A kamaszok körében terjed az ijesztő jelenség: veszélybe sodorja őket

facebookozik-no-okostelefon-tel
Olvasási idő kb. 6 perc

A kamaszok jelentős időt töltenek közösségi média böngészésével, és jellemzően inkább „belebotlanak” a hírekbe, mintsem szándékosan rájuk keresnének. Ez az a korosztály, melynél vagy ki sem alakult a hírfogyasztás kultúrája, vagy igen csekély a valóságban történő események iránti érdeklődés. Éppen ezért a serdülők vannak a leginkább kitéve a hamis információk és álhírek veszélyének.

A tapasztalatok szerint a 14 és 18 év közöttiek jóval több figyelmet szentelnek annak, hogy mit mondanak az influenszerek és a hírességek, mint annak, hogy mit írnak az újságírók. Ráadásul a kapott információk és a hírforrások megbízhatóságát sem mindig ellenőrzik. A mostani serdülő korosztály tagjai néhány éven belül választópolgárokká válnak, éppen ezért jelentős szerepük lesz a demokrácia, az ország sorsának alakításában. Ezért is fontos, hogy ki tudják szűrni a hamis információkat a hírfogyasztás során. Az ELTE PPK kutatói friss tanulmányukban azt vizsgálták, milyen tényezők segítik, illetve akadályozzák a tinédzsereket a hamis információk felismerésében. A kutatás eredményéről dr. Faragó Laurát, az ELTE Pszichológiai Intézet Szociálpszichológia Tanszékének oktatóját és kutatóját kérdeztük.

Az álhírek életkortól függetlenül óriási veszélyt jelentenek. Miért épp a kamaszokra gyakorolt hatását vizsgálták?

Egyrészről azért, mert a témában kevés kutatás foglalkozott eddig a serdülőkkel, ez a korosztály egy kifejezetten elhanyagolt szegmens volt, pedig egy általános problémával állunk szemben. A serdülő esete már csak azért is érdekes, mert ők azok, akikhez az idősebb generációk segítségért fordulnak a digitális nehézségek leküzdése érdekében, például azért, hogy segítsenek megtalálni a lementett képet vagy dokumentumokat a számítógépen. A serdülők ilyen szempontból egy kifejezetten kompetens generáció, azonban azt mutatják a kutatások, hogy a digitális írástudásuk nem tökéletes, vagyis nincs meg az a képességük, hogy az interneten terjedő információkat szűrni tudják annak ellenére, hogy általában ők segítik az idősebb generációkat, például a szülőket, a nagyszülőket. Esetünkben a vizsgálatba bevont fiatalok átlag életkora 16 és fél év volt.

Ilyen trükkökkel visznek be mobilt diákok az iskolába, és így buknak leIlyen trükkökkel visznek be mobilt diákok az iskolába, és így buknak le

A mobilok akkor is bekerülnek az iskolákba, ha tiltják őket.

Tovább olvasom
A kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen tényezőktől függ, hogy a serdőlők felismerjék az álhíreket
A kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen tényezőktől függ, hogy a serdőlők felismerjék az álhíreketTony Anderson / Getty Images Hungary

A kutatás végeztével milyen eredményre jutottak? Mi lehet segítségükre a kamaszoknak abban, hogy különbséget tudjanak tenni az álhírek és a valódi információk között?

Esetükben is, ahogyan korábban már egy egyetemisták bevonásával elvégzett kutatás során is az analitikus gondolkodás kifejezetten fontosnak bizonyult abban, hogy a fiataloknak felismerjék és különbséget tudjanak tenni az álhír és a valódi hír között. 

Milyen tényezők befolyásolhatják a középiskolások hírfogyasztási szokásait?

Kifejezetten sok tényezőt vizsgáltunk, megnéztük például a demográfiai tényezőket, az etnikai hovatartozást, a szocioökonómiai státuszt, vagyis, hogy a nemekhez való tartozás hogyan hat a tájékozódásra. Mindemellett alkalmaztuk a szociálpszichológiában mostanában új mérőeszközként használt bullshit iránti fogékonyságot is.

Ezt olyan beugratós mondatokkal mértük, amelyek igazán hangzatosak voltak, de valójában semmi értelmük nem volt.

