Az érzelmi intelligencia öt jellemzője Daniel Goleman amerikai pszichológus szerint: az öntudatosság, az önszabályozás, a motiváció, az empátia és a szociális készségek. Jó hír, hogy az EQ tanulható és fejleszthető, ettől függetlenül sok szülő lényegesen nagyobb figyelmet szentel gyermeke tanulmányi eredményeinek, mint annak, hogyan fejlődik érzelmi intelligenciája.
Megoldást keres, és megértő
Nézzünk néhány példát arra, hogyan jelenhet meg a magas érzelmi intelligencia a gyerekek életében. Vegyünk egy kisiskolást, aki már jó ideje küszködik a matematikából kapott házi feladatával, de ahelyett, hogy kiabálna, dühöngene, és feladná a megoldást, az édesanyjához fordul, akinek elmondja, hogy mennyire frusztrált, és segítséget kér tőle.
Vagy itt egy másik tanulságos eset: egy kamaszt azzal hív fel a legjobb barátja, hogy felkavaró híreket kapott, ezért lemondja a délutáni bandázást. A lehangoló üzenet hallatán azonban a hívott fél nem kezd el bosszankodni vagy győzködni a másikat, hanem megérti, hogy barátjának miért nincs kedve a társasági élethez, és újratervezi a nap hátralévő részét.
Ezek a válaszok, reakciók egy felnőttől elvárhatóak, ám egy gyerek esetében arra utalnak, hogy igen magas érzelmi intelligenciával rendelkezik, ami kulcsfontosságú abban, hogy sikeresen vegye az akadályokat, és jól reagáljon a kihívásokra, valamint pozitív kapcsolatokat alakítson ki a körülötte lévő emberekkel.
Nézzük, milyen tulajdonságok jellemzik még a magas EQ-val rendelkező gyerekeket!
Jól kommunikálnak, és megértenek másokat
A magas emocionális intelligenciával rendelkező gyerekek felismerik, és választékosan ki tudják fejezni érzéseiket, érzelmeiket, nem csak azt mondják el, hogy számukra valami „jó” vagy „rossz”. Például elmondják, hogy pontosan miért szomorúak, miért olyan izgatottak, vagy hogy éppen mitől félnek.
A magas EQ abban is megnyilvánul, a gyerekek az érzéseket nemcsak saját magukon, hanem másokban is képesek felismerni, gyakran nonverbális jelekből is, egy felhúzott szemöldökből, karba tett kézből, szájbiggyesztésből; aki pedig sír, annak segíteni szeretnének, hiszen képesek beleélni magukat mások helyzetébe, így nem csak a saját szemszögükből látják a dolgokat.
Önként segítenek másoknak
A magas EQ tapintatosabbá tesz másoknál, ezért ezek a gyerekek készek azonnal segíteni, tenni másokért is. Ők azok, akik aktívan kiveszik a részüket már kisgyerekként is a házimunkából, támogatják az újonnan érkezett osztálytársukat, vagy később akár önkéntes szolgálatot is teljesítenek. Ezek a gyerekek elsősorban csapatban gondolkodnak, és nem az önös érdekeiket helyezik előtérbe.
Kontrollálják az érzelmeiket
Sok felnőttnek is kihívást jelent megküzdeni az érzelmeivel, kontrollálni az indulatait. Azok a gyerekek, akik magas EQ-val rendelkeznek, sokkal jobbak ezen a téren is társaiknál, mert általában kevésbé impulzívak és meggondolatlanok.
Az érzelmileg felkavaró helyzeteket ötletesen megoldják, például mély lélegzetet vesznek, rövid időt kérnek, hogy átgondolják, mit is éreznek, ahelyett, hogy kiabálnának vagy mérgelődnének.
Tehát ők sokkal inkább az érzelmi megértés hatására cselekednek, és nem hirtelen felindulásból.
A gyerekek a magas EQ-juk miatt sokkal inkább képesek személyes határaikat kijelölni, mint mások. Például nem okoz nekik gondot, ha nemet kell mondaniuk valakinek, de a veszekedést is képesek elkerülni, hiszen kedves, kulturált módon tudják kifejezni óhajukat, problémájukat.
Hálásak azért, amijük van
A magas EQ-val rendelkező gyerekek nem az után sóvárognak, ami másoknak van, hanem hálásak azért, amijük van. Ha kapnak valamit, vagy megajándékozzák őket valamivel, nemcsak megköszönik azt, hanem megértik, mit kaptak, és miért is kell hálásnak lenniük.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés