Alaposan megsűrűsödnek a gyermekeket érő közlekedési balesetek a nyáron, minden harmadik ilyen eset a vakáció idején történik – holott ez az időszak ugyebár csak az év negyedét teszi ki. A rendőrség a 2012-13-as évek tapasztalataira támaszkodva készített egy elemzést, eszerint a legtöbb közlekedési baleset a nyáron a 10-14 éveseket éri, több mint amennyi a 0-5 és a 6-9 éves korosztályt összesen.
Külön kimutatást készítettek a közlekedésbiztonsági szakemberek a gyermekeket érő kerékpáros balesetekről, és e téren is a 10-14 évesek a legveszélyeztetettebbek: háromból két bringás baleset ezt a korosztályt éri. A kerékpáros baleseteknek egyébként a 40 százaléka történik a nyári vakáció idején.
Azt is megnézték, hogy földrajzilag mi a helyzet, és az derült ki, hogy a bringás balesetek 94 százaléka lakott területen történik a kölykökkel. Halálos kimenetelű bringás baleset 2012-13-ban összesen három történt, ebből kettő azonban lakott területen kívül.
A rendőrség statisztikája szerint a kölykök nem pusztán elszenvedői, hanem sokszor egyenesen okozói a közúti baleseteknek, közel kétszer annyi bajt csinálnak az utakon, mint a fiatalabb korosztályok együttvéve. Ez nyilván összefügg a nyári szünetben jócskán fellazult felügyelettel, de azzal is, hogy úgy mennek a forgalomba, hogy gyakorlatilag nem tanultak meg közlekedni, nem ismerik a KRESZ-t és nincs közlekedési rutinjuk sem.
Innen szerezhet infót a gyerek/kamasz
Ha szeretnénk kicsit felvértezni a gyereket, számos lehetőségünk van. Elsőként itt van mindjárt a magyar kerékpárosklub bringás kisokosa, ami nem csak a vonatkozó szabályokat veszi végig, de kitér a leggyakoribb tévhitekre, eligazít abban, hol szabad és hol tilos biciklizni. Emellett rengeteg íratlan, de adott esetben akár életmentő szabályt is végigtárgyalnak, a kocsisorok melletti kerekezéstől a láthatóságon át a "kiflizésig". Érdemes kinyomtatni, és a már önállóan bringázó gyerek kezébe nyomni, sőt együtt végignézni és végigbeszélni a témát!
Gyerektől kiskamaszok terjedő korosztály számára lesznek emészthetőek ezek a közlekedésbiztonsági rajzfilmek, amelyek közül három is foglalkozik a kerékpárosokkal.
Korábban rutinos bringás apuka foglalta össze nálunk azt a 8 alapszabályt, ami ahhoz szükséges, hogy a gyerek túlélje a biciklizést. A cikk azonban a 8 szabálynál jóval több információt tartalmaz, segít a megfelelő méret kiválasztásában, a szükséges felszerelésben, és még sok minden másban.
Nem tartozik szorosan a baleset-megelőzés témájához, de érdekes és hasznos lehet ez a bringás ügyességi feladatlap is, amivel azt tesztelhetjük le, mennyire uralja a kölyök a drótszamarat. Aki ezeket a feladatokat probléma nélkül végrehajtja, annál legalább abban biztosak lehetünk, hogy puszta bénaságból nem fog az autó elé zuhanni.
És még egy dolog, ami sajnos, nekünk felnőtteknek is nehezen megy. SOHA ne engedjék ki a gyereket a forgalomba biciklissisak nélkül! A végtelenül hiú kamaszoknál ez nagyon nehéz ügy, mi is tudjuk, de túlzás nélkül az élete múlhat rajta.
A legtöbb közlekedési baleset egyékbként nem biciklin éri a gyerekeket, hanem gépjármű utasaiként. Azoknak a 10-14 éveseknek, akik 2012-13-ban autóbalesetben haltak meg, csaknem 60 százaléka mindenféle védelem nélkül utazott az autóban.