Ilyen volt például az a kijelentés vagy idézet, hogy „A transzcendencia a kiválóság kapuja.” Ez igen magasztosan hangzik, de valójában egy értelmetlen mondat. A vizsgálatba bevont fiataloknak tíz ilyen és ehhez hasonló állítást kellett értékelniük, és eldönteniük, hogy van-e értelmük vagy sem.

Azok, akik ezeket felismerték, az álhíreket is jobban meg tudták különböztetni a valós hírektől.

Mértünk továbbá a fiatalok kognícióigényét is, ami arról adott képet, hogy mennyire szeretnek gondolkodni, gondolkodtató feladatokat megoldani a serdülők. Ez is egy olyan tényező, ami összefügg egyrészt az analitikus gondolkodással, másrészt pedig a bullshit iránti fogékonysággal. A kutatás során kiderült az is, hogy azok, akik a többségi társadalomhoz tartoznak szintén jobbak például az álhírek felismerésében. Sőt, minél magasabb volt a szülők iskolai végzettsége, és minél többgenerációs értelmiségi családból származik valaki, annál könnyebben fel tudja ismerni az álhíreket.

A szülőknek is fontos szerepük van abban, hogy megvédjék a gyermekeiket az álhírek veszélyeitől
A szülőknek is fontos szerepük van abban, hogy megvédjék a gyermekeiket az álhírek veszélyeitőlJackF / Getty Images Hungary

Mindemellett talán az egyik legfontosabb tényező a kognitív reflexió, ami azt mutatja meg, hogy mennyire motivált az analitikus gondolkodás használatára a serdülő. Ezt logikai feladatokra hasonlító feladványokkal mértük. Szerencsés felfedezésnek tartom, hogy az álhírek felismerésében az analitikus gondolkodásnak sokkal fontosabb szerepe van, mint a demográfiai mutatóknak. Ez azt jelenti, hogyha valaki valamelyik etnikai kisebbséghez tartozik, de egyébként analitikusan gondolkodik, az védőfaktort jelenthet. Ettől függetlenül egyáltalán nem mindegy, hogy valaki honnan jön, honnan származik.

A vizsgálat végeredményével, vagyis a fiatalok kognitív képességeivel összességében elégedettek lehetünk, vagy van aggódni valónk?

Véleményem szerint a helyzet reménykeltő, különösen akkor, ha motiválni tudjuk a fiatalokat arra, hogy használják az agyukat, és ne csak robotpilóta üzemmódban görgessék a hírfolyamokat, hanem valóban figyeljenek oda a hírekre. Tehát hogyha ezt az éberséget fel tudjuk bennük kelteni, akkor még a hátrányosabb demográfiai jellemzőkkel bíró fiatalok is felfigyelnek a különbségekre, és ki tudják szűrni az álhíreket. Mi alapvetően bizakodóak vagyunk, és egyértelműen látszik, hogy az álhírek felismerése azoknál a fiataloknál működik jól, akik ténylegesen gondolkodnak és motiváltak gondolkodni. Tehát most már az a fő kérdés, hogyan tudjuk a serdülőket motiválttá tenni. Ezen még dolgoznunk kell.

„Egyszer még egy Ördög Nórit is generálok úgy, hogy ő ott sem lesz a fotózáson” – interjú Nánási Pállal„Egyszer még egy Ördög Nórit is generálok úgy, hogy ő ott sem lesz a fotózáson” – interjú Nánási Pállal

Nánási Pál szerint a félelmekkel ellentétben az új technológia sokkal inkább az előnyünket szolgálja, ha ügyesen használjuk.

Tovább olvasom

A mesterséges intelligenciával foglalkozó hazai szakemberek úgy vélik, az AI-t olyan irányba kell terelni, hogy a mi magyar gondolkodásmódunk szerint tudjon segítséget adni.

Minél előbb meg kell tanítani magyarul a ChatGPT-t – interjú Nyírő AndrássalMinél előbb meg kell tanítani magyarul a ChatGPT-t – interjú Nyírő Andrással

Nyírő András szerint a mesterséges intelligenciát olyan irányba kell terelni, hogy a mi magyar gondolkodásmódunk szerint tudjon segítséget adni.

Tovább olvasom
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek