Ennek többféle oka is lehetett: egyesek az épp aktuális (és természetesen mindig változó) szépségeszménynek akartak megfelelni, mások pedig az idősödést jelző ősz tincseiket igyekeztek palástolni. A női szépség fogalmához időtlen idők óta hozzátartozott a fényes hajzuhatag, amelyre különösen az előtt kellett ügyelni, mielőtt férjhez ment volna egy nő.
A haj állapota tehát (régen is és manapság is) afféle vizuális mankót nyújtott az értékítélethez; sőt, ha némiképp feminista szemszögből szemléljük a dolgot, itt is tetten érhető valamiféle tárgyiasítás: azaz, a haj állapota alapján (is) megítélhették, az adott nő érdemes-e a figyelemre, vagy sem. Hogy ez ma is így van, arról a hajfestékek iránti növekvő kereslet tanúskodik: 2025-re a hajfestékek globális piaca várhatóan körülbelül 28 milliárd dollár lesz, ami több mint 8%-os növekedés a 2019-es 17,8 milliárd dollárra becsült értékhez képest.

Hajfestés az ókorban
Az ókori keleti civilizációk természetes anyagokat használtak hajfestéshez. Kedvelt szer volt a kasszia (más néven kínai fahéj), a hagyma, a henna, az elszenesedett tojáshéj, a zöld dió héja, de a szegényebbek a piócák alkalmazásától sem riadtak vissza.
Ez utóbbihoz a piócákat ólomedényben erjesztették jó két hónapig, majd péppé őrölték, és ezek után, ha még maradt rá gusztusuk, beledolgozták a hajukba.
Ennél csak kicsit kevésbé volt undorító a hamuból, főtt dióhéjból és gilisztából készült keverék. A csillogásról mindezek után az aranypor gondoskodott – már annak számára, aki megengedhette magának.
Milyen volt szőkeségük?
A görögök és rómaiak az arany és a vörös árnyalatait kedvelték, amelyeket Aphroditéhoz, a szépség és a szerelem istennőjéhez társítottak. Az előkelő görög és római hetérák a szőke árnyalatait kedvelték, mert úgy vélték, érzékiséget sugall. A vörös színt gyakran okkerral, a szőkét szennával vagy virágpor és sárga színű, összezúzott virágszirmok keverékével igyekeztek elérni. A vikingek kecskezsírból és hamuból készült lúgot használtak hajuk és szakálluk festésére, Diodórosz ókori görög történetíró pedig arról számolt be, hogy a kelták sem voltak feltétlenül természetes szőkék: „Hajuk szőke, de nem természetes: mesterségesen világosítják, mészben mossák, és kifésülik a homlokukból.” A szinte fehér haj a bozontos, egész szájat eltakaró bajusszal bizarr látvány lehetett, amit a történetíró is megemlített: „Ebből következően bajszuk belelóg az ételbe, amikor pedig isznak, az ital úgy folyik át rajta, mint egy szűrőn” – panaszkodott. A gall nők dióval festették a hajukat, és ugyanehhez a trükkhöz folyamodott Robin Hood is, amikor álcázni kívánta magát: a zöld dió burkából kinyert festékkel színezte át haját és szakállát.

Sáfrány, borjúvese, kénpor
Európában a hajfestés a középkortól kezdve egyre inkább női szokásnak minősült. A szőke hajszínt mindig nehezebb volt elérni, mint a sötétebb árnyalatokat, de kitartóan próbálkoztak: a középkorban leginkább virágokból, sáfrányból és borjúveséből (!) készítettek világosító keveréket, bár megjegyzendő, hogy a katolikus egyház a szőke hajat sokszor a lustasággal társította. A 16. századi Angliában népszerűek voltak a vörös árnyalatai is, ezeket sáfrány és kénpor keverékéből állították elő, és az sem rettentette el a hajszínükkel elégedetlenkedőket, hogy ez utóbbi orrvérzést és fejfájást okozott.
A reneszánsz hölgyektől a rizsporos parókáig
A vörös hajszínt az olasz udvarokban is kedvelték, köszönhetően a reneszánsz művészeknek, kiváltképp Tizianónak, aki festményein ragyogó, vörös-arany tincsekkel büszkélkedő női szépségeket ábrázolt.
A 18. században az európai nemesek között divatosnak számított a paróka, amelyre rizsport hintettek, majd levendulával vagy naranccsal illatosították, hogy a kellemetlen szagokat elfedjék.
(Más kérdés, hogy a tornyos hajköltemények valóságos tetűfészeknek számítottak, de volt, akinek lepke vagy egér lakott a parókájában.) A paróka igazán a kopaszra borotvált fejen ült meg jól, így legalább a hajfestéssel nem kellett bajlódni, de ennek a divatja sem tartott örökké: a 19. század elejére ismét visszatért a természetes haj népszerűsége, viszont a korábbi természetes anyagok közé egyre veszélyesebbek is keveredtek: a hajat ólomfésűvel sötétítették, vagy kénsavval világosították.
Hajfestés titokban
Az első mesterséges hajfestéket 1907-ben állította elő egy fiatal francia vegyész, Eugene Schueller. A vegyszert Oréale-nak keresztelte el, és amikor két évvel később céget alapított, a frappáns L'Oréal nevet választotta. A hajfestés azonban még közel negyven évig a fodrászszalonok kiváltsága volt, ráadásul a nők féltek is a vegyszeres hajfestéstől. Az 1940-es években bizonyos fodrászatok külön hátsó bejáraton engedték be azokat a kuncsaftokat, akik hajfestést kértek – még élénken élt ugyanis az a felfogás, hogy aki ilyesfajta hiúságokra vetemedik, nem lehet tisztességes úrinő vagy háziasszony. 1947-ben a német Schwarzkopf cég piacra dobta az első otthon használható hajfestéket, s valószínűleg ennek hatása mutatkozik meg a statisztikában is: míg az 1950-es években az amerikai nőknek csak 4-7%-a festette a haját, az 1970-es évekre ez az arány mintegy 40%-ra emelkedett. 2015-ben becslések szerint az amerikai nők 70%-a festette a haját.

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!
Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.
MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!
Tekintsd meg ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés