Az Edisonplatform célja, hogy segítse a szülőket abban, hogy tudják, hogyan lehet felkészülni a jövőre, milyen tudás és készségek lesznek fontosak, és hogyan tudnak tudatos szülőként elébe menni a kihívásoknak. „Az Edison100-as lista segít a magyar szülőknek abban, hogy megtalálják azokat az innovatív, gyerekeket fejlesztő kezdeményezéseket, amelyek jövőbarát tudást és kompetenciákat segítenek elsajátítani. Idén is keressük a legizgalmasabb kezdeményezéseket, és erre a listára várjuk a szülők jelölését is május 7-ig” – mondta el Veres Rita, az Edisonplatform vezetője.
Az Edisonplatform Gemius Hungaryvel közös országos reprezentatív kutatása azt vizsgálta, mit gondolnak a magyar szülők a jövőről, a munkaerőpiac átalakulásáról, arról, hogy vajon milyen jövőbiztos tudásra és kompetenciákra van szükségük a gyerekeknek, hogy felnőve megtalálják majd a boldogságukat, és vajon mit gondolnak arról, szülőként ők mit tudnak értük tenni.
#1 Toplistás szülői félelmek a jövő kapcsán: kiszámíthatatlanság és klímaváltozás
Hogyan lehet a gyerekeket felkészíteni egy kiszámíthatatlan jövőre? Ez a magyar szülők aggodalma, 10-ből 8 szülő ezt az általános félelmet fogalmazta meg a jövő kapcsán. Emellett a toplistás félelmek között szerepel a klímaváltozás és a társadalmi instabilitás is. Az anyukák jobban aggódnak, mint az apukák, jobban foglalkoztatja őket a munkaerőpiac átalakulása és a csökkenő állásbiztonság is. Az érem másik oldala, a jövő pozitív lehetőségei erősen hátrányba kerültek a félelmekkel szemben, de a legoptimistábbak azt fogalmazták meg lehetőségként, hogy a digitalizációnak köszönhetően könnyebbé válik a tanulás, és azt is látják, hogy a mai gyerekek talpraesettebbek és önállóbbak.
#2 Hogyan alakul át a munka világa? Két dologban egyetértenek a magyar szülők
Nagyon megoszlanak a szülői vélemények annak kapcsán, hogy – nagyon leegyszerűsítve – jobb vagy rosszabb lesz-e a munka világa, mire a gyerekek felnőnek. Úgy tűnik, a szülők többsége inkább pesszimista: a munka világában is csökkenő biztonságra és akár kevesebb állásra számítanak. De vajon mire lehet építeni egy ilyen helyzetben? A totális bizonytalanság mellett két dologban értenek egyet a magyar szülők. Az egyik az, hogy a munka jövője arról szól, hogy folyamatosan tanulnunk kell és képeznünk magunkat (96 százalékuk értett egyet ezzel az állítással) – és nem is tévednek ezzel kapcsolatban. A másik pedig, hogy minden munkához szükség lesz számítógépes ismeretekre: a szülők 88 százaléka érzi, hogy a digitalizáció és a technológia fejlődése miatt elengedhetetlen lesz a digitális írástudás.
#3 Orvosnak tanulj, édes gyerekem!
Legalábbis ezt tartják a legjövőállóbb szakmának a magyar szülők: 10-ből 8 magyar szülő ezt választotta betonbiztos szakmának, a dobogón a tanárok (57 százalék) és az informatikusok (48 százalék) kaptak még helyet. A mostani helyzet is hozzájárulhat ahhoz, hogy a két erősen frontvonalban lévő szakma, az orvos és a tanár, ennyire kiemelkedő helyen végzett a rangsorban. A szülők gondolatai két irányba indultak el: a „verhetetlen klasszikusok”, mint az orvos, informatikus, jogász mellett a kétkezi szakmák, az igazán jó szakemberek értékállósága mellett tették le a voksukat.
Jövőbiztos szakmák a magyar szülők szerint | |
Orvos | 80% |
Tanár | 57% |
Informatikus/programozó | 48% |
Mezőgazda/állattenyésztő | 39% |
Jogász / ügyvéd | 39% |
Kőműves/szobafestő /ács | 35% |
Villanyszerelő | 34% |
Mérnök | 29% |
Természettudós (fizikus, biológus) | 23% |
Sofőr/Taxis/Kamionos | 23% |
#4 Amire szükség van a boldoguláshoz: kitartás és problémamegoldás
A magyar szülők is látják, mennyire fontosak azok a képességek és kompetenciák, amelyek egy változó világ változó kihívásaira készítik fel a gyerekeket. A tavalyi évhez képest változás a prioritások listájában, hogy előreugrott a kitartás és a problémamegoldás. Ez talán nem is meglepő, ha belegondolunk, hogy egy éve kell kitartóan helytállniuk egy krízishelyzetben, és ha a digitális oktatásra való átállásra gondolunk, a megoldandó problémákban sincs hiány. A kreativitás, a kezdeményezőkészség és a nyitottság a lista végére szorult, pedig mindegyik fontos szerepet játszik abban, hogyan tudnak (nem csak) a gyerekek helytállni a jövőben.
Jövőbiztos kompetenciák toplistája a magyar szülők szerint (2021) |
Kitartás (79%) |
Problémamegoldás (74%) |
Önismeret, önbizalom (70%) |
Kommunikáció (69%) |
Céltudatosság (67%) |
#5 A szülők felelőssége az érzelmek kezelésének átadása, illetve a kitartás, a kudarccal való megküzdés megtanítása
A jövőbarát kulcskompetenciáknak a megszerzésében a szülői háttér szerepe kritikus: a szülők egyértelműen a saját felelősségüknek érzik, hogy a kitartást, a kudarcokkal való megküzdés képességét vagy az érzelmek kezelését megtanítsák gyerekeiknek, és emellett persze sok minden mást is. Az iskolára bízzák a tárgyi tudást vagy a nyelvek átadását, miközben azt is látják, hogy sok helyen van közös felelősségük. Egy biztos: a kutatások azt mutatják, a szociális és érzelmi készségeket tanítani lehet tantermekben vagy otthon, de az a leghatékonyabb, ha mindkét környezetben fejlesztik ezeket a készségeket.
Szürkezónának tűnik, hogy kinek is a felelőssége, hogy a gyerekeket segítsék a digitális térben való eligazodásban. Csak minden negyedik szülő érzi, hogy neki ezzel feladata van, inkább az iskolában (50 százalék), iskolán kívüli képzésekben (30 százalék) és a barátokban/kortársakban (32 százalék) bíznak. Másik hasonlóan kérdéses terület, hogy kinek a felelőssége, hogy a gyerekek megtalálják azt, amiben tehetségesek: a szülők mintegy fele érzi ezt saját felelősségnek, és fele gondolja, hogy az iskola ennek a színtere, 40 százalékuk szerint pedig ez a gyerek felelőssége is.
#6 Iskolai vágyálmok: legyen a tanulás élmény!
A szülők szerint az iskola legfőbb feladata a tárgyi tudás átadásán túl, hogy fejlessze a gondolkodást és megszerettesse a tanulást. Ha a magyar szülők három dolgot kérhetnének az iskoláktól, akkor azok a következők lennének: legyen élményeken át tanító, fókuszáljon a problémamegoldásra és alkalmazkodjon a kihívásokhoz.
+ 1 Mit tehetnek a szülők, hogy magabiztosabban készüljenek a jövőre?
Teljesen érthető a magyar szülők bizonytalansága, ugyanakkor a félelmeinket úgy tudjuk kordában tartani, ha pozitív jövőképet és célokat fogalmazunk meg. És bármennyire bizonytalan is, hogy milyen jövőre készítjük fel a gyerekeket, iránytűként ott lebeg a szemünk előtt a jövőbarát tudás és kompetenciák, azaz az érzelmi és szociális kompetenciák térképe. Mit tehetnek a magyar szülők, hogy elébe menjenek a változásoknak? Egyrészt fontos minél jobban képbe kerülni azzal kapcsolatban, hogy mit is jelentenek ezek a kompetenciák, mit tehetnek ezek fejlesztéséért, ösztönözni a gyerekek részvételét ilyen programokban, akár a digitális térben, akár iskolán kívül is. „Ehhez érdemes az Edison100-at, az innovatív, jövőbarát kezdeményezések listáját böngészni, amelyek ezeket fejlesztik, itt Magyarország 187 településén 154 programot találnak a szülők. Ismét elrajtol a Bridge Budapest által életre hívott Edisonplatform Edison100 kezdeményezése. Ezt a listát folyamatosan bővítjük, és ebbe a szülőket is szeretnénk bevonni: várjuk a szülői jelöléseket május 7-ig, hogy minél több fantasztikus és jövőbarát fejlesztő kezdeményezést tudjunk megmutatni” – tette hozzá Veres Rita.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés