Szülőként azt gondolná az ember, hogy biztonságosabb, ha a gyerek bicikli helyett inkább gyalog közlekedik (a kamaszok kerékpáros baleseteinek statisztikájáról korábban itt írtunk), mára kiderült, hogy nem kell, hogy illúzióink legyenek. A gyalogosok elég nagy százaléka ugyanis a mobiljára függesztett tekintettel, „agyhalottként” közlekedik, sorozatos veszélybe sodorva magát, és ez alól persze nem kivételek a kamaszok sem. Meg persze minden korosztály, akinél ott az okostelefon.
Vagyis: egyre nagyobb közlekedési baleset-forrást jelentenek az okostelefonok – derül ki a DEKRA cég öt európai fővárosban végzett kutatásából. Persze csak akkor, ha használják őket, ahelyett, hogy figyelnének menet közben.
A DEKRA öt európai fővárosban, Amszterdamban, Stockholmban, Rómában, Brüsszelben és Párizsban 14 ezer önkéntesen végezte a felmérését, és jelentős eltéréseket talált ugyan, de mindenhol sokan nézik a mobiljukat közlekedés közben, ami teljesen elvonja a figyelmet az őket körülvevő valóságtól.
Stockholmban például minden negyedik ember így jár az utcán, Amszterdamban viszont csak a gyalogosok 8,2 százaléka (habár saját tapasztalatok szerint a hollandok biciklizés közben is profin képesek csetelni).
Jellemzően a nők inkább csetelnek, a férfiak pedig zenét hallgatnak a mobiljukon, ám mindkettő egyformán alkalmas lehet a figyelemelterelésre – állítják a közlekedésbiztonsági szakemberek.
A kutatás során azt tapasztalták, hogy a fiatalok olyan amatőr baleseti helyzetekbe sodorták magukat közlekedés közben, amire bármelyik szülő a szívéhez kap: menet közben az egyikük mobilját bámulták, és simán leléptek az úttestről úgy, hogy egyikük sem nézett szét. Össze is ütköztek egy biciklissel (azt ugye nem hallják, ha közeledik), de ezzel az erővel egy hibrid meghajtású autó is jöhetett volna, ami szintén elég csendesen jár, viszont nagyobb kárt tud okozni.
Persze ilyet nem csak a kamaszok csináltak, például egy babakocsit toló anyuka is áttolta a gyerekét a piroson, miközben fontos csetelnivalója akadt.
Az egyik legmeredekebb az a szituáció volt, amikor egy fiatal lány Stockholmban az úttest közepén kapta elő a telefonját, és kezdett el üzenetet írni, és csak a dudálásra nézett föl és kapott észbe, hogy hol is van. És nem ez volt az egyetlen ilyen hajmeresztő eset, amivel a kutatók találkoztak. Gyakorlatilag egy csomószor egyáltalán nem vettek tudomást a külvilágról a gyalogosok, miközben a telefonjukat simogatták közlekedés közben.
A megváltozott helyzet újszerű kezelést igényel
„A járdán és az úttesten való áthaladásuk közben a fejüket lehajtó, kezükben okos telefont tartó, a környezetükről és a rájuk veszélyt jelentő tényezőkről tudomást sem vevő gyalogosok (az autósok körében terjedő, a gyalogosokra nézve korántsem megtisztelő szóhasználat szerint: az „agyhalottak”) száma a tapasztalatok szerint rohamosan nő, így ez a rendkívül veszélyes trend mielőbbi kezelést igényel” – áll a magyar rendőrség balesetmegelőzési honlapján is.
Stockholmban például valaki úgy próbált védekezni a „mobilosveszély” ellen, hogy a vadveszély tábla mintájára "mobilosveszély" közlekedési jelzőtáblát készített és helyezett ki a belvárosban. Habár ez korántsem egy szabályos és szabványos tábla, az illetékesek nem távolították el. Alighanem felismerték a létjogosultságát.
Több országban pedig azt találták ki, hogy a gyalogosoknak szóló jelzéseket ráfestik a járdára is, illetve a nekik szóló közlekedési lámpákat is belesüllyesztik a járdába is, hátha akkor jobban észreveszik a telefon nyomkodása közben.
Bár szerény véleményünk szerint attól, hogy valaki lefelé néz, még nem fogja észrevenni azt, ami a kijelzőjén kívül, a lábánál történik, szóval lehet, hogy inkább le kellene tenni azt a mobilt.
A gyerekek ötödét már majdnem elütötték
Egy angliai felmérés szerint a 11-16 éves korosztály csaknem ötöde (18%) számolt be arról, hogy már "majdnem'" elütötték, miközben iskolába/iskolából hazafelé tartott. Minden harmadik elismerte a mobilok és tabletek könnyen elvonják a figyelmüket, és 65 százalékuk (!!!) számolt be arról, hogy egy barátját megmentette egy balesettől, vagy azzal, hogy visszarántotta a járdára, vagy azzal, hogy ráordított, hogy figyeljen már.
A kamasz korosztály halálozási okai között közlekedési balesetek vezetnek, tehát mindennél fontosabb lenne, hogy megtanulják, nem csak a felnőtteknek tilos vezetés közben a telefon kijelzőjét bámulni, hanem gyalogosként sem egészséges így mászkálni. Anglia egyes városaiban a közlekedésbiztonsági oktatásba már beemelték a mobileszközök jelentette veszélyt is, és valószínűleg nálunk sem kell erre túl sokat várni.
Addig meg mit tehetünk? Papolunk, papolunk, és megpróbálunk jó példával elöl járni, tehát mi sem nem állunk le sms-ezni a zebra közepén.