Bölcsész egyetemistaként megszámlálhatatlan órát töltöttem könyvtárakban, ahol mindig meglepett, hogy emberek képesek arra, hogy teljes csendben tanuljanak. Jómagam a könyvtárban a legjobb esetben is csak elolvastam és kijegyzeteltem a feladott olvasnivalót, de arra képtelen lettem volna, hogy a szó szoros értelmében véve tanuljak. A tanuláshoz nekem mindig kellett egy kis háttérzaj, leggyakrabban rádió (lehetőleg beszélgetős műsor), és lehetőség arra, hogy felálljak, sétáljak. (Mint később megtudtam, az ógörög filozófusok is alkalmazták a sétálva tanulás módszerét: ez volt a peripatetikus iskola.) Imádtam könyvtárba járni, de elvonta a figyelmemet a rengeteg olvasnivaló is – ugyan kinek lenne kedve, teszem azt, francia leíró morfoszintaxist tanulni, amikor annyi izgalmas könyv leselkedik rá a polcokról?
Nem vagyunk tehát egyformák tanulási típusunkban sem. Vannak olyan szerencsések, akiknek elegendő néhányszor elolvasniuk az anyagot, hogy emlékezzenek a legfontosabb összefüggésekre, mások hosszú órákon át mondják fel hangosan a tanulnivalót. Egyesek komolyzenét hallgatnak tanulás közben, mások az ábrákat idézik fel magukban. Mindenkinek jót tesz azonban, ha ismeri, melyik tanulási stílus áll hozzá a legközelebb. Következzenek ezek közül a leggyakoribbak:
Vizuális típus
Ők azok, akik a leginkább a szemükre hagyatkoznak az információk feldolgozása során, a tananyag olvasásakor is képekben gondolkodnak. Vonzódnak a színekhez, a képi részletekhez, amelyeket nagyon jól meg is jegyeznek: gyakran emlékeznek arra például, hogy az adott információt a könyv jobb vagy bal oldalán látták. Szeretik, ha jól tagolt a megtanulandó anyag. Számukra fontos a szöveg tagolása, a kiemelések, a különböző betűméretek és -típusok. Hasznosak számukra a képek és az ábrák, a grafikonok, a térképek, a táblázatok, az illusztrációk.

A vizuális típus remekül tájékozódik. Könnyebben jegyzi meg az arcokat, mint a neveket, és jobban emlékszik valaki megjelenésére vagy a beszélgetés körülményeire, mint az elhangzott információkra. Ha ebbe a típusba tartozunk, érdemes felszerelkezni különböző színű kiemelő filcekkel a tanuláshoz, és ne féljünk széljegyzeteket készíteni vagy különböző kártyákat használni a tanuláshoz. Érdemes megismerkednünk az úgynevezett „elmetérkép”-pel is, amellyel hosszabb szövegek lényegét is kép formájában tudjuk rögzíteni – mind a papíron, mind pedig az agyunkban. Az emberek körülbelül 30 százaléka tartozik ebbe a típusba.
Auditív típus
Ha akkor fog a legjobban az agyunk, ha meghallgatjuk az anyagot, akár az órán, akár felolvasva, akkor nagy valószínűséggel ebbe a típusba tartozunk. Az auditív típusok életében fontos szerepet töltenek be a hangok és a zene, könnyen megjegyeznek dallamokat, dalszövegeket, jó a zenei hallásuk. Jobban emlékeznek a nevekre, mint az arcokra, könnyebben megértik a szóbeli utasításokat, mint a leírtakat. Sokszor dúdolnak magukban, vagy éppen párbeszédet folytatnak önmagukkal. Szeretnek beszélgetni, emlékeznek arra, hogy – akár évekkel ezelőtt is – ki mit mondott. Az auditív típus számára úgy a leghatékonyabb a tanulás, ha újra és újra meghallgathatja az anyagot, vagy valakivel átbeszélheti az adott témát. Az emberek 25 százaléka tartozik ebbe a típusba.
Mozgásos/kinesztetikus típus
Az emberek 15 százaléka tartozik ide: azok, akik leginkább saját maguk szeretik „felfedezni” a tanulnivalót ahelyett, hogy egy könyvben olvasnának vagy egy magyarázatot hallgatnának róla. Számukra különösen fontos a tanulás gyakorlati része, a tárgyakkal való foglalkozás, a kézműveskedés, a kísérletek, a makettek építése, valamint a mozgás, a tapintás, az érintés. Az ebbe a típusba tartozók sokat gesztikulálnak, szeretik szétszedni és összerakni, pakolgatni és rakosgatni a tárgyakat, vagy egyszerűen csak a kezükben tartani valamit, amivel babrálhatnak. Nehezen tudnak egy helyben ülni, élvezik a fizikai tevékenységet, sokszor és szívesen érintik meg beszélgetőtársaikat. Arra emlékeznek leginkább, amit saját maguk tapasztaltak meg. Számukra kulcsfontosságú, hogy megfelelő időközönként szünetet iktathassanak be, és a monoton tevékenységek közben valamennyit mozoghassanak: idetartozik a széken hintázás, a ringatózás, vagy akár a ceruzával való kopogás is. Ha ebbe a típusba tartozunk, jó szolgálatot tehet egy fitball a hosszan tartó üldögélés során, és ügyeljünk arra, hogy meghatározott időszakonként szünetet tartsunk. Ha a helyzet engedi, járkálhatunk, sétálhatunk is a tanulás során.
És te melyik tanulási típusba tartozol?
Természetesen sokan vannak olyanok is, akik nem sorolhatók be egyértelműen egyik típusba sem, hanem vagy a megtanulandó anyaghoz igyekeznek igazítani a tanulási stílusukat, vagy több kompetenciájuk is jól fejlett. Ahhoz, hogy beazonosítsuk, melyik típusba tartozunk, érdemes keresni egy tanulásistílus-kérdőívet, amely után biztosan könnyebben fog menni a francia leíró morfoszintaxis elsajátítása is.

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!
Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.
MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!
Tekintsd meg ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés