Azt már eddig is tudtuk, hogy az IKEA reklámszakemberei (illetve az általuk megbízott reklámügynökségek) általában zseniális ötletekkel jönnek elő, és ezek az ötletek nemcsak arra vonatkoznak, hogy hogyan lehet minél több Klippan kanapét a vevőkre sózni. A svéd bútoráruház emberjogi kérdésekben is többször kampányolt már, és a mostani projekt is ennek jegyében készült, méghozzá a Vöröskereszt megbízásából.
Mint az Adweek.com is beszámolt róla, az akcióban a svéd cég a szíriai háború nyomán kialakult krízishelyzetet próbálja testközelbe hozni. És elég erősen sikerül is nekik: a gyanútlan vásárló sétálgat Norvégiában (közelebbről a slependeni Ikeában), kipróbálja az előre összeállított mintaszobákat, ugrál egy kicsit a kiállított ágyakon, majd beleütközik valami váratlanba; egy nyomorúságos szíriai lakás 25 négyzetméteres replikájába, salaktégla falakkal, szegényes bútorzattal.
A kiállítótérben lévő plakátok és a bútorokra tűzött árcédulák egy tipikus szíriai család helyzetét mesélik el, annak minden szenvedésével, az étel, a gyógyszerek és a tiszta víz hiányával. Az installáció ráadásul különösen ütős, ha tudjuk, hogy egy valóban létező damaszkuszi lakásról készült. Az árcédulák jótékonysági felhívásként is szolgálnak, az adománygyűjtést a Vöröskereszt szervezte.
25m2 SYRIA from POL on Vimeo.
Snorre Martinsen, a reklámot kitaláló POL ügynökség művészeti vezetője így nyilatkozott; „Meglátogattuk Ranát Damaszkuszban, és megismertük, hogy ő és a családja hogyan éli túl a mindennapokat Damaszkusz külterületén. Az ő házát szerettük volna valósághűen újraépíteni. Egyszerűbb lett volna egy sima plakátot feltenni, de az érzés nem lett volna ugyanaz. Azok az emberek, akik már menekültek háború elől, azt mondták nekünk, hogy „Ilyen érzés. Emlékszem rá.”
Az installáció október 17-31. között volt látható, a kampány 22 millió (!) eurót gyűjtött össze a Vöröskereszt szíriai missziója számára.