Mi mást csinálhatna tizenegynéhány kiskamasz lány szombaton, mint egy teremben ülve épp egy Flappy birdhöz hasonló programot dob össze? Pedig egész normálisan néznek ki, a szünetben csicseregnek, rohangálnak, és együtt mennek pisilni - pont úgy, mint bárki más.
De ezek a lányok jelentkeztek a Skoolba, ahol videójátékot programoznak. IT-szakemberek akarnak lenni? Mind biztos nem, de lehet, hogy közülük senki, mégis teljes természetességgel használják, az MIT által kifejlesztett, a gyerekek számára is érthető és könnyen kezelhető programot, a Scratchet.
Nyilván egy csomó pénzért - feltételezi mindenki, de nem erről van szó. A Skool ingyenes és szupermenő, annyira, hogy most először sajnálom, hogy fiam van.
Miközben a csajok bejárták az épületet, Guzsaly Péterrel, a Skool programkoordinátorával beszélgettem.
"A mai nap arról szól, hogy alapvetően szeretnénk több lányt látni tech területen. Nem mondom, hogy nincsenek, de nagyon nehezen találkozunk velük. Egy átlag informatikai vállalatnál a női tech dolgozók aránya 8 százalék, ami roppant kevés, szeretnénk, hogy ez javuljon, és úgy véljük, ennek a legjobb módja, ha megmutatjuk, hogy ez egy tök izgi, érdekes világ, ahol lányként is van keresnivaló. Ma számos olyan sztereotípia van a szakmával kapcsolatban, amit nehéz leküzdeni otthon, ilyenben próbálunk segítséget adni, valamint olyan programokat szervezünk szombatonként, ahol egy nap alatt szerez mindenki egy olyan szuper élményt, hogy a hazamenetel után azt gondolja, ez egy jó dolog.
Ezt a játékot a 10 éves Flóra tervezte önöknek, jó szórakozást
Flóra tíz éves, és a Logiscoolban tanul scratch alapú programozást. Ezt a játékot a szabadidejében programozta, és amikor megkértem, betehetem-e a cikkbe, igent mondott. A játékot ezen a linken érhetik el.Azért vagyunk ma itt, az EPAM-nál, mert a képzéseinket általában a támogató technológiai cégeknél tartjuk, ennek több oka is van. Jól felszerelt, jó helyek, valamint arra is figyelünk, hogy ne csak a kódolást tanítsuk meg, hanem a szakmát is megmutassuk, akár 11-12 éveseknek is.
Itt találkoznak tech mentorokkal, akik fejlesztők, ők tudnak mesélni a munkájukról, jó, nem jó, bejár-e minden reggel, vagy lehet otthonról is dolgozni, mennyit keres, szerette-e a matekot. Mindent meg lehet kérdezni, és egy hiteles forrás fog válaszolni.
Ezek a cégek szép irodában, jól felszerelten, jó körülmények közt vannak. Megkérdeztem a lányokat, hogy mi tetszett a legjobban itt, és a babzsák fotel a mindent vivő. Őket nem az fogja meg, hogy milyen karrierlehetőségek vannak egy ilyen cégnél, hanem az, hogy lehet írni a a falra, ami lemosható, nagyon menő, hogy olyan pihenőhelyek vannak, ahol lehet pihenni munkaidőben. Azért vagyunk techcégnél, hogy ezek a szombatok úgy teljenek el, hogy feltöltődnek egy csomó élménnyel. " -mesélte Guzsaly.
A nap során délelőtt 2 órát programoznak, aztán van egy hosszú ebédszünet és irodalátogatás, és délután ismét két órát programoznak. A kisebbek a Scratch nevű MIT által kifejlesztett programot használják, amely tökéletesen arra, hogy megmutassa azt algoritmikus gondolkodást,. A Skool-ban minden programunk ingyenes a lányok számára. A használt szoftverek is szabadon letölthetőek, és otthon tudják folytatni a kódolást a gyerekek.
A nap legfontosabb célja, hogy inspirálódjanak a lányok.
"Nem az a célunk, hogy minden lányból fejlesztő legyen, hanem, hogy legyen lehetőségük megismerni ezt a világot, és ezek után már jobban el tudják dönteni, hogy akarnak-e ebbe az irányba menni, vagy más szakmát választanak majd később. Az egész Skool célja, hogy betekintést adjon ebbe a világba, hisz ezekhez a cégekhez nagyon nehéz bejutni. Titkos projekteken dolgoznak, nehezen lehet hozzájuk bekopogni, hogy szeretnék körülnézni."
A Skool ötlete Koleszár Szilvia fejéből pattant ki két éve, aki Amerikában találkozott hasonló alapítványokkal. Miután hazajött, egy lelkes csapattal elkezdte a Skoolt. Minden workshopon van egy óra amikor csak a szülőkkel beszélgetnek, itt van lehetőség bármit kérdezni, olyanokat is, amire nehéz választ kapni. Több mint 700 lány járt a Skoolnál az indulás óta. Hogy érzékelhető legyen ez mekkora szám, érdemes tudni, hogy évente 400-500 lány jelentkezik felsőfokú oktatásban valamilyen IT területre. Az iskoláktól kapott statisztikák szerint a jelentkezők fele végzi el, és a maradék fele marad a szakmában, azaz évente 100 nőről beszélhetünk.
A Skool csapata abban hisz, hogy a digitális írástudás, alapszintű programozás a jövőben olyan képesség lesz, ami előnyt jelent a munkaerőpiacon, bármilyen pozícióra is pályázik az ember.
"Egy techcég számra nagyon fontos, hogy ne ugyanolyan szakemberek dolgozzanak projekteken, ők megpróbálnak minden szempontból színes egyéniségeket találni, vallás, származás, nem, csak legyenek különbözőek.
Ha sokfélék vagyunk, sokféle módon keressük a megoldást, és előbb találjuk meg, mintha mindenki ugyanazokkal a háttérrel kezd ugyanazzal a problémával foglalkozni. A cégek törekszenek rá, hogy nőket vegyen fel, sőt a fejlesztő srácok nyúzzák a HR-eseket, hogy keressenek csaj fejlesztőt. Egyszerűen uncsi, koleszhangulat van egy ilyen helyen, nagyon örülnek, ha jönnek lányok, megváltozik a csoport dinamikája, plusz mindig elmesélik a tech csajok, hogy szívesen dolgoznak a srácokkal izgalmas projekteken."
A 700 résztvevőre átlagosan 2,5-szeres jelentkező jut, ebből jól látható, hogy a technológiai világa érdekli a lányokat. Workshopjaikon 15 lány vesz részt, akik tanulását egy oktató és 7 önkéntes segíti, akik mindannyian fejlesztők. Ez biztosítja azt, hogy mindenkire jut elég figyelem és energia. Ha valamilyen elakadás van, akkor ők segítenek. A tehetségekkel igyekeznek külön foglalkozni, vannak versenyek, felkészítik a lányokat. Furán néznek rájuk, mert nem megszokott még egy lánycsapat egy robotika versenyen. Az FLL (First Lego League) versenyen a második évben egy szakmai díjat hoztak el.
"Nulláról jutottak el másfél év alatt oda a lányok, hogy egy nemzetközi versenyen szakmailag kiemelkedő eredményt hozzanak el, nagyon büszkék vagyunk rájuk. A lányok nyúzzák a fülünket, hogy menjünk, nevezzünk, most is elindultunk egy csapatunk a Technovation start-up versenyen. Ehhez nem kell más mint hetente egyszer egy hely, ahol lehet dolgozni, meg néhány önkéntes, aki segíti a lányokat a felkészülésben."
A támogatói cégek nagyon örülnek a Skool jelenlétének, mert szeretik, ha a munkavállalóik tudnak egy teljesen más projektben hasznosat alkotni ugyanazzal a szürkeállománnyal. Az önkénteseket is feltölti az élmény, hogy gyerekeknek tudnak olyan tudást átadni, ami hosszú évekre meghatározó élményt jelent. A Skool idén szeretné elhagyni Budapestet, de vannak nehézségek. Az egyik, hogy a szervezet erőforrása limitáltak, másrészt, kell egy háttérország, ami az alapítók nélkül is működik. Az első vidéki város a tervek szerint Szeged lesz, ami azért szerencsés választás, mert van egyetem, és nagy tech cégek, innen tudnak önkénteseket toborozni. Nyáron már kipróbáltak két pilot tanfolyamot, amit minden résztvevő imádott, és várják vissza őket.
Ha Szegeden sikeres az indulás, a minőség és a színvonal megmarad, akkor lehet más városokban is elindulni. "Ahol ebben a percben is várnak ránk, az Győr, Debrecen, Székesfehérvár, Sopron, Miskolc. Közepes távú tervek között szerepel a külföldi terjeszkedés, ami azért is szerencsés, mert a támogató cégek nagy része más Kelet-Európai országokban is jelen van."
A Skool összes képzése ingyenes, kivéve a nyári tábor, de az is önköltséges. Amit kérnek a lányoktól, az az idejük, és az energiájuk. A techcégek, bár konkurenciái egymásnak, vannak annyira jó fejek, hogy ha nem jelentkezik elég önkéntes a vendéglátóknál, akkor tudnak más cégektől is segítőket toborozni. Szerencsére van egyfajta nyitottság a technológiai szektorban, ami talán a Skoolnak is köszönhető.
"A Skool-ban arra törekszünk, hogy minél több lánynak mutassuk meg a technológiai izgalmas világát. A foglalkozásokra olyanokat várunk, akik még csak most ismerkednek ezzel a területtel. A tapasztalatok szerint a lányok nagyon lelkesek a tanfolyam után is, a vasárnapjukat biztos a gép mellett töltik, de aztán önállóan is dolgoznak. "
Tavaly decemberben megjelent egy egy mesekönyv is, Lauren Ipsum kalandjai címmel, Lauri és barátai kalandos, könnyet érhető formában vezetik be a számítástechnikába a gyerkőcöket, és mutatják be a logika és kritikus gondolkodás alapköveit. Emellett kiválóan alkalmas arra is, hogy azokat a felnőtteket, szülőket segítse elkalauzolni a programozás világában, akik még nem jártasak ezen a területen. A könyv annyira kedvelt, hogy az egyik lány megfogalmazása szerint "jobb mint a mobiltelefonom".
De mi az az EPAM, és mit csinál?
Az EPAM Systems egy 1994-ben alakult szoftverfejlesztő cég, ahol több, mint 14000 informatikus dolgozik világszerte, Magyarországon folyamatosan bővül, jelenleg 1400 munkavállaló van, három városban: Budapest a központ, Szeged és Debrecen. Az EPAM ügyfelei a világ top vezető cégei, italgyártócégtől kezdve nagy bankokon át egészen a legnagyobb technológiai cégekig. A magyar részleg startup cégként kezdte a pályafutását, majd a 2004-es fúziót követően a régiós tudásbázisra építve gyorsan látványos növekedést ért, és ma már az EPAM az amerikai tőzsdén forog – és dinamikusan növekszik tovább.