A gyerek nem boci, hogy tejet igyon!

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

"A tej élet, erő, egészség." Sajnos egyre valószínűbb, hogy ez mondat, ami már alaposan beágyazódott a kultúránkba, csak egy reklámfogás manapság. Egyre több kutatás foglalkozik a tej káros hatásaival, ám erről oly kevés helyen lehet hallani, olvasni.

Nem véletlenül, a tej nagy biznisz. No meg az ember már csak ilyen. Nehezen fogadja el az újat, pláne ha az gyökeresen ellentmond annak, amin felnőtt. Pedig így van. Lássuk az érveket.

Az első és legegyszerűbb a józan paraszti ész. Miért is innék tejet, ha nem vagyok kisbaba? Ráadásul egy másik fajét? Hiszen az állatvilágban is köztudott, a tej a kicsik tápláléka. Ha már kicsik, akkor miért is adnám ezt a gyerekemnek? Hiszen nem 40 kilós boci, gyanítom, másra van szüksége egy bocinak és egy gyereknek. Persze lehet rá mondani, hogy finom, de azt, hogy egészséges, semmiképp. Mindjárt kifejtem.

Az első, amit minden kutatás kihangsúlyoz, hogy a laktóz lebontó enzimek viszonylag hamar, 4-5 éves kor körül eltűnnek az emberi szervezetből. Innentől kezdve minden bevitt tej fokozatosan járul hozzá a laktóz intoleranciához, kinél mi a küszöb, úgy jön elő. Az emésztésnek mindenesetre sehogy sem tesz jót.

Ha a tej olyan egészséges, mint amennyire mondják, akkor miért van az, hogy korunk egyik népbetegsége a csontritkulás? Az ok a túlzott fehérjebevitelben keresendő. A tejjel sokkal több fehérjét viszünk be a szervezetünkbe, mint amire szükségünk van. Az így megnövekedett felesleges fehérjemennyiség megnöveli a szervezet kalcium iránti szükségletét, hogy semlegesítse a savas fehérjék lebontott részeit, ezáltal felemészti a csontokat. Ezért is fontos visszafogni az állati eredetű fehérjéket tartalmazó ételek fogyasztását. Több tanulmány is foglalkozik ezzel, egy 1994-es ausztrál felmérés szerint a tejtermékeket rendszeresen fogyasztó idősek körében kb. kétszer annyian szenvedtek medencecsonttörést, mint akik nem fogyasztottak tejtermékeket. Egy harvardi tanulmányban több mint 70 ezer nőt vizsgáltak több mint 10 évig. Akik napi rendszerességgel fogyasztottak tejet, több csonttörést szenvedtek és a csontritkulás is gyakoribb volt náluk.

A cukorbetegség és a tejfogyasztás között szintén fellelhető a kapcsolat. Finn, olasz, amerikai, japán, kínai tudósok kimutatták, hogy a tehéntejben levő fehérjék a szervezetet antitestek képzésére serkentik, amelyek a hasnyálmirigy inzulintermelő béta-sejtjeit tévedésből megtámadják és lerombolják, mert azok nagyon hasonlítanak bizonyos tejfehérjékre.

Sajnos veszélyesebbnél veszélyesebb baktériumok kerülhetnek a tejbe vagy szaporodhatnak el benne. Pl. Salmonella, E. coli, paraTB vagy más néven MAP vírus, amely a legújabb tanulmányok szerint a „gyógyíthatatlan” (emberi) Crohn-kór okozója. A két leghírhedtebb tehénbetegség a BIV (tehén AIDS), meg a BSE (a híres kergekór). Az egyetlen dolog, ami a vírusok és az ember között van, az a pasztörizáció (15 másodpercig 72 °C) . Sajnos ez nem nyújt tökéletes védelmet. Angliában és Írországban is találtak a boltok polcain olyan tejet, melyben kimutatták a paraTB vírust. Kanadai és orosz tudósok pedig emberi testben mutatták ki a BIV (szarvasmarha AIDS) ellen formálódott antitestecskéket.

Nem utolsósorban - bár ez nem írható csak a tej számlájára - elgondolkoztatóak azok a tanulmányok, melyek a tej és különböző daganatos betegségek összefüggéseit vizsgálják. 1989. április 15-én a Nemzetközi Rák Magazin beszámolt a Roswell Parkbeli 569 tejfogyasztó és 569 kontrollszemély vizsgálatáról. A tanulmány szerint kétszeres volt a tüdőrák, 3,1-szeres volt a petefészekrák, 2,49-szeres a prosztatarák megjelenésének az esélye a tejfogyasztóknál. Norvégiában 1422 személyt vizsgáltak 11 és fél éven át. Azok körében, akik naponta 2 vagy több pohár tejet ittak, 3,5 szer több volt a nyirokszervi rákos megbetegedések száma.

A fent leírtak fényében nem tudom, kinek van még kedve tejet fogyasztani. Mi már évek óta nem tesszük. Iszunk helyette mást, például gyümölcsleveket. A fiam az oviban találkozott először a kakaóval, rizstejből itta, de legtöbbször teát kér helyette. Nem okozott a lelkében nagy törést, tudja, hogy nem egészséges (a bocitej), és tejet (anyatejet) amúgy is csak a kisbabák isznak, és ezzel túl is lép rajta. Ő is szopizott két éves koráig. A főzésből teljesen kihagyjuk a tejet, szerintem még finomabbak is a főzelékek, ha kefirrel vagy joghurttal készülnek, és a tejmentes gofrink is finomabb. mint a régi tejes fajta.

opti

Divany könyv

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

olvir
olvir
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.