm, amely jellemzően gyógynövényes illatok keveréke volt, friss rozmaring, kakukkfű kivonatából erős borpárlattal tartósítva, melynek későbbi változataiba már menta, levendula, zsálya, majoránna, narancsolaj és citrom is került.
2. Mi a lejárati ideje a parfümnek?
Mivel a 70 százalékos alkoholtartalom dacára a parfüm is képes megromlani, jellemzően ajánlott öt éven belül elhasználni a már megbontott, „lélegzethez” jutott illatot. Amennyiben megtartjuk az eredeti celofánjában és dobozában, akkor
tovább is megőrizheti eredeti minőségét, de az érési folyamatok hatására akár változhat is az illata.
Minél magasabb egy parfüm koncentrációja, annál nagyobb az esély, hogy tovább tart az illata. Felmerülhet a kérdés, hogy a gyűjtők miként képesek akár évtizedekig is tárolni egy-egy illatot. Ilyen esetben a megromlás veszélye mellett meg kell küzdeni azzal is, hogy folyamatosan párologhat az üvegből a parfüm.
3. Hogyan tároljuk a parfümöt?
A páratartalom, a napsütés és a hőmérséklet ingadozása egyaránt hatással lehet a parfüm minőségére. Alapvető, hogy a nyári melegnek kitett helyiségben ne tároljuk a parfümöket, hanem – ha lehet – a saját dobozukba visszarakva tegyük őket hűvösebb, fényvédett, sötét helyre. Tartja magát a közvélekedés, hogy hűtött helyen, például borhűtőben kell tárolni a parfümöket, ezt azonban nem támasztja alá a tudomány. Fontos, hogy sötét, napvédett és szobahőmérsékletű helyen pihenjenek értékes kincseink, hogy ne érje őket se közvetlen napfény, se extrém hőmérséklet-ingadozás. Ily módon sikerülhet a gyűjtőknek akár évtizedekig is megőrizni a parfümöt eredeti állapotában.
4. Honnan lehet tudni, hogy megromlott egy illat?
A nem megfelelő tárolás, a hőmérséklet-változás és az idő múlása azt eredményezheti, hogy megromlik a parfüm. Ez a „katasztrófa” még a legkomolyabb gyűjtőkkel is előfordulhat.
Ilyenkor a parfüm fokozatosan elkezd sötétedni, az oldott növényi kivonatok kicsapódnak, ezáltal zavarossá válik a színe, és az állaga is megváltozhat.
Az illata egyre „szúrósabb”, bizarrabb lesz, sokkal inkább kiérezni belőle az alkohol illatát, és egyfajta savanyú, ecetes felhangot kap. Ha gyanút fogunk, hogy az illat megromlott, szétesett, sajnos le kell mondanunk róla. Ilyenkor két út áll előttünk: vagy kidobjuk, vagy az üvege miatt megtartjuk emlékbe, de már semmiképp sem célszerű bőrünkre permetezni.
5. Mi a különbség az Eau de Toilette, az Eau de Parfum, a parfüm és az extrait között?
Az illatszereknek koncentrációjuk alapján különböző típusaik vannak. A koncentráció az illatban megtalálható tiszta parfümolaj mennyiségét jelzi. A parfümök lényegében alkohol, víz és illatos olajok, desztillátumok, valamint laboratóriumokban előállított szintetikus molekulák keverékéből állnak.
- Az Eau de Cologne (EDC) a legkönnyebb koncentráció, illékony citrusos összetevőkből áll, az aromás vegyületek mindössze 2-5 százalékát kínálja.
- Az Eau de Toilette-ek (EDT) megközelítőleg 10 százalék koncentrációval rendelkeznek, míg az Eau de Parfum-ök (EDP) 15 százalékkal.
- A Parfümnek titulált (Extrait de Parfum) parfümök koncentrációja 20 százalék feletti. Minél magasabb a koncentráció, annál tovább tart a bőrön, ami azt jelenti, hogy az illat jelenléte sokkal tartósabb a bőrünkön, mint az Eau de Parfum.
A parfümkivonatok 8–12–24 óráig is tündökölhetnek bőrünkön, míg az Eau de Parfum megközelítőleg csak 6 óráig. Mindez természetesen a titkos összetevők tulajdonságain és összjátékán múlik.
6. Mit jelent az „anyaillat” kifejezés?
Egy adott brand által kiadott parfüm alapváltozata, az eredeti tervek, összetétel és csomagolás alapján. A hosszú évek során a parfümház egy sikeres anyaillat számos változatát is piacra dobja, az anyaillat ezen variációit flankernek nevezzük. Például anyaillat az Armani Sí, amelynek flankerei az Armani Sí Passione, Armani Sí Intense, Armani Sí Rose Signature.
7. Mit jelent a „dupe” kifejezés?
Egy jellemzően népszerű parfüm utánzata, vagy másolata, hasonmása, amit néhány ezer forintért már beszerezhetünk. Számos illatszergyártó foglalkozik a dupe-ok készítésével, sőt, a fast fashion üzletláncok is remek dupe-okat forgalmaznak, néha kifejezetten híres parfümőrök segítségét is igénybe véve. Vigyázat: a dupe nem egyenlő a hamis parfümmel, amelynek egyértelmű célja a vásárló megtévesztése! Dupe esetében mindig tudjuk, hogy másolatot veszünk, lényegesen alacsonyabb összegért.
8. Mit jelent a „niche” kifejezés?
A kategória elnevezése a francia niche (ejtsd: nis) szó alapján történt, jelentése: polc mélyedés, fülke, sarok.
A niche parfümöket művészi igényességgel alkotják meg azok számára, akik el akarnak térni a fősodortól, és egyéni, akár szokatlan illatra vágynak.
A művészi üvegcsébe zárt niche parfümök megalkotása hatalmas önkifejezési szabadságot nyújt a parfümőrnek, ezek az illatok sokszor kis szériában, teljesen természetes alapanyagok felhasználásával készülnek. Az „Orrok” a kísérletező – olykor merész – művészi ötleteiket megvalósítva, pénzügyi kényszeren és marketingtrendeken felülemelkedve, figyelmen kívül hagyva a kereskedelmi szempontokat, ezáltal olyan független alkotásokat készíthetnek egyedi művészi koncepciók mentén, amilyet csak akarnak.
A legelső niche parfümház a L’Artisan volt, a ’70-es években. A niche parfümök többnyire olyan üzletekben találhatók, melyek nem részei egy óriási üzletláncnak, többnyire kisebb, belvárosi eldugott utcákban megbúvó boltok, ahol a képzett eladók személyesebb élményt nyújtanak a parfümkóstolás és a vásárlás során. Budapesten ilyen kis ékszerdoboz például a Madison vagy a Cherry Garden niche parfüméria.
Sokan egyszerűen nem mernek bemenni egy ilyen exkluzív parfümériába,
holott a tanácsadók rendkívül előzékenyek és segítőkészek, akik szívesen megmutatják az illatokat, és komplex, személyre szóló illattanácsadást is adnak a betérő vendégek számára. Az is tévedés, hogy a niche megfizethetetlen illat: számos niche parfüm teljesen elérhető árú, ugyanabban az árfekvésben mozognak, mint a mainstream „designer” illatok. Valamennyi niche parfüm uniszex, nők és férfiak egyaránt használhatják a kiszemelt illatot. A filozófia szerint nem a felhasználó neme, hanem a bőrkémiája dönt, arról, hogy passzolnak-e egymáshoz az adott illattal.
9. Mit jelent a „designerillat” kifejezés?
A designerillat valamelyik divatház által készített illat, a nagy drogériák, parfümériák, repülőtéri parfümüzletek polcain fellelhető parfüm. A designerillatok jobbára jól megkreált parfümök, amelyek igazodnak a tömegigényhez, a divathoz, és magukban hordozzák a luxus illúzióját. A legtöbb neves divatháznak létezik saját illata, sőt, sorozatosan a piacra dobnak újabb és újabb parfümöt, hiszen így rendkívül jelentős bevételre tesznek szert.
A designerillatok egyik „oldalcsapását” jelentik a celebillatok, amelyeket ismert sztárok, énekesnők, színésznők, modellek stb. dobnak a piacra. Ezek a celebparfümök általában a megfizethető kategóriába tartoznak, mégis érdemes ismerkedni velük, hiszen valódi gyöngyszemek is vannak köztük.
10. Mi az a Batch-kód?
A Batch-kód a jóbarátunk: ez a parfümösdoboz és az üveg alján található, egymással egyező sorozatszám. A sorozatszámot a palack aljára vagy hátuljára ragasztják, vagy dombornyomással jelzik. Ennek alapján az egyik legnépszerűbb módszerrel ellenőrizhetjük a parfüm eredetiségét egy speciális keresőmotor segítségével. A parfümök eredetiségének ellenőrzésére ajánlott weboldal például a checkcosmetic.net és a checkfresh.com. A kód beírása után információt kapunk a márkáról és az adott termékről. Az eredeti illatok jelölése természetesen a csalók fellépésének megakadályozására szolgál. A vonalkód és a Batch-kód ellenőrzése már jó kiindulási pont lehet ahhoz, hogy eredeti illatot tartunk a kezünkben.
+1 Mi az az IFRA?
Az IFRA az International Fragrance Assotiation, azaz a Nemzetközi Illatszövetség. A testület 1973-ban alakult meg, saját hitvallása szerint igyekszik szabályozással elősegíteni az illatanyagok biztonságos használatát. Igen ám, viszont ez a szervezet tehet arról, ha a megszokott illatod most kissé más, mint amikor tíz évvel ezelőtt beleszerettél. Az IFRA ugyanis egy illatszabályozó illatrendőrség: vizsgálja és szabályozza az összes parfümösszetevőt.
Az általa „toxikusnak” vagy allergénnek, nem környezetbarátnak nevezett illatösszetevőt betiltja és kivonatja a parfümökből,
és ugyancsak az IFRA intézte el, hogy tilos legyen állati összetevőt, például ámbrát vagy mósuszt használni. Ha az IFRA kimondja az adott parfümről például azt, hogy „túl nagy környezeti kárt okoz a gyártása”, vagy „káros valamelyik molekulája”, akkor az adott parfümgyártó kénytelen változtatni az adott illat összetételén, receptúráján. Éppen ez azt eredményezi, hogy megváltozik a már jól megszokott és megszeretett, életünk legcsábítóbb parfümének az illata. Nem mellesleg az online áruházakban és vásárlói platformokon az egekbe szökik az IFRA-szabályozás előtt készült parfümök ára.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés