Társasjátékot általában iskoláskorú gyermekekkel szokás érdemben játszani, az ovisokkal maximum annyit tehetünk, hogy nyerni hagyjuk őket a Ki nevet a végénben. Mindez persze csupán előítélet és igen messze áll az igazságtól, hiszen ma már egy vagon olyan társasjáték kapható, amelyek kifejezetten a legfiatalabb korosztály számára készültek - készségfejlesztők, klasszikus táblajátékok, kooperatív játékok. Mutatjuk a kedvenceinket ovisoknak!
1. Lotti Karotti
Kislányunk kedvenc állata a nyúl, így nem volt vitás, mi legyen az első társasjátéka. A játékot harmadik születésnapjára kapta, és néhány hónappal később már a játékszabályt követve is lehetett vele játszani. A játék valójában egy zöld, műanyag domb, amin színes nyulak igyekeznek a répa irányába, az út során azonban (ha a megfelelő kártyát húzzuk) gödrök nyílnak meg alattuk, amibe beesnek. Az nyer, akinek a nyula legelőször ér a répához. A játékot 2-4 fő játszhatja.
2. Egyensúlyozó játékok
Kiválóan fejlesztik a szem-kéz koordinációt és a finommotorikát az egyensúlyozó játékok, vagyis azok, ahol a cél valamilyen ingatag építmény megalkotása. Kedvencünk a sorozatból a katicás: a játékosok felváltva dobnak a kockával és helyezik az újabb elemeket a katica hátára. Elvileg az veszít, akinél a figura felborul. Két fő játszhatja, de szükség esetén egyszemélyes türelemjátéknak is megteszi.
3. Colorama
Szintén készségfejlesztő a Colorama, a készletnek pedig határozott előnye, hogy a fentiekkel ellentétben többféle játékot is lehet vele játszani. Mindegyiknek az a lényege, hogy színes formákat, alakzatokat kell a helyükre illeszteni, csak a szabály változik. A legkisebbeknek két játékot ajánlanak: az idomokat szín vagy forma szerint madzagra fűzhetjük, illetve az idomokat szétosztva felváltva illesszük a megfelelő helyre. A legkisebbek játékaiban nincs vesztes vagy győztes; a nagyobbaknál már igen. 1-6 fő játszhatja.
4. Csigafutam
A Csigafutam klasszikus dobókockás táblajáték: a hat csigát a startmezőre helyezve a játékosok színes kockával dobnak. A kidobott szín azt mutatja, hogy melyik csiga léphet egyet előre. Az nyer, akinek a csigája előbb célba ér. 2-6 fő játszhatja.
5. Boribon és Annipanni: a nagy szamócavadászat
A Boribon-könyvek rajongói szeretni fogják a játékot: a feladat egy ösvény kirakása, amely elvezet a szamócabokorhoz. Rövid ideig tart, nem kell hozzá számolni, sem dobni, így mozgékonyabb, figyelmetlenebb gyerekekkel is játszható. 1-2 fő játszhatja.
6. Kisvakond és barátai
Versenyzős táblajáték a Kisvakond és barátai, csakhogy a dobókockán nem számok, hanem jelképek találhatóak. A jelképet mutató dobókocka határozza meg, hogy melyik mezőre léphetünk: napocskára, szívecskére, esernyőre stb. Az nyer, aki előbb célba ér. 2-4 fő játszhatja.
7. Billy Bieber
A finommotoros mozgásokat fejleszti a hódos játék: a cél, hogy fahasábokat húzzunk ki egy hódgátból úgy, hogy az ne dőljön le és a hód se vegye észre. A játék elemmel működik, ha nem vagyunk elég ügyesek és a hódgátat túlságosan megmozdítjuk, a „hód” kiabálni kezd. A játékszabály szerinti eredeti játék versengésre készteti a játékosokat, de ha az összegyűjtött fahasábokat egy közös kupacba rendezzük, akkor játszhatjuk versengés nélkül is, csupán a hód ellen. 1-4 fő játszhatja.
8. Gyümölcskert
A Gyümölcskert valódi kooperatív játék, különlegessége, hogy a játékosok közötti együttműködés elősegítésére, így a társas készségek fejlesztésére alkalmas. A kertben négy gyümölcsfa áll, a gyerekeknek kell leszedniük a gyümölcsöt, mielőtt megenné a holló. Amilyen színűt dob a játékos, olyan színű gyümölcsöt tehet a kosarába, kivéve, ha hollót dob: ilyenkor a tábla közepén lévő holló-kirakó képe bővül egy darabkával. Ha a holló elkészül, mielőtt az összes gyümölcsöt leszednénk, akkor a tábla győz; ha előbb fogynak el a gyümölcsök, akkor a játékosok. 1-4 fő játszhatja.
9. Szivárványkígyók
Kicsit kakukktojás a Szivárványkígyók, mert régen adta ki a Piatnik, és vadászni kell rá, mégis érdemes küzdeni érte, mert ez egy nagyon klassz, egyszerű, de éveken át újra és újra elővehető dominószerű kártyajáték. A lényege az, hogy kemény kartonlapon különböző színű kígyóalkatrészeket - egyszínű fejeket, farkakat és színátmenetes testeket - találunk. Ezekből kell színben egymáshoz passzintva a lapokat egyre több és hosszabb kígyót építeni.
Kicsit szerencse, mert nem befolyásoljuk, mit húzunk. Kicsit taktika, mert mérlegelni kell, mikor érdemes befejezni, mikor tovább növeszteni az asztalon lévőket. Oda kell figyelni, mert néha két megkezdett félkígyóból pont az általunk húzott lappal lehet egy kész óriás. A gyerekek imádják, és felnőttként sem agyzsibbasztó, részletes játékismertető van például itt.
(Ha itthon nem beszerezhető, még egy apróságot mellécsapva ki lehet most használni a német amazon ingyenes szállítási akcióját, és megrendelni például innen, aztán letölteni hozzá a magyar játékszabályt.) A játékmenet max 15 perc, 2-5 fő játszhatja.