Tízmillió diák vizsgaeredményeit vette górcső alá egy amerikai kutatás, amely szerint rosszabbak lesznek a gyerekek eredményei, ha melegebb van. A Harvard és más nagy amerikai egyetemek által rendszerezett adatok elég egyértelműek a BBC szerint: minél melegebb van, annál rosszabbul teljesítenek a diákok.
38 °C fölött lesz csak igazán elviselhetetlen
A középiskolások 2001 és 2014 közötti eredményeit a helyi időjárási viszonyok alakulásával összevető kutatók szerint a jóval hidegebb északi államokban is megfigyelhetők az összefüggések, bár 32 °C fölött gyorsul csak fel igazán a folyamat. Eszerint átlagosan 0.55 fokos hőmérsékletnövekedés kell ahhoz, hogy 1 százalékkal csökkenjen a diákok teljesítménye.
21 fok környékén válik mérhetővé a dolog, 32 fok felett azonban már nagyobb mértékben romlanak a diákok eredményei, 38 fok felett pedig még inkább felgyorsul a folyamat, úgy tűnik, nem véletlenül panaszkodnak tehát a diákok a kánikulára.
Légkondit minden otthonba!
A tanulmány szerzői szerint mindez arra is magyarázattal szolgálhat, miért teljesítettek jobban a tehetősebb diákok: mert van náluk légkondi. A házi feladat elvégzésére ugyanúgy rossz hatással van ugyanis a meleg, mint az iskolai teljesítményre.
A diákok „figyelmét elterelő és a koncentrálást megnehezítő” időjárási viszonyok összehasonlítására kiválóan alkalmas Egyesült Államokon belüli nagy hőmérséklet különbségek különösen látványossá teszik a különbségeket. Ez akár az országon belüli hatalmas teljesítménykülönbségekre is magyarázattal szolgálhat a kutatók szerint.
Az északi államok ugyanis rendszeresen jobban teljesítenek e tekintetben, mint az európai országoknál rosszabbul teljesítő déli államok, például Alabama vagy Mississippi. Mivel ezekben az államokban nagyobb az afroamerikai és latin-amerikai közösségek aránya, mindez a különböző etnikumok közötti különbségekre is hatással lehet.